Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber nogen, kan hjælpe mig med.
Efter jeg har været kæreste med en au-pair fra Filippinerne siden december 2014, og der kun er 2 måneder tilbage af hendes kontrakt, har vi valgt at gifte os. Vi har giftet os her i Danmark, og dagen efter søgt om familiesammenføring på den lokale politistation. Jeg tror, jeg har forstået, at hvis vi indgiver ansøgning om familiesammenføring inden US. finder ud af, at min kone ikke opfylder hendes opholdsbetingelser, kan hun blive i Danmark under sagsbehandlingen. ( Processuelt ophold)
Min kone var utålmodig og ringede til udlændingeservice efter en uge, for at høre om de havde modtaget ansøgningen. De sagde, det havde de ikke. Efterfølgende fik hun et chok, da de sagde hun skulle forlade Danmark så hurtigt som muligt. Helst dagen efter. Jeg blev selvfølgelig lige så chokeret.
Vi har fået en kvittering på politistationen, på at vi har indgivet ansøgning om familiesammenføring, samt set, samme dag min kone ringede til Udlændingestyrelsen, at Udlændingestyrelsen har modtaget ansøgningen og oprettet et sagsnummer på nyidanmark's hjemmeside.
Vi har bare ikke hørt eller modtaget noget fra Udlændingestyrelsen endnu. Jeg er meget nervøs for, at min kone bliver nødt til at rejse til Filippinerne.
Hvor stor er chancen for det, og hvis hun bliver udvist, kan hun bruge samme ansøgningsblanket samt tilhørende bilag, når hun søger om familiesammenføring fra den danske ambassade i Manila?
Mvh Rasmus
Processuelt ophold
-
Globetrotter
Re: Processuelt ophold
Hej Rasmus65. Hvis ansøgningen er indgivet under lovligt ophold og I samtidig har modtaget kvittering på politistationen, kan der skrues ned for panikken, i første ombæring!
Ansøgningen er allerede tildelt et sagsnummer. Så langt så godt. Det næste I iagttager, er melding på Min Side (nyidanmark) der stempler sagen som "fuldt oplyst". Der kan gå en rum tid. Indtil da deler I skæbne med mange andre, som sidder og bider negle i uvisheden.
Ansøgningen er allerede tildelt et sagsnummer. Så langt så godt. Det næste I iagttager, er melding på Min Side (nyidanmark) der stempler sagen som "fuldt oplyst". Der kan gå en rum tid. Indtil da deler I skæbne med mange andre, som sidder og bider negle i uvisheden.
Skal man ikke få et stempel i passet eller få udstedt et "Processuelt ophold kort", således man dokumentere et fortsat lovligt ophold, og det altså til trods af hvad der fremgår af passet (f.eks. et udløbet visum)?
Nope, der er ingen anden dokumentation end det der kan findes i mine sager på ny i Danmark og stemplet i fik på den ansøgning politiet scannede og som i fik tilbage igen (det fik vi i hvert fald)