Mens vi venter på svar...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DK-USA-FS

Mens vi venter på svar...

Indlæg af DK-USA-FS » 16.08.2015 11:05:51

Hej allesammen,

Min amerikanske mand og jeg ansøgte om ægtefællesammenføring d. 6. juli og fik kvittering d. 21. juli. Vi venter derfor et svar engang i efteråret forhåbentlig. Vi står dog i den situation at jeg først fylder 24 d. 2. januar, og hvis vi (forhåbentlig) bliver godkendt i efteråret, skal vi stadig vente til det nye år, før min mand kan få opholdstilladelse.
Min mand vil derfor gerne hjem til USA og arbejde i mellemtiden, da jeg har travlt med uddannelse og fritidsjob og han jo ikke må lave noget her endnu. Vi vil derfor høre:

1) Skal vi ringe til udlændingestyrelsen og lade dem vide at min mand tager ud af landet? Og er der andet vi skal oplyse dem om?
2) Han kan vel først komme tilbage igen i det nye år, når jeg er fyldt 24 og har stillet sikkerheden i banken? (hvis vi altså går ud fra at vi bliver godkendt).
3) Må jeg tage til USA og besøge ham og min svigerfamilie over julen?

Hvis nogen kender svarene på disse spørgsmål eller nogen af dem, eller hvis der er nogen, som har stået i samme situation, modtager vi svar med kyshånd.

Held og lykke til alle!
Mvh. DK-USA-FS

fundiver199

Re: Mens vi venter på svar...

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2015 06:17:10

1) Hvis han forlader Danmark, medens de stadig behandler sagen, så ja. Har de allerede truffet afgørelse, så nej.

2) Både ja og nej. Han kan først indrejse på sin opholdstilladelse på det tidspunkt. Men som amerikaner er han jo visumfri i Schengen. Så hvis han ikke har overskredet sine 90 ud af 180 dage på visumfrit ophold, kan han altid rejse hertil som visumfri turist.

3) Ja da :D

DK-USA-FS

Indlæg af DK-USA-FS » 24.08.2015 12:24:06

Hej Fundiver199,

Tusinde tak for dine hjælpsomme svar!

Du skriver til spørgsmål 2:
"Både ja og nej. Han kan først indrejse på sin opholdstilladelse på det tidspunkt. Men som amerikaner er han jo visumfri i Schengen. Så hvis han ikke har overskredet sine 90 ud af 180 dage på visumfrit ophold, kan han altid rejse hertil som visumfri turist."

Hvis vi bliver godkendt, må min mand altså gerne komme tilbage i fx januar, selvom opholdstilladelsen ikke er gået igennem endnu? Således kan han bo her hos mig og vi kan vente på opholdstilladelsen sammen. I januar kan han sagtens komme tilbage på de 90 visumfrie dage.

Undskyld hvis det er at skære det ud i pap, men vil bare gerne være sikker på at jeg har forstået det korrekt, så vi ikke laver rod i den.

Mange hilsner,
DK-USA-FS

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.08.2015 18:13:41

De normale regler for visum/visumfrit besøg bliver ikke sat ud af kraft, bare fordi man har søgt om fs. Så ja, hvis I har talt rigtigt, og din mand har visumfrie dage tilbage, så kan han rejse til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar