Tilbagerejse til afgørelsen i ens sag?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AmalieOmar

Tilbagerejse til afgørelsen i ens sag?

Indlæg af AmalieOmar » 02.04.2017 22:27:38

Da min mand alligevel ikke må gå i skole/(frivilligt) arbejde og jeg går på barsel, ville vores lille familie på snart 4 gerne til Tanzania til vi for en afgørelse. (Da ophold senere i hans hjemland jo vil kunne påvirke en fornyelse af opholdstilladelse).

Hvordan for vi udrejsetilladelse til hjemland?

Hvordan skal vi forholde os hvis vi for svar når vi er i Tanzania?

Via
http://uim.dk/filer/danskuddannelse/inf ... eve-a2.pdf

Står der på side 4:

a) Har man indgivet ansøgning i udlandet, og er man i udlandet, når man får meddelelse om
opholdstilladelse, har man 6 måneder til at indrejse i Danmark. Man skal tilmelde sig folkeregistret
senest 5 dage efter indrejsen i Danmark. Fristen for at bestå Danskprøve A1 vil være 6 måneder fra
tilmelding til folkeregistret.
b) Har man indgivet ansøgning i Danmark, og er man i Danmark, når man får meddelelse om
opholdstilladelse, har man 6 måneder til at bestå prøven. Fristen på 6 måneder regnes fra den dato,
man tilmeldes folkeregistret (senest 5 dage efter opholdstilladelsen er meddelt).

Men hvad når man har ansøgt i Danmark, men er i Tanzania når man for svar - Vil vi så gå ind under scenario a/b?
Kan vores sag sidestilles med scenario b såfremt vi vælger at rejse derned og vendte på afgørelse, (der kan jo ikke gives konkret dato for man høre fra US)?

Jeg har allerede en pantsætningsgaranti og dertil hørende oplysningsskema klar hos banken, jeg checker selvfølgelig også min e-boks, ligegyldig hvor jeg befinder mig.

For at udrejse skal vi have en udrejsetilladelse?
Gør vi noget forkert i at udrejse over de 3 måneder?
Andet end at jeg vil kunne forestille mig vi ikke kunne komme tilbage til Danmark før en afgørelse.
Er det korrekt at Omar maks må være 6 måneder udrejst af denne periode på 2 år, men at vi uden begrænsning kan rejse indtil vi for svar fra US?

Klagemuligheder ved afslag?
Herunder kan han tilbagerejse såfremt vi er i Tanzania til Danmark - hvis vi anker sagen?

Kan man få et fysisk møde med ens sagsbehandler i US?

På forhånd tak

Amalie

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilbagerejse til afgørelsen i ens sag?

Indlæg af mh1 » 03.04.2017 10:29:56

I skal meddele US, hvor de skal sende afgørelsen hen.

Hvis den kommer mens I er i Tanzania, har han 6 mdr. FRA AFGØRELSESDATOEN til at benytte sig af det medfølgende visum til at rejse til DK.

De 6 mdr. til at bestå danskprøven gælder fra tilmelding til folkeregisteret.

Nej, man skal ikke have tilladelse til at rejse ud af DK. Hvis han rejser, og gerne vil tilbage inden svaret kommer, kan han søge om en tilbagerejsetilladelse (https://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergs ... adelse.htm)

Naturligvis kan man rejse, så tosset man vil, når man ikke har opholdstilladelse til DK.

Men har man den, må man ikke være bortrejst mere end tilsammen 6 mdr. ud af 12 i de første 2 år, medmindre man har en særlig grund og søger om dispensation for bortfald af opholdstilladelse, helst før man rejser ud (https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... us_sfr.htm)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar