Tilbagerejsetilladelse/Visum??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Cpt.

Tilbagerejsetilladelse/Visum??

Indlæg af Cpt. » 17.03.2017 17:19:11

Min kone er på processophold i DK imens vi venter på Familiesammenføring.

Til April skal hun et smut til Paris, og har i denne forbindelse fået lavet en Tilbagerejsetilladelse. (troppede op hos politiet med brevet fra US som indholder en forhåndsgodkent tilbagerejsetilladelse, og hun fik den dermed med det samme).

Nu slår det mig lige, må hun overhovedet tage til Frankrig, da hun vel reelt ikke har noget Schengen visum?

Under land står der Danmark. Under Visa type: D

gambler

Re: Tilbagerejsetilladelse/Visum??

Indlæg af gambler » 18.03.2017 09:33:37

der følger ingen visa til Frankrig eller andre lande med til en tilbagerejse tilladelse

Cpt.

Indlæg af Cpt. » 18.03.2017 12:08:51

Ved du dermed med sikkerhed, at man i gyldigheden så ikke må opholde sig i et andre Schengen lande?

Og i så fald kan den jo ikke bruges til noget med mindre man rejser direkte ind i DK udefra Schengen. Der nævnes ikke et ord om dette forhold hos US.

Det er jo som sådan bare en alm. Visum sticker med tillægsteksten Multi RE-ENTRY. Det står også som værende D Visa og kan her læse følgende: http://www.schengenvisainfo.com/schengen-visa-types/

National Visas
The national visa of “D” category is granted to the certain individuals who are to be studying, working or permanently residing in one of the Schengen countries. The national visa can be of a single entry, granted to the people who are in need of residing in the Schengen country for a certain period of time and for a sole purpose after which they shall return to their country. On the other hand a multi-entry national visa is also granted for certain individuals, allowing its holder to travel in and out of this Schengen country as he/she pleases and also travel throughout the whole Schengen Area without additional visa requirements.

Calle2

Indlæg af Calle2 » 18.03.2017 15:22:45

Vi fik at vide ved polititet, at man måske skulle søge om visum til de enkelte lande, som man rejser igennem for at komme til/fra Danmark med ens tilbagerejsetilladelse. Kaldet et transit-visa. Det var dog ikke nødvendigt for min kone, da hun skulle via Tyrkiet (fordi hun ikke forlod lufthavnen), men andre regler i andre lande, blev vi fortalt.

Det virker dog som om der måske er lavet noget om siden min kone brugte det (?). Der var ikke nogen udfyldt tilbagerejsetilladelse i nogen papirer vi fik. Det skulle vi selv søge om (FS søgning var i august 2016).

gambler

Indlæg af gambler » 19.03.2017 08:29:58

@ CPT

nej det ved jeg ikke, ved kun det jeg har læst mig til, samt at der ifm vejledning
på tilbagerejse tilladelse står flg :

>>
Rejse til andet Schengen-land
Vær opmærksom på, at en dansk tilbagerejsetilladelse
kun giver dig ret til kortvarigt ophold i et andet
Schengen-land.
Hvis du vil vide mere
Du kan få flere oplysninger om reglerne for indrejse og
ophold på nyidanmark.dk. Hvis du er i tvivl, kan du
kontakte Udlændingestyrelsen og få vejledning om
reglerne og om, hvordan du udfylder skemaet. Du finder
vores kontaktoplysninger på
www.nyidanmark.dk/kontakt-us
>>

Pelle

Indlæg af Pelle » 20.03.2017 11:41:45

Hej,

Jeg havde tidligere på året samme overvejelser som dig, dog var vi I Colombia og jeg var i tvivl om tilbagerejsetilladelsen (Land: Danmark, Multi-Entry, Type: D) gav os mulighed for at rejse hjem via mellemstop i Amsterdam eller ej. Det gjorde det heldighvis uden problemer! Det er vist typisk at Type D visum altid kun har et land på området og ikke hele Schengen (som Type C typisk har). Det skulle dog være gyldigt til hele området stadigvæk.
Se evt. min tråd omkring vores specifikke sag viewtopic.php?f=4&t=17947

Jeg kan ikke give dig et 100% sikkert svar da hun jo ikke bare skal rejse igennem Frankring, men måske er det gyldigt. Jeg ville dog få det tjekket med den franske ambassade og US for at være helt sikker.

Besvar