Hej allesammen
Det her bliver langt. Jeg håber i vil være med alligevel og byde ind, hvis i har erfaringer med lignende, eller gode ideer.
Den 11. september skal jeg, min kone og min datter på krydstogt i middelhavet, sammen med hele min familie, som fejring af min fars 70 års fødselsdag.
Turen starter i Barcelona, og går til Palma de Mallorca, Marseille og til 3 forskellige steder på Italiens vestkyst, før der returneres til Barcelona.
Min tyrkiske kones opholdstilladelse (midlertidig efter nationale regler), udløb den 4. august, og Udlændingestyrelsen forventer først den nye forlængelse er klar i oktober.
Derfor har vi idag været på østerbro og fået sat en tilbagerejsetilladelse i hendes pas (90 dage, multiple entries).
Damen der ekspederede os, rådede os til at ringe rundt til de tre involverede landes ambassader for at høre om det ville give os problemer at tage på rundrejse, kun med en tilbagerejsetilladelse.
Det gjorde jeg:
Den spanske ambassade sagde, at det var helt fint at rejse på ferie i Spanien med en tilbagerejsetilladelse. De havde haft masser af sager af den slags. Intet problem for dem.
Det italienske konsulat sagde derimod nej. De kunne ikke acceptere en tilbagerejsetilladelse. Det var noget de havde fået besked på fra et italiensk ministerie sagde damen i telefonen. Deres råd var at udskyde rejsen, eller høre Udlændingestyrelsen om de kunne lave opholdstilladelsen færdig inden afrejse.
Det franske konsulat sagde også god for tilbagerejsetilladelsen. Vi skulle bare huske at tage dokumentation med for afleveret ansøgning om opholdstilladelse i Danmark. De forstod i øvrigt ikke den italienske holdning, da jeg forklarede dem situationen.
Jeg ringede til Udlændingestyrelsen og fik fat i en anden dame end hende der satte tilbagerejsetilladelsen i min kones pas. Hun var meget uforstående overfor det italienske konsulats svar. Hun havde ikke før hørt om en afvisning af en tilbagerejsetilladelse. Hun snakkede med en række kolleger og forsøgte endda at ringe til konsulatet, men der var nu lukket.
Men som hun endte med at sige: " Jeg kan ikke gøre mere for dig".
Forvirringen er stor nu. For der er åbenbart forskllige holdninger til hvad man kan, og ikke kan, med en tilbagerejsetilladelse. Her på forum har jeg kunne søge mig frem til, at en tilbagerejsetilladelse er det samme som et visum. Så vi kan jo tage chancen og se om det går. Men hvis vi bliver afvist ved boarding af skibet i Barcelona har jeg svært ved at tale for min kones sag - der står jo kun "Gyldigt til Danmark" i stickeren.
Er der nogen der har prøvet noget lignenede? Og hvor kan jeg læse i detaljer om hvad en re entry permit giver ret til?