Mellem-langt ophold m. Amerikans Kone + børn

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mandmAmerikanskone » 03.04.2021 18:40:40

Tak for de hjælpsomme svar. Maj til August i sverige ser ud som en løsning.

Sidste spørgsmål hvis svar driller mig:
— vi er ved at arrangere lejlighed fra midt August 2021 i københavn. Hvis vi har lejlighed arrangeret i DK før jeg kommer til Sverige (hvor vi også skal finde lejlighed) kan vi stadig søge Under EU reglen, eller er det et problem? Lejligheden hjælper os med at sikre vores børn en skoleplads så vi kan gøre os klar til DK fra september 2021. Er sådan forudsplanlægning et problem?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af skaanebo » 03.04.2021 19:18:43

Det er kun et problem, hvis den bolig, du finder i Danmark, har bopælspligt.

mandmAmerikanskone
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21.03.2021 22:23:00

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mandmAmerikanskone » 03.04.2021 19:46:55

Hmmm. Så vidt jeg forstår, tror jeg den har boligpligt, men ejeren bor der mens vi er i sverige og den vil kun stå tom under vores års lange kontrakt for mindre end 1-2 uger i beyndelsen, så jeg er ikke sikker om jeg forstår hvordan boligpligt passer her. Er det noget i kontrakten der siger om den har boligpligt?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af mh1 » 04.04.2021 12:15:36

Reglerne for København står her:
https://www.kk.dk/bopaelspligt

"En bolig skal senest meldes tom 6 uger efter sidste fraflytning."

Så det går nok lige akkurat, ejeren behøver strengt taget ikke melde flytning til boligreguleringsmyndigheden, selv om han/hun måske er nødt til at melde flytning til folkeregisteret, da boligen jo ikke 'står tom', men blot venter et par dage på sin nye beboer.
mh
Rådgiver for ÆUG

kurthansen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 26.05.2012 06:04:34

Re: Mellem-langt ophold som gæsteprofessor på DTU m. Amerikans Kone + børn

Indlæg af kurthansen » 23.07.2022 17:01:41

Hej,

Kan læse at i desværre er blevet nødt at rejse tilbage og kan se at du skriver i havde fået tilladelse fra SIRI til at din kone kunne følge med i det år i skulle være i danmark.

--------------------
"Vi gik igennem Siri. Og de gav mig skriftlig tilladelse til at lade mig komme som amerikansk statsborger som gæsteprofessor. Alle tre parter kaldte det en god løsning.«

»Men så hev de vores skriftlige tilladelse tilbage. Lige så snart det skete, rev de gulvtæppet væk under os.«"
--------------------

Vi er nok flere der er interesserede i hvad SIRIs begrundelse er for at trække tilladelsen tilbage, da jeg formoder i har fremsendt omfattende doukmentation før de traf beslutning om at hun kunne følge med, så det lyder mærkeligt at de bare kan trække den tilbage.

Mvh

Besvar