Hej igen.
Ville lige give en opdatering på denne sag, med lidt tider på så folk måske kan bruge det i fremtiden.
Fredag 28/5: Vi opdager at min kones opholdstilladelse (OT) skulle have været fornyet 16/5.
Mandag 31/5: Vi taler med en advokat (Fatma Yandim fra Advodan i Næstved - hun kan på det allervarmeste anbefales,
super kompetent!) om sagen, og hun vil gerne tage den.
Hun fortæller at man kan "bruge" følgende til at argumentere for at US skal behandle ansøgningen om forlængelse af OT, selvom denne er indgivet for sent:
Efter EMRK-artikel 8 har enhver ret til respekt for sit privatliv og familieliv.
Retten til et familieliv omfatter efter Menneskerettighedsdomstolens praksis retten til at opretholde et eksisterende familieliv. Der skal i hver enkelt sag foretages en konkret vurdering af, hvorvidt det på baggrund af sagens omstændigheder er proportionalt at meddele afvisning af ansøgningen, afslag eller nægtelse af forlængelse på opholdstilladelse.
Samme dag siger min kone hendes job op, eftersom hun jo opholder sig ulovligt i Danmark, og det at
arbejde under ulovligt ophold ses der især ikke pænt på. Arbejdsgiver kan også få måneds-bøder.
Mandag + tirsdag går med at samle dokumentation for at min kones tilhørsforhold til DK er større end hendes hjemland. Heldigvis står vi ret godt her, med ikke særlig mange besøg til hjemlandet, og ikke af særlig lang varighed. Hun har også meget begrænset nær familie tilbage (levende) i hjemlandet.
Onsdag d. 2/6 modtager jeg første udkast fra advokaten på brev til US, og det ser rigtig lovende ud. 4 siders beskrivelse, og en frygtelig mængde bilag. Forlængelse af sikkerhedsstillelse er også klaret på dette tidspunkt.
Torsdag d. 3/6: Efter lidt rettelser sendes det hele ind af advokaten til US (FA3 findes i papir-form, som er den advokater bruger som 3. part i sager som denne).
Efter papirerne er sendt ind har min kone processuelt ophold i DK igen imens vi afventer svar. Forventet svartid i lignende situationer var ifølge advokaten 5-8 uger.
Tirsdag den 15/6 er vi forbi i Næstved for optagelse af Biometri.
I dag den 24/6 har vi modtaget svar fra US at de godt vil behandle sagen om forlængelse af OT.
(Samtidig bekræfter de også at min kone nu igen har lovligt ophold, under samme vilkår som normalt; hun må arbejde og studere igen.)
Altså har de accepteret overskridelsen af fristen!
Nu afventer vi bare de normale 7 måneders behandlingstid på forlængelse af OT, men det er ren formalia.
Men nøøøj en kamp! Det kan bestemt ikke anbefales.
Jeg spurgte advokaten om det var normalt at US ikke sendte en reminder ud? Det var sådan lidt tilfældigt var hendes indtryk. Nogen gange havde de ekstra ressourcer, og så sendte de ud, men ofte ikke.
Jeg kan se at vi fik et rigtig fint brev i 2017 da vi skulle forlænge dér, men forklaringer om sikkerhedsstillelse osv osv.
Jeg synes det er under al kritik at US ikke kan få automatiseret et system til at sende en p*sse reminder ud. Man får glædeligt adskillige SMS'er fra tandlægen når det er tid til at besøge dem, eller når bilen skal synes - men "fremmede" så er man åbenbart ligeglad.