Dispensation

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
2324

Dispensation

Indlæg af 2324 » 19.01.2016 10:17:49

Hej,

Vi står i en situation hvor min au pair kæreste på 23 1/2 år er 4 måneder gravid. Vi har fundet en bolig der opfylder kravet. Vi har papirerne i orden for at blive gift. Så langt så godt.

Vil vi kunne få dispensation for økonomisk sikkerhed kravet? På baggrund af vores barn der vil være dansk statsborger og dermed have særlig tilknytning til Danmark sammen med mig.

Hvor langt tid har man til at stille sikkerhed efter ansøgning om familiesammenføring?

Calle2

Re: Dispensation

Indlæg af Calle2 » 22.01.2016 00:05:15

Jeg er langt fra ekspert på det her - skal først selv til at kæmpe med reglerne om FS. Men når nu ingen andre har svaret dig, så vil jeg råde dig til at læse lidt mere herinde i de gamle emner. Mener det er herinde jeg har læst, at en nyfødt baby ikke tæller som et særbarn (det jeg husker er at barnet skal være 5-7 år gammelt, for at det siges at have en særlig tilknytning til DK). Dog er der noget om at sprogkravet, kan ses bort fra, hvis man har et barn sammen (så vidt jeg forstår det de skriver om det på nyidanmark i hvert fald).

Mht. hvor lang tid man har, så er de tider jeg har kunnet læse mig frem til helt nede på 3-4 uger for at stille sikkerheden.

2324

Indlæg af 2324 » 22.01.2016 00:43:27

Calle2 mange tak for dit svar :)

Vi overvejer nu at flytte permanent til Tyskland, eller i det mindste indtil hun kan blive tysk statsborger og i den forbindelse er jeg igang med at undersøge mulighederne der.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.01.2016 13:00:53

Et barn er særbarn, hvis det har en ANDEN medforælder end den ægtefælle/samlever, man søger fs med.

@2324 - dit kommende barn er derfor IKKE et særbarn, som kan udløse dispensation.

Du går ind på en langsigtet plan, hvis du vil bo i Tyskland indtil din kæreste kan blive tysk statsborger. Det kræver 8 års ophold, at hun ikke har modtaget hverken socialhjælp eller arbejdsløshedsunderstøttelse i de 8 år, og endelig en sprogprøve.
----------------

@Calle2: Et særbarn er et særbarn UANSET hvor gammelt barnet er, så længe det er under 18 år.

For at et særbarn kan udløse dispensation, skal det dog være sådan at begge forældre bor i DK, og at den som ikke har barnet boende har mindst normalsamvær (hver anden weekend og sammenhængende dage i ferier).

Du blander reglerne for børns selvstændige tilknytning sammen med særbarnsregler.

Et barn, som ikke har en anden forælder i DK/ikke har samvær med denne, opnår den nødvendige selvstændige tilknytning, når der er 6-7 år gammelt, OG har gået i dansk institution/dagpleje, går i skole og i det hele taget har en dagligdag som danske børn flest.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pelle

Indlæg af Pelle » 22.01.2016 14:05:46

Man skal stille sikkerheden når US har besluttet om man får FS eller ej. Der er normalt 3 ugers frist, men denne kan godt forlænges et par uger hvis det er. Så i alt efter 3-6 mdr + 3 uger fra man søger FS skal man stille sikkerhed.

2324

Indlæg af 2324 » 22.01.2016 19:27:44

Tak for alle svarene,

Ja, jeg har blandet lidt reglerne om særbørn og fællesbørns tilknytning til Danmark. Åbenbart er det underligt nok ikke nok at barnet vil blive født dansk statsborger.

Vi har kigget på lovgivningen i både Sverige og Tyskland faktisk også England primært for at undgå sprogbarriere. Men taget i betragtning de omkostninger det vil have synes vi ikke at der vil være så meget hjælp ved at flytte.

Vi prøvede på at finde vej til at undgå det retarderede krav om sikkerhedsstillelse. Man må ikke modtage kontanthjælp for så kan visum ikke fornyes, hvorfor i alverden så stille krav om sikkerhedsstillelse, giver ingen mening. Jeg kan godt forstå at regeringen og dem der stemmer på de pågældende partiers politik. Men idag ser det ud som om at vi som nation ikke har nogen problemer med at krænke menneskerettighederne sålænge det demokratiske flertal synes det er ok.
Det er lige før regeringen skal bestemme au pair børns fremtid og skæbne. Vi er igang med at undersøge nu mulighederne for at anke i tilfælde af negativ svar US.

Vi er begge forholdsvis unge mennesker. Hun har BSc i IT fra et tredje verdensland og specielt uden dansk har hun ingen chancer for arbejde. Det eneste vi kan håbe er at hun kan tage et engelsk sproget uddannelse med SU også kan jeg starte en webshop med eventual import fra PH eller lignende op for hende som studie arbejde ved siden af.

Jeg er ikke selv færdig med studie inu, har heller ikke 5-10 års erfaring i det ene eller andet. Hvilket begrænser mig lidt inu til ufaglærte jobs, selvom jeg er villig til at arbejde 16-18 timer om dagen inklusiv weekender hænger disse jobs ikke på træer.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.01.2016 21:59:01

Der er desværre en del au-pair piger, som tror at de kan få opholdstilladelse i DK, bare fordi de får et barn med en dansk statsborger. Men for at et barn skal kunne udløse en opholdstilladelse, skal der være noget som forhindrer at forældrene bosætter sig uden for DK.

Fx netop at det er et særbarn med samvær, som vanskeligt vil kunne udøves over landegrænser. Eller at barnet har fået så megen tilknytning til DK, at det ikke bør tvinges ud af DK af andre end sin egen forælder - der er jo masser af danske børn med en eller to danske forældre, som bor i andre lande, også selv om børnene evt. er født i DK, fordi forældrene frivilligt er udvandret eller udstationeret.
mh
Rådgiver for ÆUG

2324

Indlæg af 2324 » 22.01.2016 23:42:06

Mh,

Jo det har du helt ret i. Jeg synes bare at man skal/bør også tage hensyn til de involverede parters samlede tilknytning.

Vores tilknytning til Danmark 24+1 år
Tilknytning til Filipinerne 0+22 år

Vores datter (ikke født inu) og mig selv dansk statsborger, vi har ikke planer om at få et filipinsk pas til vores datter.

Jeg vil jo også gerne have lov til at følge min uddannelse og derefter karrier indenfor finansielle markeder og investeringer. Samt gerne vil have at min datter får vestlig opvækst både kultur og sprog mæssigt som mig.

Foreløbelig har vi besluttet os for at min kæreste skal lære dansk, så hun kan bestå A2 dermed kan vi spare halvdelen af sikkerhedsstillelsen.

Også har vi England som backup.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.01.2016 09:39:23

Der er intet i vejen for at du bliver boende i DK med din datter, færdiggør din uddannelse mv.

Reglerne er ikke som du ønsker, og det må du tage til efterretning og lægge dine planer efter.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar