Hvad sker der hvis vi skilles?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ranju53

Hvad sker der hvis vi skilles?

Indlæg af ranju53 » 28.06.2018 05:46:24

Min kone har boet i her i landet i 7 år-5 år som studernde og sidste 2 år som familie sammenførte. Hun har kandidat uddannelse men har adrig haft noget job. Vi fif dispensation på grund af mine særbørn.
Opholdstilladelsen skal fornyes til Oktober måned.
Problemet er, at vi har det ikke så godt i ægteskab. Vi har 1 barn på 7 måneder som er dansk statsborge . Hun har ikke job og vil næppe kunne få et job.
Jeg vil skilles.
Mit spørgsmål er: Findes der nogen andre muligheder for hendes opholdstilladelse når man har et lile barn og lang vidregående uddannelse?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad sker der hvis vi skilles?

Indlæg af mh1 » 28.06.2018 11:05:42

I har et fælles barn, som I formodentlig efter skilsmisse fortsat vil være fælles om i en vis udstrækning?

Altså enten lave deleordning, eller barnet bor fast hos én af jer, mens den anden har mindst normalsamvær - det er for større børn min. hveranden weekend + sammenhængende dage i ferier, for mindre børn hyppigere, men evt. kortere samvær. Da barnet allerede kender og passes af jer begge, vil weekend-samvær næppe være noget problem.

I givet fald vil din ægtefælle kunne bevare sin opholdret med henvisning til det fælles barn, som jo ikke skal være henvist til at skulle rejse over landegrænser for at kunne bevare sin kontakt til den forælder, det ikke bor hos.

Når din ægtefælle til sin tid får brev fra US, hvor de skriver at de pga. skilsmissen påtænker at inddrage hendes opholdstilladelse, og samtidig spørger om hun kan fremføre nogen grund(e) til at det ikke skal ske, svarer hun omgående tilbage, at hun ønsker at bevare sin opholdret af hensyn til jeres fælles barn, og beskriver hvorledes I har indrettet jer mht. barnets bopæl og samvær med ikke-bopælsforælderen. I erklærer ved underskrift at samvær faktisk finder sted, og får evt. barnets daginstitution til at skrive under på at I begge henter og bringer barnet, eller på anden måde er bekendt med at der er samvær.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar