Ægteskabs sammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jan WM

Ægteskabs sammenføring

Indlæg af Jan WM » 28.09.2015 20:30:37

Hej
Jeg har et spørgsmål vedr. ægteskabs sammenføring af en person fra EU kontra en person fra et ikke EU land.
Hvis visum er tilstede hos personen fra et ikke EU land, forstår jeg at det er muligt at blive gift i DK i perioden hvor visum er gældende i DK, og derefter søge ægteskabs sammenføring.
Er reglerne for denne proces anderledes og mere enkel hvis personen er fra et EU land? Og skal der i dette tilfælde stadig stilles økonomisk sikkerhed?
Venligst Jan

Pelle

Re: Ægteskabs sammenføring

Indlæg af Pelle » 30.09.2015 06:47:47

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men der er stor forskel på om den udenlandske ægtefælle er fra et EU-land eller ej. Hvis han/hun er eu-borger er der som udgangspunkt ikke behov for familiesammenføring for at få ophold i dk. Hvis man alligevel søger så tror jeg reglerne er de samme.

Hvis du mener den herboendes nationalitet så skelnes der så vidt jeg ved kun mellem dansk og ikkr-danske statsborgere. Altså er det ikke relevant om man er fra EU-land eller ej. Dog hvis man er EU borger så kan man evt bruge eu-reglerne for fri bevægelighed for at opnå familiesammenføring.

Jeg er ikke 100% sikker her skal det lige siges.

skaanebo

Re: Ægteskabs sammenføring

Indlæg af skaanebo » 30.09.2015 07:16:29

En EU-borger behøver ikke at gifte sig for at få lov til at bo i DK. Personen skal blot søge om et registreringsbevis hos Statsforvaltningen. Kravet er, at man er i arbejde eller har midler til egen forsørgelse, eller at nogen vil garantere at betale for mad osv. Det kan fx være en kæreste eller ægtefælle.

Besvar