Forlængelse af opholdstilladelsen.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lowlife

Forlængelse af opholdstilladelsen.

Indlæg af Lowlife » 21.09.2015 13:09:57

Er der nogle ting som bliver forandret når man har været gift ogfamiliesammenført i 7 år udover man kan søge om at få frigivet sikkerhedsstillelsen igen? Har man andre rettigheder efter 7 år end lige da man kom til landet? Tænker nogle gange på om hvis reglerne for permanent ophold bliver gjort så vanskelige at man aldrig opnår dette hvad så når man bliver 67 kan man så modtage folkepension fx? Håber virkelig en dag reglerne bliver lempet synes det er lige hårdt nok at fordi man nu blev forelsket i en pige fra udlandet man jævnligt skal have opholdstilladelsen forlænget og nu efter 7 års ophold hvor vi begge betaler skat til fælleskassen og i øvrigt lever som alle andre danskere!.
Senest rettet af Lowlife 21.09.2015 20:31:10, rettet i alt 2 gange.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlængelse af opholdstilladelsen.

Indlæg af mh1 » 21.09.2015 18:53:05

Forskellen mellem permanent opholdstilladelse og en 5-årig er jo at man ikke skal søge om forlængelse, dvs. der er ikke længere betingelser man skal opfylde, OG at det er én af betingelserne for at kunne få dansk statsborgerskab.

Du/I bør nok slå alle tanker om at få dispensation pga. PTSD - især når I ikke engang ved om hun lider af det - ud af hovedet. Ikke mindst fordi hun jo er i arbejde, for så er det ret svært at argumentere for at hun ikke kan arbejde.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lowlife

Indlæg af Lowlife » 21.09.2015 20:42:44

Tak for besvarelsen. Jeg var så ikke klar over, at man ikke kunne arbejde med den diagnose? Man kan vel nok passe sit job selvom man har nogle pænt grimme oplevelser med i lasten det er ihvertfald det der sker i denne situation!. Ved godt der har stået en del om denne diagnose blev brugt en del vedr statsborgerskab og her er det da tænkeligt nogle ikke lider af denne i en voldsom grad? Men når ens kone jævnligt vågner badet i sved i en mareridt agtig tilstand og frygter nogle vil hende til livs fordi hun har drømt om nogle oplevelser hun har haft tidligere i livet ja så tillader jeg mig at tænke om dette kunne være PSTD uden at være faglig på området!. Derfor spurgte jeg som jeg gjorde da jeg egentlig i denne situation ville mene at en dispensation ville være rimelig alt taget i betragtning!.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.09.2015 23:00:27

Justitsministeriet oplyser faktisk om dispensationspraksis (også mht sprog- og statsborgerskabsprøver og kriminalitet):
http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... orsørgelse

Som du kan se er der umiddelbart ikke noget, der tyder på at din kone kan få dispensation, selv hvis hun får diagnosen PTSD.

PTSD har i øvrigt først og fremmest kunnet give dispensation mht. sprog- og statsborgerskabsprøve.

Nu er det en del år siden, men jeg har siddet og prøvet at hjælpe en ældre flygtning, som havde været i DK flere år, men ikke hverken kunne klare sprogkrav eller arbejdskrav, da hun var analfabet og handicappet (foruden at være alderssvækket), med at få formuleret en klage over afslag på dispensation. Hun fik ikke dispensation, trods alle de gode juridiske grunde, vi kunne anføre.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lowlife

Indlæg af Lowlife » 23.09.2015 10:22:23

Når ens ægtefælle når pensionsalderen vil hun så kunne modtage Folkepension uden at have opnået permanent opholdstilladelse? Det er jo egentlig meget rart at vide!.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.09.2015 18:16:57

Som reglerne er nu, optjener man folkepension efter hvor mange år man bor i DK, uanset om man arbejder eller ej. Der er ingen krav om permanent opholdstilladelse, blot om lovligt ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar