Ukrainsk kæreste opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SBN
Geografisk sted: Fyn

Ukrainsk kæreste opholdstilladelse

Indlæg af SBN » 30.09.2008 12:43:56

Jeg er i den lidt heldige situation at have fundet mig kvinden jeg vil være sammen med resten af livet.
Men på den anden side så uheldig at hun skal ud af Danmark til næste år.

Jeg er dansker og 28 år, min kæreste er fra Ukraine og 22 år.
For tiden er hun i Danmark på praktikophold hos en gartner. Men hendes uddannelse er færdig til Febuar i 2009 og så udløber hendes midlertidige arbejdtilladelse.
Vi bor sammen og har gjort det i 5 måneder. Nu prøver jeg så på at finde ud af reglerne for at hun kan få en længere opholdstilladelse.
Så hvis der ernogen der har gode råd vil de blive modtaget med kyshånd.

Det kan være de her ting kan hjælpe:
Hun er lovet arbejde der hvor hun er under uddannelse, hvis hun får lov at blive.
Jeg tjener nok til at forsørge os begge i tilfælde af at hun skulle blive arbejdsløs.
Jeg har haft det samme job de sidste 6 år.
Hun er igang med aftenskole, hvor hun lærer dansk og selv betaler for undervisning.

Vil det hjælpe at vi bliver gift, eller er det lige meget når hun er 22.?
Vil hendes lovning på arbejde have nogen indflydelse?
Vil det at hun har været i Danmark i over et år have indflydelse?

Håber i vil komme med lidt råd eller kommentarer, så vi kan finde ud af hvad vi skal gøre.

På forhånd tak

hfb

Indlæg af hfb » 30.09.2008 19:27:40

Det bedste er at få forlænge arbejdstilladelsen indtil hun min. er 23,5 år gammel således i kan søge om FS. I skal selvfølgelig gifte jer før i indlevere ansøgning om FS.
I kommer ikke uden om 24 års reglen her i DK.

Jeg ved ikke om der er nogen andre muligheder.

caroline

Indlæg af caroline » 30.09.2008 19:44:29

Hej sbn,
hvis din kæreste fik lovet arbejde, hvis hun får lov at blive så må I bede folk i det sted, der har lovet arbejde, om at skrive en kontrakt, som kan bruges til at søge om arbejdstilladelse.
Hun "får lov til at blive", hvis de ansætter hende.Sørg for at have en kontrakt på skrift, som kan bruges som et bilag til jeres ansøgning.Men undersøg det først, hvad garnerjob hører til.Hvis gartneri job regnes for landbrugsarbejde så kan hun godt få arbejdstilladelse og dermed blive i landet 1 eller 1,5 år mere.
Sørg for at skrive jeres ansøgning om arb. tilladelse i god tid og mens den behandles, kan hun godt blive i landet!
Der arbejder 2000 ukrainske arbejdere indenfor landbrug og de kan godt få arb. tilladelse selv om de ikke er studerende længere fordi ukrainske landbrugsarbejdere i DK har en speciel status, selv om Ukraine ikke er EU-medlem.
Ring til Udl.styrelsen eller sendt dem en e.mail, så får I mere at vide.
Held og lykke!

SBN
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af SBN » 01.10.2008 07:32:58

Mange tak for de gode svar.

Vi prøver at forlænge hendes arbejdstilladelse. Hendes arbejdsgiver er villig til at hjælpe alt det han kan.

astra16V

Indlæg af astra16V » 04.10.2008 13:55:54

Hej !

Tror den nye EU regl her kan bruges for din kærste opholder sig jo i et EU
land og i bor jo sammen så hvis det var mig ville jeg kontakte US og høre
om i er under den for så kan i søge om FS og blive gift og undgå 24 år
reglen men er ikke sikker på i kan gå ind under den men prøv at ringe til
US ikke sende en mail den svare de ikke på aligevel . Men ellers som der
allerede er skrevet kan en kontrakt med en arbejdsgiver give hende ret
til at opholde sig her i landet hvis hendes job er på positiv listen.

Mvh. Astra16V

Besvar