Mellem-langt ophold m. Amerikans Kone + børn

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Mellem-langt ophold m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mandmAmerikanskone » 21.03.2021 22:56:01

Hejsa,

Håber i kan hjælpe mig her. Jeg er dansk statsborger (født og vokset) og ny Amerikansk statsborger og har boet i USA siden jeg var 16 og er nu professor i USA med små børn og Amerikansk kone. Jeg har min sabbatical på DTU fra sommer 2021 til sommer 2022. Jeg har styr på børnenes status som danske statsborgere og ved mere eller mindre hvad vi skal mht folkeregister og skole osv, men jeg har brug for lidt hjælp ang. min Amerikanske kones status når vi besøger Danmark for 10-12 måneder.

Vi regner med at ankomme til DK juli/aug/sept 2021 frem til juni/juli/aug 2022. Efter sabbatåret, vender vi tilbage til USA. Vi er begge ældre end 30. Min kone har ikke brug for at arbejde i DK.

Q1) Er der en "let" måde at søge om hendes temporary residency permit uden at gå igennem den absurde family-reunification (familiesammeføring), der føles som overkill da vi ikke bliver for mere end 10-12 måneder og hun ikke skal arbejde? Vi er hverken "permanent" eller "turister", men lige i midten?

Q2) Hvis vi skal gå igennem familiesammenføringsprocessing, ved i hvor længe det tager? (Fra diverse emner på ÆUG, ser det ud som 3-6 mdr?) Er det også rigtigt at min kone kan komme til DK med os alle som visum-fri turist og senere (inden for 90 dage) sende hendes ansøgning for familiensammenføring?

Mange tak på forhånd!
Senest rettet af mandmAmerikanskone 24.07.2022 00:09:00, rettet i alt 1 gang.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mh1 » 22.03.2021 11:50:40

Desværre er muligheden for at udlandsdanskere kan benytte reglen om 'medfølgende familiemedlem' ophørt.

Det må dog være muligt at benytte reglerne for gæsteforskere:
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... steforsker

Oplysningerne om reglerne er godt nok på grundlag af at gæsteforskeren ikke er dansk, så du bør kontakte SIRI (har ikke noget med iPhone's Siri at gøre) for at være på den sikre side:
https://www.nyidanmark.dk/da/Kontakt-os/Kontakt-SIRI

Gør det skriftligt (der er link til mail), da dem der sidder og svarer på telefoniske henvendelser ikke altid helt ved, hvad der er ret og vrang.

Oplys dem gerne om hvilket uni og hvilken løn du vil få med fra USA. Den er formodentlig mere end de 445.000 DKK/år som er beløbsgrænsen for dem der vil søge på grundlag af indkomst og fast-track, og bevis for at I næppe kommer til at belaste DK økonomisk vil lette det hele.
mh
Rådgiver for ÆUG

mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mandmAmerikanskone » 28.03.2021 03:26:26

Tak! SIRI har ikke svaret endnu (måske arbejder de i baggrunden). Men jeg sendte også beskeden til UM og fik midlertidigt svar. Jeg har en samtale med dem på mandag.
Som udgangspunkt kan man ikke som amerikansk statsborger opholde sig lovligt i Danmark i 11-12 måneder uden en opholdstilladelse. Det kan hun rigtigt nok få ved at søge om familiesammenføring med dig, men det er en lang process, der også foregiver, at I har i sinde at flytte til Danmark permanent.

En anden løsning er, at hun søger arbejds- og opholdstilladelse baseret på et job i Danmark - det forudsætter naturligvis, at hun får tilbudt et job.

Hun kan ikke søge medfølgende familiemedlem, fordi du naturligvis ikke skal søge opholdstilladelse, da du er dansk statsborger.

Dette er mit umiddelbare svar til dig.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mh1 » 30.03.2021 11:20:19

Altså - hvis det pga. at du er dansk går helt i hårdknude mht. at din kone kan komme med, kunne en løsning godt være 'Sverigesmodellen', altså EU-regler:

Find en bolig i Sverige så tæt på Kbh at du kan pendle til arbejde (er muligt trods coronarestriktioner), bo der i mindst tre måneder, hvor I søger om et EU-opholdskort til din kone, flyt så til DK og brug EU-reglerne til at få dansk EU-opholdskort til din kone.

Sig naturligvis INTET om at I kun vil være midlertidigt i hhv. Sverige og DK.

Jeg går ud fra at du bl.a. gerne vil have at dine børn får et grundigt dansk input, og det bliver naturligvis tre måneder kortere, da det ikke vil være smart at de går i dansk skole i den tid, selvom det kunne være muligt. Det svækker nemlig tiltroen til dit 'reelle ophold' i Sverige.

Se vejledningen her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
mh
Rådgiver for ÆUG

mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mandmAmerikanskone » 31.03.2021 19:33:52

Tak for idéen, men med 3 mindre årige børn, så er Sverigemodellen svær at benytte.
Senest rettet af mandmAmerikanskone 24.07.2022 00:04:55, rettet i alt 1 gang.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mh1 » 01.04.2021 21:09:49

1) er helt sikkert den enkleste vej, hvis det ikke var for børnenes skole.

2) er udelukket, da DK behandler dobbelte statsborgere som om de er rent danske.

Hvis dette her har fået dig til at ønske det, så kan du ved at handle hurtigt nå at skille dig af med det danske, hvorved du kan blive stillet bedre i forhold til et midlertidigt længerevarende ophold i DK:
https://uim.dk/arbejdsomrader/statsborg ... borgerskab

Men du skal være sikker på at du vil det, for at få det igen er ikke ligefrem nemt.
mh
Rådgiver for ÆUG

mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mandmAmerikanskone » 01.04.2021 22:45:27

HAHA! Jeg er begyndt at tænke i den retning, hvilket er TOTALT ABSURD!! :evil:

For at jeg skal kunne komme til DK med min familie og spendere min Amerikanske løn og arbejde med danske forskere og dansk erhvervsliv og medbringe mine internationale erfaringer, så skal jeg altså smide mit indfødte danske statsborgerskab i toilettet! DYBT GODNAT, pinligt, og flovt. Danske politiker sku skamme sig...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af skaanebo » 02.04.2021 09:48:56

Ja, dansk lovgivning er absurd, og mange danskere oplever, at deres danske statsborgerskab er en ulempe, i forhold til hvis de havde været EU-borgere i stedet.

Du må endelig kontakte nogle ordførere i Folketinget og fortælle dem, hvordan deres lovgivning fungerer.

mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mandmAmerikanskone » 03.04.2021 04:45:25

Okay, så jeg læste lidt om EU reglen og det kan måske passe os hvis jeg kan flytte alene tidligt på sommeren... men kræver lidt hjælp fra ægtsperter ;)

Så vidt jeg forstår så:
1. kunne jeg flytte til Sverige in maj fra USA. Bo 3 mdr i svensk lejlighed med internet, TV. (Lad os sige at Lund Universitet kan være min vært indenfor mit forskningsområde). Jeg bliver betal løn fra USA så er jeg så selvforsørgende?

2. Kone og (danske) børn kommer i juli fra USA til Sverige med mig og vi bor sammem. Efter jeg har været i Sverige 3 måneder, så kommer vi alle til DK og søger familiesammenføring i DK og bor sammen i DK. Eller skal vi blive boende i Sverige efter ansøgningen?

3. Min kone får opholdstilladelse i DK efter 3-6 måneder? Tager det omkring 3-6 måneder og er det virkelig en 5 års opholdstilladelse?

=============
Extra: Kunne jeg som forsker med kollegaer i Tyskland, Sverige, Schweiz, og Kroatien, bruge EU reglen ang. "cross-border services" og rejse rundt i EU som forsker for et stykke tid (3 måneder?), mens jeg og familien faktisk bor i DK. Ville vi kunne søge om familiesammenføring under EU reglen for min kone på den måde eller tæller forskning ikke som en "cross-border service"?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af skaanebo » 03.04.2021 09:08:37

1. Ja, når du får løn fra USA, vil du blive betragtet som "person med tilstrækkelige midler".

2. I behøver ikke at vente i Sverige på svar på ansøgningen til Danmark. Dog kan din kone ikke få udstedt dansk personnr., førend hun har fået sit opholdskort. Så vær obs på, hvad det kan indebære i forhold til sygeforsikring.

3. Ja! Såre simpelt.

Det ekstra spørgsmål er kompliceret, det kan jeg ikke lige svare på her på stående fod ...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af skaanebo » 03.04.2021 13:25:27

Med hensyn til dit ekstra spørgsmål: Det ville indebære, at du IKKE må få løn fra USA. Det ville også indebære, at du ikke fik løn som offentlig ansat nogen steder. Altså at du var konsulent med eget firma. Det i sig selv er jo også besværligt at etablere, så måske er det ikke al besværet værd?

mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mandmAmerikanskone » 03.04.2021 13:37:25

Tak for at svare så prompt. Angående 3 mdr i sverige, hvad er chancen for at DK kalder fup på det og siger det ikke er reelt ophold (“genuine and effective”)? Skal man betale langtidskontrakt på lejlighed for at overbevise DK eller er det så let som du antyder :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af skaanebo » 03.04.2021 13:52:50

Det dømmes kun som fup, hvis du forsøger at springe over, hvor gærdet er lavest, og uden at tænke dig om og samle reel dokumentation.

Sørg for at oprette svenske forsikringer, betal svensk licens, betal svensk el-forbrug, hvor man tydeligt kan se, at der faktisk bor nogen i boligen, sørg for at dokumentere din evt. pendling til Danmark med fx togbilletter eller brobizz-udskrifter. Sørg for at foretage alle daglige indkøb i Sverige med et betalingskort i dit navn. Skaf et svensk mobilnr., hvor du evt. kan få dokumentation for, hvilke sendemaster du har været i nærheden af hver dag. Så er der ikke noget, der kan gå galt.

mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mandmAmerikanskone » 03.04.2021 14:42:41

Tak for det. Det lyder ret let.

1) skal konen+børn bo med mig i sverige eller kan de komme fra Amerika den dag når vi alle skal søge om familiesammenføring i DK? Eller er det vigtigt familen er med i Sverige så længe så muligt?

2) er det præcis 90 dage man skal bo i Sverige eller er det 3mdr+\- et par uger? Eller skal jeg som Dansker/EU borger vente på et opholdsbevis/stykke papir der så giver mig lov til at komme med familien til DK?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mh1 » 03.04.2021 16:21:26

1) Nej, de behøver ikke være der fra start af, men kan komme fx når det passer med skoleårets slutning, men din ægtefælle (børnene er jo danske statsborgere) skal dog 'slutte sig til dig', hvilket nu kræver mere end hvad der svarer til en ferie, dvs. gerne 4-6 ugers tid, og meget gerne at I får gang i ansøgning om hendes EU-opholdskort. HUSK at være forsigtig med hvad I fremlejer, for der er mange som laver en ulovlig fremleje og den duer ikke, fordi du ikke kan blive tilmeldt adressen.

Hun behøver ikke vente på at få det, hvis bare alt andet er helt på skinner. HUSK for alt i verden ikke at falde for fristelsen til overvejende at købe ind i DK, men lægge alle væsentlige indkøb i Sverige (danske sild smager nu engang bedre end de svenske, men du kan godt købe et glas eller to).

2) DU som dansker får ikke noget opholdskort, men må lade dig nøje med et registreringsbevis i Sverige (HUSK endelig ikke at sige noget om kun at ville blive i tre måneder). Det er bedst at regne med at du skal være der mindst 3 kalendermåneder - jeg går ud fra at du tænker på din kones visumfrie 90 dage, men da hun jo netop ikke behøver ankomme samtidig med dig, og desuden har lovligt ophold, så snart I har søgt om hendes opholdskort, er det ikke noget problem.

Du beder om en kopi af dit registreringsbevis, og når din kone søger om sit EU-opholdskort beder I om en kvittering for ansøgningen som bevis for at I egentlig havde tænkt jer at bo på den billigere side af sundet, med den bedste udsigt :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar