afklaring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rikrai

afklaring

Indlæg af rikrai » 10.03.2018 20:25:22

Hej I kloge mennesker

Jeg er ny herinde, og må indrømme at jeg er blevet en del klogere efter at have læst mange indlæg herinde, men har stadig et par uafklarede spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med ;)

Min kæreste bor i Polen. Det har han gjort i 5 år. Han er fra Algeriet, men har fortsat opholdstilladelse i Polen de næste 3 år.
Kan han gennem Schengen komme på besøg her i DK i 90 dage? Eller kræver det touristvisum/ invitation, når han jo ikke har permanent opholdstilladelse i Polen?

Som jeg forstår det, så kan vi gifte os, imens han er på besøg i DK og efterfølgende søge familiesammenføring. Dermed kan han blive i DK imens vi afventer svar... Eller skal han tilbage til Polen/Algeriet?

På forhånd tak for hjælpen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: afklaring

Indlæg af mh1 » 11.03.2018 07:01:25

Han kan komme på besøg uden visum, når han har pas og opholdstilladelse.

I kan blive gift i DK, men han skal så vidt muligt skaffe civilstandsattest både fra Algeriet og Polen (bevis på at han er ugift).

Hvis du har mulighed for at bo i Polen tre måneder, vil det være ulige meget lettere for jer at få fs. Men ja, han kan formodentlig blive i DK, men må ikke hverken arbejde eller studere, kun fx gå på sprogkursus for egen regning, og han vil ikke være dækket af sygesikring, så han skal tegne en rejsesygeforsikring.

Har du læst vejledningerne?
Danske regler (ændres snart til sværere): http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... 202014.pdf

EU-regler: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land

Efter ophold i Polen kan du bruge de selvsamme regler til at få din ægtefælle med til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

rikrai

Re: afklaring

Indlæg af rikrai » 11.03.2018 17:38:37

Tak for hurtigt svar :)

Besvar