Forlængelse af OT - Undtagelser når et barn opnår selvstændig tilknytning til DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Forlængelse af OT - Undtagelser når et barn opnår selvstændig tilknytning til DK

Indlæg af plandersen » 20.09.2020 13:07:48

Det synes uklart, hvornår præcis et barn af US vurderes af have opnået selvstændig tilknytning til DK og hvad det indebærer ifht undtagelser til reglerne.

Har fundet følgende i et svar til Folketinget:
https://www.ft.dk/samling/20181/lovfors ... /index.htm

Kan forstå det slet ikke er aktuelt for små børn under 6 år.

For børn i 6-7 års alderen fremgår følgende:
Børn over 6-7 år har som udgangspunkt opnået selvstændig tilknytning til det danske samfund, hvis de har opholdt sig lovligt i Danmark i sammenhængende 6-7 år og har gået i vuggestue og/eller børnehaveher i landet. Derudover indgår det i vurderingen, om børnene er begyndt i skole her i landet.

Når der er tale om børn i aldersspændet 6-7 år, anmoder US således ved forlængelse af FS (2017 regler) om oplysninger om det danske barns institution/skolegang. Hvis det af US vurderes at barnet har selvstændig tilknytning til DK, hvad indebærer det så?
- US skriver selv, at kravet om bolig og forsørgelse kan fraviges. Tænker disse to krav i manges tilfælde alligevel ikke er så relevante, da situationen oftest ikke har ændret sig ifht dengang familiesammenføringen blev givet.

- Hvad med ansøgningsgebyret på 2860 kr? Får man det tilbagebetalt?
- Hvad med sikkerhedsstillelsen? Kan man få en tidligere deponering frigjort?

- Vil undtagelse fra kravet om forsørgelse også være aktuelt ifht ansøgning om permanent opholdstilladelse?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse af OT - Undtagelser når et barn opnår selvstændig tilknytning til DK

Indlæg af mh1 » 25.09.2020 10:28:39

Umiddelbart ville jeg svare nej, nej og nej.

Men det burde vel egentlig prøves af mht de to første. Det sidste krav vil med sikkerhed IKKE kunne fraviges.
mh
Rådgiver for ÆUG

plandersen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20.01.2015 07:02:21

Re: Forlængelse af OT - Undtagelser når et barn opnår selvstændig tilknytning til DK

Indlæg af plandersen » 27.09.2020 13:09:43

Hvorfor egentlig ikke med de to første?

Normalt skal man jo ikke betale gebyr, hvis man har særbarn eller børnene har selvstændig tilknytning. Gebyret er betalt, så hvis US mener man er omfattet af undtagelserne, så skal man vel ikke betale og have gebyret tilbage.

Samme argument ifht sikkerhedsstillelse. Da de ikke kan sende den familieførte hjem pga beskyttelse fra konventioner, så er det vel heller ikke rimeligt at man skal blive med at stille sikkerhed - præcis som dem, der har særbørn.

Afventer afgørelse fra US. Har nu taget over 6 måneder. Utroligt, at en forlængelse, som i mine øjne er simpelt faktacheck, kan tage så lang tid.

Update: Min kone har netop fået afgørelse om, at opholdstilladelsen er forlænget med 4 år og det er jo positivt.Det har således taget 6 måneder og 5 dage at træffe en afgørelse.

Er imidlertid utilfreds med, at der intet er nævnt i afgørelsen om de oplysninger, jeg har indsendt ind om min datters ophold og institutions/skoleforløb i Danmark efter hun er fyldt 6 år. Tænker de i afgørelsen burde forholde sig til de indsendte oplysninger, da jeg ellers ikke ved om der er taget stilling til dem - oplysninger, som de selv har anmodet om. Har naturligvis tænkt mig at skrive til dem og bede dem om at forholde sig til oplysningerne, så jeg kan få sort på hvidt, at min datter ikke vurderes at have opnået selvstændig tilknytning til Danmark, på trods af, at være 6 år, have gennemført et fuldt forløb i børnehave og nu går i skole. Hvis ikke de kan det, så er afgørelsen jo forkert.

Besvar