Boligkravet opfyldt efterfølgende?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sewohl

Boligkravet opfyldt efterfølgende?

Indlæg af Sewohl » 08.01.2017 17:36:54

Hej.

Min kæreste er fra Tyrkiet. Vi mødte hinanden i sommers. Jeg besøgte ham i efteråret og han mig her i vinters.
Vi har besluttet os for at vi vil give kærligheden en chance og flytte sammen her i Danmark om ca. et år. Jeg vil så kunne nå at spare sammen til udbetaling/depositum på en bolig i mellemtiden og færdiggøre min kandidat. Jeg arbejder fuldtid som revisor.

Vi overvejer pt. at leje første salen i min far hus på 84 kvd. meter, med egen indgang, 2 værelser, toilet, køkken osv. Stuen/kælderen benyttes af min fars firma. Han bor der ikke.
Vil dette kunne give anledning til problemer? Jeg er opmærksom på at vi skal have en ubegrænset eller 2 årig kontrakt.

Mit andet spørgsmål går på om vi kan søge om FS allerede til vinter (december/januar) på trods af at vi først kan overtage huset i april 2018? Er det okay at søge FS i januar hvis vi sørger for at få lejekontrakten der, men på nuværende tidspunkt ikke lever op til boligkravet?
Forudsat af at vi gifter os til vinter og sørger for at have deponeret de ca. 50.000 kr. i banken.

Han har endnu ikke været i millitæret i Tyrkiet (skal han hvis han er i landet efter han fylder 29 år. Han fylder 26 i marts), hvorfor det ville være smartest for os at søge om FS hurtigst muligt, da han jo så formentlig ikke må komme i Tyrkiet før han er dansk statsborger. Dette er grunden til at vi ikke bare venter til april. Vi vil ikke risikere at han pludselig bliver indkaldt til militæret, samt at vi gerne hurtigst muligt vil have at han får dansk statsborgerskab. Og nå ja så vil vi også bare gerne bo sammen ;-).
Er der nogle der har erfaringer med indkaldelse til det tyrkiske militær? Jeg har læst noget om at man kan betale sig fra det efter han har opholdt sig i Danmark i en længere periode.

På forhånd tak for jeres svar.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Boligkravet opfyldt efterfølgende?

Indlæg af mh1 » 08.01.2017 22:02:00

Boligkravet skal normalt være opfyldt, når ansøgningen afleveres. I risikerer at spilde et ansøgningsgebyr, fordi det er lettest at afslå ansøgningen når man som sagsbehandler når til den manglende dokumentation for bolig, så jeg ville vente med at søge, indtil alt er på plads.

Læs om de forskellige krav her, og vær især opmærksom på kravet om danskprøve:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... aeller.htm

Din kæreste bliver ikke dansk statsborger de første mange år, og bliver i øvrigt ikke ikke-tyrkisk ved det, da han for det første ikke selv kan bestemme at han ikke længere vil være tyrkisk, og for det andet fordi både Tyrkiet og DK anerkender dobbelt statsborgerskab, så man ikke mister et man har, fordi man får et andet.
Læs betingelserne her: http://uim.dk/arbejdsomrader/statsborge ... etingelser

Din kæreste kan læse om mulighederne for at betale sig fra militærtjeneste her:
http://www.msb.gov.tr/Askeralma/icerik/dovizle-askerlik

Han skal mindst have boet i DK med opholdstilladelse i 3 år, før han kan søge om det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar