process for navneændring til os begge

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nillert

process for navneændring til os begge

Indlæg af Nillert » 10.08.2017 07:30:22

Hej :o)

Hvordan forholder det sig, hvis det både er mig og min Thai kone der vil ændre vores efternavn til noget andet end jeg har idag? Lad os bare kalde det nye efternavn for Nielsen for at gøre det nemmere at forklare mig.

Vi er lige blevet gift i sidste uge. Og vi har erfaret, at jeg godt kan få mit efternavn ændret til Nielsen, fortalte en sød kvinde mig på kirkekontoret. Men min Thaikone kan ikke få det ændret til Nielsen, med mindre hun osse har et CPR-nummer. Det har hun jo ikke, for vi har ikke søgt om FA1 familiesammenføring, og det er ad den vej hun får et Dansk CPR-nummer som jeg har forstået det. Er det rigtigt?

Nu kommer krøllen på historien:

Vi søger PT ikke midlertidig opholdstilladelse til hende i denne omgang, fordi hun tager hjem til Thailand igen om en måned, for at komme tilbage hertil lige før jul, hvor hun vil tage hendes 8-årige datter med, så vi alle tre kan holde jul sammen her. Og jeg glæder mig helt vildt til den julehygge :)

1) Skal min Thai kone så få ændret hendes efternavn til mit efternavn når hun alligevel er i Thailand, så hun i samme omgang kan få ændret hendes navn i hendes pas, og hvad der ellers skal til af papirarbejde som skal oversættes til Engelsk senere?
Hvordan foregår det step-by-step, hvis det er sådan det skal gøres?

2) Hvad med hendes datter? Skal jeg først stå som værge i hendes papirer før hun osse kan skifte efternavn?
Hvordan foregår det step-by-step, hvis det er sådan det skal gøres?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: process for navneændring til os begge

Indlæg af mh1 » 10.08.2017 14:50:38

De thailandske regler for at ændre navn er så vidt jeg kan finde på nettet forholdsvis ukomplicerede, men hvor lang tid de vil tage står der ikke noget om. Hun skal så også ændre navn på alt muligt andet, da hun jo i princippet endnu er bosat i Thailand:
"Changing Documents
If your wife decides to change her name after marriage, she will have to take her identity card (bat prachachon) with the marriage certificate to the district office (amphoe) or municipal district office (thesabaan) to have a new card processed. She will also have to change her home registration certificate at the same time (thabian baan). Once this change is made, her name change is legal and in order to retain all of her rights she will need to change all other cases of her name to the new surname. This will include her bank accounts, credit cards, utility bills, her passport, and more."

Formodentlig kan din kone få ændret sit barns efternavn, hvis hun har forældremyndigheden alene.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nillert

Indlæg af Nillert » 11.08.2017 22:43:07

Mange tak for et letforståeligt svar

Når nu vi vil have hendes datter herop næste gang hun kommer her; skal jeg lave to særskilte VU2 invitationer, eller er der en speciel mor-datter invitation til det?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.08.2017 21:28:22

De skal hver især have visum, så der skal inviteres særskilt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nillert

Indlæg af Nillert » 12.08.2017 22:23:35

Okay. Det giver mening.

Hvad hvis vi vil beholde hendes otteårige datter her hos os. Vi er jo gift. Skal hendes datter så registreres som værende min datter, hvis hun skal have mit efternavn, eller kan hun bare få det uden videre?

Jeg er lige blevet gift med datterens moder, som jeg har kendt i 4 år, og kender datteren ret godt. Så jeg har ingen skrupler ved kalde hende min datter på papiret.

Men vi er bare ikke helt sikker på, hvordan det foregår, når der osse er navneændring med ind over.

Og jeg skal jo betale 6.300 for at søge om familiesammenføring. Kan datteren kommer under det gebyr, eller skal jeg betale 12.600 for at få lov at søge om at være sammen med min familie?

Vi vil bare gerne starte vores lille familie sammen nu :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.08.2017 20:54:25

Du kan ikke bare uden videre blive 'registreret' som barnets far.

Hvis du vil være det, skal barnet adopteres. Det er fsv. den enkleste form for adoption, men det må vente et godt stykke tid:

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6328
"Fælles betingelser:

Du skal have boet sammen med barnets far eller mor i mindst 2½ år.
Du skal være fyldt 25 år. I særlige tilfælde kan adoption dog gennemføres, hvis du er fyldt 18 år.
Du skal som udgangspunkt være mindst 14 år ældre end det barn, du vil adoptere.'
Hvis barnet er under 18 år:

Du skal have boet sammen med barnet i mindst 2½ år.
Der skal være mulighed for, at barnet kan nå at bo hos dig i 3 år, før barnet fylder 18 år.
Du og barnets far/mor skal være gift, registrerede partnere eller samlevende i et stabilt ægteskabslignende forhold."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar