Bevis for samliv og ansøgning fra udlandet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Marc

Bevis for samliv og ansøgning fra udlandet

Indlæg af Marc » 28.02.2017 01:20:34

Hej

Jeg har spørgsmål vedr. bevis for samliv og ansøgningstidspunkt. Min kæreste og jeg er ikke gift så skal derfor søge familiesammenføring som samlevende.
1. Første spørgsmål er om vi kan søge familiesammenføring fra Australien? Vi flytter tilbage fra juli 2017 da jeg starter job i København. Jeg har egen bolig som opfylder boligkravet.

Sagen er den at jeg har boet sammen med min kæreste i et lejet værelse hos hendes familie. Vi har samme postadresse, vores australske kørekort har også denne adresse, dokumenter fra den Australske regering (skattekort etc) går også til denne adresse.
Vi har ingen lejekontrakt og ingen dokumenter fra hendes familie der viser vi begge har betalt husleje til denne adresse. Vi kan få familien til at skrive et brev der siger at vi har boet her siden jeg ankom til Australien hvis dette kan hjælpe.

2. Mit spørgsmål er så: Vil dette være nok dokumentation for samliv eller er reglerne ligesom de danske at man skal holde egen bolig og kunne fremvise lejekontrakt? Og vil det faktum at vi har levet med hendes familie have indflydelse?

På forhånd tak!

denmarkthai

Re: Bevis for samliv og ansøgning fra udlandet

Indlæg af denmarkthai » 28.02.2017 06:12:19

1.
Dokumentation kan fx. være lejekontrakt i jeres begges navn, post modtaget på samme adresse, jeres kørekort som du nævner.

Sådan som jeg tolker reglerne handler det om at du skal kunne bevise / sandsynliggøre at i har boet sammen på samme adresse.

Så hvis du har breve modtaget på samme adresse, jeres kørekort, så tror jeg det vil være OK. Gerne løbende over hele perioden på de 18 måneder, som i som minimum skal have boet sammen på samme adresse.

Hvad med din adresse i det danske CPR register. Har du været registreret som "udrejst" og registreret dig på den pågældende adresse?

Jeg har selv en ansøgning om familiesammenføring igang med min Thailandske kæreste. Vi har vedlagt brevet modtaget på samme adresse gennem hele perioden, samt billeder fra vores dagligdag. Vi har heller ikke en lejekontrakt i begges navn, da det kun er mig der står på kontrakten.

2)
Du kan sagtens søge det fra Australien. I skal blot udflyde en FA01 pakke, og indlevere på den danske ambassade. Du kan selv krydse af at du på nuværende tidspunkt bor i udlandet, på del 2 af ansøgningspakken som du selv skal udfylde (del 1 er til din partner).

Det er ikke sikkert at i kan nå at få det hele godkendt før i flytter i Juli (jeg ville være lidt optimistisk). Men da Australiere ikke skal bruge visum til Danmark, vil i kunne rejse ind, og din kæreste komme på processuel ophold i den resterende del af ventetiden. Din kæreste kan dog ikke arbejde før det er godkendt.

Jeg vil mene at du blot skal dokumentere at I har boet sammen. Om i har haft egen bolig og har haft lejekontrakt, vil jeg ikke umiddelbart mene har nogen betydning. I har jo stadig boet sammen.

Derimod hvis i får det godkendt, skal du i Danmark kunne råde over din egen bolig. Minimum 20 kvm. pr person. Og i skal have egen indgang, og må ikke bo sammen med andre. (Der må ikke være andre registreret i CPR registeret på adressen).

Jeg håber det lykkedes for jer.

Venter selv spændt på min egen ansøgning.

Besvar