Spørgsmål vedr. ansøgning og FA1

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Metteb

Spørgsmål vedr. ansøgning og FA1

Indlæg af Metteb » 12.07.2017 21:09:28

Min indiske kæreste og jeg skal giftes her i starten af august for derefter at søge familiesammenføring, og jeg har nu, efter at have brugt laaang tid på at læse diverse vejledninger, alligevel nogle spørgsmål. Vi er sgu så bange for, at noget skal gå galt, når nu hele processen tager så lang tid. Så håber jeg kan få lidt feedback :)

1. Det er rigtigt forstået, at vi kan søge umiddelbart efter vi er blevet gift ikke? Så vi kan i princippet søge dagen efter, så længe vi har vielsesattesten?

2. Jeg mener ikke, at der er noget der skal kunne hindre, at vi kan få familiesammenføring, fordi vi, så vidt jeg kan vurdere, opfylder alle kravene – og så alligevel. For vi har som sådan aldrig boet sammen. Vi har kendt hinanden siden 2008 og været kærester siden 2014. Vi har rejst mange gange for at se hinanden, også inden vi blev kærester, og det sidste halvandet år, har min kæreste boet og arbejdet i Tjekkiet, hvor vi har brugt alle ferier sammen, samt set hinanden ca. en gang om måneden. Men kan de vurdere det som proforma, når vi sådan set ikke har boet sammen? Vi har alle flybilletter gemt fra de sidste tre år, bør sådan noget vedlægges som dokumentation, eller er det noget de evt. vil bede om senere?
Vi har samtidig besluttet, at han rejser tilbage til Tjekkiet og arbejder, mens processen står på fordi det tager så lang tid, kan det, fordi vi netop ikke har boet sammen, påvirke afgørelsen negativt?

Og kan vi vælge efter f.eks. et halvt år, at gøre brug af processuelt ophold og han så kommer hertil, eller ”fanger bordet”, når vi ikke har valgt at gøre brug af det fra starten?

3. I FA1 ansøgningen under 2. punkt skal ansøger angive adresse i udlandet – nedenunder skal man, hvis man allerede ER i Danmark, angive adresse og indrejsedato i Danmark. Min kæreste vil jo være i Danmark, når vi ansøger, fordi han er her på ferie i 14 dage, så vi kan blive gift og ansøge. Derefter tager han tilbage til Tjekkiet. Men jeg tænker, at det skal forstås, som hvis man gør brug af processuelt ophold og bliver her mens ansøgningen behandles. Så er det rigtig forstået, at vi ikke skal udfylde dette?

4. I FA1 ansøgningen punkt 10 skal man angive om man har været bosat i mere end seks måneder i andre lande end hjemlandet. Min kæreste har arbejdet både i Holland og England – er opholdskort/visum i pas tilstrækkelig dokumentation for opholdstilladelser i disse lande?

5. Når jeg i FA1 ansøgningen skal angive evt. tidligere jobs skal jeg så angive helt tilbage til fritidsjobs/studiejobs eller ”bare” jobs efter endt uddannelse? Jeg tænker, at alt tæller vel, men hvad er normalen at gøre? Og er det virkelig rigtigt, at jeg ikke skal vedlægge anden dokumentation end en lejekontrakt på min bolig? Ingen jobkontrakt, lønsedler eller andet?

6. Hvornår anmodes om den økonomiske sikkerhedsstillelse? Altså snakker vi umiddelbart efter, vi har ansøgt eller går der måneder?

7. De bilag der er til sidst i ansøgningen, afleverer vi bare dem med, uden at udfylde, når det ikke har nogen relevans?

Det blev lidt langt, men håber at der er nogen, der har lidt hjælp og input.

Calle2

Re: Spørgsmål vedr. ansøgning og FA1

Indlæg af Calle2 » 13.07.2017 07:54:22

2) Når først I er gift, betyder det ikke noget, at I ikke har boet sammen endnu. Om han bliver i DK eller er i Tjekkiet betyder heller ikke noget. Dog er det vist svært (måske umuligt?) at ombestemme sig mht. ophold i DK under behandlingen, sådan at man ikke senere i forløbet kan komme her på processuelt ophold. Det kan man kun fra starten af.

Men hvordan er hans opholdstilladelse i Tjekkiet? Hvis det er et normalt Schengenvisa, så burde han have lov til at tage på ferie i DK noget tid. Det må han kunne undersøge i Tjekkiet (om den f.eks. bortfalder, hvis han ikke arbejder eller er ude af Tjekkiet i længere tid?).

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... hengen.htm

5) Ja, det er kun vigtigt, at du ikke har fået kontanthjælp eller lignende de sidste 3 år. Hvad du har af arbejde og indtægt er ikke relevant - bare du har været i stand til at klare dig selv.

6) Sikkerheden skal først stilles umiddelbart før FS gives. Når US anmoder om den har man 3 uger, så det kan dog være godt at have undersøgt det hele i god tid.

7) Ja, det gjorde vi. Måske satte vi et kryds over dem for at indikere, at vi havde set dem.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. ansøgning og FA1

Indlæg af mh1 » 13.07.2017 09:46:18

1. Ja, når I bliver viet i DK.

2. Det betyder intet at I ikke har boet sammen før, når I har vielsesattesten. Der er det blot af betydning, at I ikke er blevet viet efter et ganske kort bekendtskab, men det er I ikke.

3. Man kan kun aflevere/sende ansøgning direkte til US, hvis man er i DK, og man skal have lovligt ophold for at kunne det. Han skal anføre indrejsedato og at han er på din adresse.

4. Ja, det vil jeg mene.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar