Kære forum.
Jeg har læst mig frem til at den herboende ægtefælle opfylder sin del af tilknytningskravet såfremt han/hun har boet i Danmark i mindst 12 år uden længerevarende udlandsophold.
Beregnes de 12 år som de sidste 12 år eller kigger man på ens samlede tid i Danmark siden man er kommet hertil? Man kan jo være i en situation, hvor man har boet i Danmark i 12 år også flytter til et andet land i nogle år for så at flytte tilbage igen. Hvordan bliver reglerne tolket i denne sammenhæng?
12 års regel
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: 12 års regel
"Opholdet skal have været lovligt – dvs. med opholdstilladelse i 12 år – og uden længerevarende udlandsophold."
Jeg vil tro, 'længerevarende udlandsophold' er alt over de 6 mdr. man normalt højst må være væk, før man som hovedregel skal frameldes folkeregisteret. Men de 12 år, man allerede HAR boet i DK forsvinder jo ikke, fordi man bor et andet sted i et år eller to.
Jeg vil tro, 'længerevarende udlandsophold' er alt over de 6 mdr. man normalt højst må være væk, før man som hovedregel skal frameldes folkeregisteret. Men de 12 år, man allerede HAR boet i DK forsvinder jo ikke, fordi man bor et andet sted i et år eller to.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Re: 12 års regel
Sagen er jo netop, at selvom man har boet 12 år i Danmark (som barn), så kan ens stærke tilknytning svækkes, hvis man som voksen har boet en længere periode i ens ægtefælles hjemland. Det er derfor, at tilknytningskravet er et problem for udlandsdanskere.