Nok spurgt en del gange nu, men...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mei

Nok spurgt en del gange nu, men...

Indlæg af mei » 31.10.2008 13:24:04

Jeg fik citeret reglen om bortfaldelse af økonomisk krav m.v. ved familiesammenføring, hvor den danske part har regelmæssigt samkvem.

PT er jeg gift med ny kone, der opholder sig i Holland med min nye datter. Jeg har fra tidligere ægteskab en 4½ årig søn som jeg har hver weekend+ en dag, med eventuelle friweek-ender efter aftale.

Da det er min exkone der har sønneke på sin bopæl, forstod jeg på reglen at det kun var hende der havde mulighed for at søge den dispensation, og ikke mig. Er dette korrekt, eller gælder det begge parter?

Jeg skulle mene at begge parter burde have rettigheden til at søge dispensationen, og dette er faktisk til hjælp til os begge hvis det er, da hun har en ny engelsk mand som bor i landet allerede som jobsøgende, men uden permanent opholdstilladelse.

MrsJones
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af MrsJones » 31.10.2008 13:46:44

Hej mei,

Det er ikke om man har forældremyndigheden som gør om man kan søge dispentation. Det der gør forskellen er om man har regelmæssig samvær med overnatninger. Dvs. Hver anden weekend fra fredag til søndag og en hverdag i hver anden uge også.

Det lyder det jo til at du har, så du burde uden problemer kunne søge dispentation fra samtlige ting på ansøgningen på nær pro forma :-)

Jeg kan kun sige at vores erfaring er at det virkelig kan betale sig at gøre sig meget umage med ansøgningen og sørge for ALT og mere til er med ansøgningen og at det er let at finde rundt i for sagsbehandleren.

Vi søgte nemlig også dispentation da jeg har en søn fra et tidligere forhold og da vi spurgte hvor lang tid vi skulle vente fik vi beskeden mellem 9-11 mdr. Men da vi endelig fik kvitteringsbrevet var vi aligevel kommet i express køen på max 3 mdr da de havde fået svaret på ALT i ansøgningen og fået al den dokumentation de havde brug for i US og mere til. Så vi kan kun anbefale at prøve at gøre det på den måde. Vi havde selv skrevet et brev og begge vores forældre havde skrevet et brev hver som vi havde vedlagt. Min søn havde tegnet en tegning og vi havde vedlagt en del fotos. Vi havde også vedlagt en skrivelse fra min søns far hvor han havde skrevet under på jeg havde samvær og hvor meget osv. Det tog os lang tid, men det var det værd. Nu håber vi så bare at vi får svar inden den 29 nov 08 som vi er blevet lovet.

I skal lige være opmærksom på at selvom dit barns mor skriver under på at du har samvær og hvor meget sender US endnu nogen papirer som din X skal udfylde og skrive under på og det er en god ide at holde øje med det om papirerne når frem fordi vi står i den sitiuation at min X siger han ikke har modtaget noget, så vi har lige mistet 14 dage på dén konto :-S

Mange gange held og lykke med ansøgningen :-)
Knus,
Mrs Jones
When God closes a door, Somewhere He opens a window :-)

hfb

Indlæg af hfb » 31.10.2008 16:18:40

Jeg vil blot tilføje ud over det med at vedlægge så meget relevant information som muligt, så sørg også for der er orden i det i aflevere.
F.eks. indholdsfortegnelse på første side over bilagene tror jeg er en god hjælp for sagsbehandleren.

Et stort forarbejde lønner sig mange gange. :D :D :D :D

mei

Indlæg af mei » 31.10.2008 23:23:05

Nogen der har lavet en liste over alt hvad der er påkrævet for en sagsbehandler?

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 01.11.2008 18:03:31

Hej,

Ja vi havde også lavet en indholdsfortegnelse sådan det var let at finde rundt i alle papirerne :-)

mei; Hvad mener du med dit sidste spørgsmål? :-)

Knus,
Mrs Jones

mei

Indlæg af mei » 01.11.2008 21:14:15

Hvad jeg mente var, om der var nogen der havde en liste over ting som skal/bør være med, så man sparer ekstra behandlingstid.

Ville være rart at have en ide om hvilke ting jeg bør gå ud og rekvirere hos diverse myndigheder, beregninger der skal laves m.v.
Jeg kan selvfølgelig spørge US direkte, men hvis nogen lå inde med en liste så kan jeg begynde allerede nu, og ikke vente til mandag :)

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 01.11.2008 22:17:42

Hej *s*

Jamen jeg kan kun svare for os selv og hvad vi havde lagt sammen med vores ansøgning.

Min mand er fra Cameroun og jeg selv er dansk og er 27 år, min mand er 26 år. Jeg har en søn på lige knapt 8 år fra et tidligere forhold.

Jamen vi udfyldte ansøgningen på engelsk da min mand er engelsk talende og vores logik sagde os det var bedst at det var sådan at min mand forstod hele ansøgningen.

Af bilag havde vi:

For min mands del af ansøgningen...
Farve kopi af hele min mands pas ink. coveret.
4 farve pas fotos.
Farve kopi af dåbs attest.
Farve kopi af alle de dokumenter min mand havde omkring hans uddannelse igennem hele hans liv samt en gennemgang i årstal af hele hans uddannelsesforløb lige fra børnehave klasse stadiet.
Kopi af hans skatte papirer fra Sverige hvor han bor til at bevise hans indkomst.
Kopi af hans indentitetskort fra Cameroun.

For min side af ansøgningen;
Alle kopier vi har taget var farve kopier...
Så kopi af min navne attest.
Kopi af den side af mit pas hvor alle informationerne er om mig.
Kopi af både mit og min søns sygesikringskort (de gule kort).

Fælles lagde vi så af bilag;
Kopi af vores vigelsesattest.
Kopi af endnu et par papirer fra Sverige fra da vi blev gift, noget der hedder en hindersprøvningen og et udskrift fra rådhuset hvor vi blev gift.
Brev fra min mands forældre skrevet i hånden sendt helt fra Cameroun.
Brev skrevet i hånden fra mine forældre.
Tegning tegnet af min søn.
Fælles brev skrevet fra min mand og jeg. Vi fortalte om vores forhold og ægteskab og hvorfor det her var hvad vi ønskede. Vi fortalte en del.
Fotos hvor måneder og årstal var på og evt dato hvor vi kunne huske det. Vi gennemgik ligesom vores forhold og ægteskab og viste forskellige billeder og ikke kun de rigtig gode billeder men også lidt der var knapt så gode for at vise vi ikke er et glas billede.
Vi vedlagde også et brev fra min søns far med data om hvornår der er samvær og med alle dataerne på min søns far som hans person nummer og addresse osv.
Vi lagde også en kopi af grundplanen af min lejlighed som dokumentation for hvor meget plads der er.
Kopi af min lejekontrakt på lejligheden.

Vi sørgede så for at det hele var sat logisk sammen og at der var en indholds fortegnelse. Vi havde lagt det hele i plastik lommer og sat det i et ringbind sådan det næsten virkede som en bog at blade i.

Lige nu kan jeg ikke huske mere. Men hvis jeg kommer på noget jeg skulle have glemt skal jeg nok vende tilbage.

Håber det måske kan bruges :-)
Knus,
Mrs Jones

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 01.11.2008 22:19:50

Det var godt nok hurtigt jeg kom på mere *GG*

Der var også bilaget fra kommunen hvad jeg havde fået af hjælp derfra det sidste år osv.

Men så mener jeg nu altså heller ikke der var mere 8) :lol:

mei

Indlæg af mei » 02.11.2008 04:34:07

Jamen det er da fantastisk uden lige, tak skal du have. Helt bestemt en udførlig liste over ting vi bør overveje.

Mange tak herfra :)
Jeg må hellere komme i gang allerede.

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 02.11.2008 13:43:17

Jamen det var da så lidt. Kun godt at ens erfaringer kan komme andre lidt til gode, sådan har vi jo også haft det :-)

Og ja det er virkelig en jungle men hvad man skal vedlægge ens ansøgning. Det tog os et par måneder at samle det hele fordi det krævede så megen omtanke.

Jeg tænkte på at hvis man f. eks. er i arbejde skal man også lige huske en kopi af en job kontrakt.

Vi har en teori om at jo mere menneskelig US ser man er, ja så bliver der heller ikke stillet så mange spørgsmål.

I det brev vi skrev til US som var fra os, ja der skrev vi da også at vi skændes og er uenige nu og da, men at forskellen netop er at man vælger at elske hinanden i dé sitiuationer også.

Vi prøvede simpelhen at være så åbne og ærlige omkring vores forhold og ægteskab og liv som muligt men uden at vade ind over vores privat sfære alt for meget.

I bund og grund handler alt det her jo bare om at man elsker hinanden og vil falde i søvn og også vågne i hinandens arme. At man vil have det sure med det søde og ellers bare have lov til at leve ens liv.

Held og lykke med det hele :-)

Besvar