boligkrav efter nyfødt baby?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
danskfar88
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04.01.2021 08:25:31

boligkrav efter nyfødt baby?

Indlæg af danskfar88 » 04.01.2021 08:32:02

Hej
Jeg er pludselig blevet meget bekymret, og håber derfor at I kan hjælpe med nogle svar. Min kone fik opholdstilladelse baseret på familiesammenføring tilbage i 2019. Vi bor i en etværelses-lejlighed. Sidste år fik vi en datter. Jeg troede, ikke at det havde nogen betydning for vores familiesammenføring, da hun jo er en baby. Nu er jeg dog i gang med at kigge på kravene til en forlængelse af min kones opholdstilladelse, og her fremgår det, at vores barn tæller med, så vi rent faktisk er tre personer pr. værelse.
Mine spørgsmål er derfor:

1. Om vi har overtrådt betingelserne for min kones opholdstilladelse ved at have boet tre personer i lejligheden, siden vores datter blev født? Og i så fald hvad er konsekvenserne for dette? Vi har slet ikke tænkt over det, og har ikke modtaget noget information om, at vi skulle finde en anden bolig. Men nu er jeg meget bekymret for, om vi uden at vide det har gjort noget forkert.
2. Om vi skal finde en ny lejlighed, inden vi ansøger om forlængelsen til hendes opholdstilladelse?
På forhånd mange tak for svar.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: boligkrav efter nyfødt baby?

Indlæg af mh1 » 04.01.2021 12:43:38

Det afhænger af om det er en pænt stor etværelses, idet det er højst 2 personer per beboelsesrum eller 20 m2 per person, hvilket vil sige at når lejligheden er etværelses skal den være mindst 60 m2 for at I opfylder boligkravet.

Du har kendt kravene og skrevet under på at ville overholde dem, så det burde ikke have overrasket dig, og det ville være ulovligt for udlændingemyndighederne at holde øje med om borgernes familier vokser.

Hvis lejligheden er mindre end 60 m2, skal I finde en toværelses hurtigst muligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar