Jeg har efterhånden længe vidst, at der er ny lovgivning på vej, der vil stramme kravene til familiesammenføring efter de danske regler.
Jeg har læst om dem i aviser og et par steder herinde. Lidt groft skåret ud, kan jeg forstå at det drejer som om fire nye kriterier som lyder således:
"Erhvervserfaring, uddannelse, om man kan et nordisk sprog, tysk eller engelsk, og om man har andre egenskaber, der kan fremme integrationen som for eksempel at have udført frivilligt arbejde."
Jeg føler netop at kriterierne er groft formuleret, og at det er svært for mig at se hvad de reelt ændre. Men kravene er måske heller ikke så firkantede og klare, fordi det enkelte krav er forholdsvis fleksibelt og at det i Udlændingestyrelsen drejer sig om en individuel helhedsvurdering af ens samlede ansøgning.
Jeg har en kæreste i Nepal. Hun er 25 år. Hun er uddannet sygeplejerske. Hun har et rigt og flydende engelsk. Hun har ingen reel erhvervserfaring, udover den praktik hun har modtaget under sin uddannelse. Hun har heller ikke lavet noget formelt frivilligt arbejde, udover at hun i perioder har hjulpet et lokalt børnehjem.
Jeg har læst at ansøgeren skal opfylde 3 ud af de 4 kriterier. Vil det mon sige, at det vil være svært for os at opnå familiesammenføring her i Danmark, fordi hun ikke opfylder kriterierne om erhvervserfaring og frivilligt arbejde. Det skal lige siges at jeg godt ved at frivilligt arbejde står skrevet som et eksempel, og at der står "andre egenskaber der kan fremme integrationen". Jeg tror, at man tænker på egenskaber, som man kan bidrage med til samfundet. Jeg tror bare ikke, at hun har nogen "egenskab", som hun som sådan kan "bidrage med". Derfor vil jeg mene, at hun kun kan opfylde 2 af kriterierne..
Er der nogen herinde der har sat sig ind i de nye kriterier, og som eventuelt kan forklare kort hvad de nye kriterier betyder. Og hvordan de ændre de nuværende regler.
Hmm. Måske er det svært at udrede og præcisere betydningen af de nye kriterier. Måske netop fordi de kun er retningslinjer, og at man foretager en individuel helhedsvurdering i Udlændingestyrelsen. Men jeg vil da være glad, hvis der er nogen herinde, kunne hjælpe mig lidt på vej til at kunne forstå dem.
Kan min kæreste (kommende hustru) ikke opfylde kravene til de danske regler, må vi overveje Sverige.
Venlige hilsner!