Enlig forsøger når manden ikke bor i DK?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lilli11

Enlig forsøger når manden ikke bor i DK?

Indlæg af Lilli11 » 23.09.2017 19:53:07

Hej
Jeg står i en situation hvor jeg er blevet gravid og snart skal føde. Jeg er forvirret mht de økonomiske regler. Jeg er gift med en der bor i udlandet hvor vi fik afslag for FS. Anyway... betragtes jeg som enlig mor da jeg skal forsøge barnet helt alene? Dvs har jeg ret til forsøgertillæg for enlige?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Enlig forsøger når manden ikke bor i DK?

Indlæg af mh1 » 23.09.2017 21:07:51

Barnets fader er forpligtet til at forsørge sit barn uanset hvor han bor. Meget få lande ser anderledes på det. Som udgangspunkt kan du derfor IKKE få børnetilskud til enlige, så længe du er gift.

At komme igennem med påstanden om at du alligevel er enlig forsørger vil derfor formodentlig mindst kræve at du kan godtgøre at I ikke lever sammen (forholdsvis let, når han ikke er folkeregistreret i landet), samt bevis for at han ikke kan/vil betale sin del af forsørgelsen.

Du vil kunne kræve ham sat i bidrag, selv om I er gift og han ikke bor i DK. Det skal du henvende dig til Statsforvaltningen for at få på plads, og helst hurtigst muligt. Læs mete her: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6851

Kommunen vil lægge ud for børnebidraget, hvis han ikke betaler, og det bliver så til en gæld din mand har til kommunen. Det er et problem, hvis han ikke kan betale enten direkte til dig, eller afdrage til kommunen løbende, for det vil være forfalden gæld fra første udbetaling, og dermed en (yderligere) blokering for fs.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar