ændring af ansøgning om familiesammnføring
-
ændring af ansøgning om familiesammnføring
En af mine venner har søgt familiesammenføring med samlever. Men nu har de besluttet sig til at gifte sig . Kan de ændre deres ansøgning om familiesammenføring til gift i stedet for fast samliv eller skal der indgives ny ansøgning og kan de indgive ny ansøgning når de har den gamle inde.
Re: ændring af ansøgning om familiesammnføring
Hvis al dokumentation var der for at bevise, at de havde boet sammen i 1,5 år, ville jeg personligt lade være med at sige noget til US om det. Hvis de tilføjer nye oplysninger til ansøgningen nu, vil US først betegne ansøgningen som fuldt oplyst fra den dato, hvor de modtager bevis på, at parret er gift.
-
Hvis I ikke er gift, er der en erklæring vedr. forsørgelse af din ægtefælle, som du skal skrive under på. Så senest når du modtager den erklæring, vil du blive nødt til at gøre US opmærksom på, at der er sket noget nyt i sagen.
For mig at se er I derfor bedst tjent med at underrette US om den glædelige begivenhed hurtigst muligt og sende dem en kopi af vielsesattesten, så de kan behandle sagen "rigtigt" fra start af.
For mig at se er I derfor bedst tjent med at underrette US om den glædelige begivenhed hurtigst muligt og sende dem en kopi af vielsesattesten, så de kan behandle sagen "rigtigt" fra start af.
Den erklæring er noget man udfylder før man afleverer ansøgningen. Der vil ikke komme nogen ny erklæring ang. forsørgelse (bortset fra papirerne ang. sikkerhedsstillelse). Undskyld hvis jeg har misforstået pointen i dit opslag!Hvis I ikke er gift, er der en erklæring vedr. forsørgelse af din ægtefælle, som du skal skrive under på. Så senest når du modtager den erklæring, vil du blive nødt til at gøre US opmærksom på, at der er sket noget nyt i sagen.
-
Ok det havde jeg ikke styr på så. Stadig er jeg uenig med dig i, at det er bedst ikke at fortælle om de ændrede forhold i sagen. Den nævnte erklæring er jo så underskrevet på et grundlag, der ikke længere eksisterer. Og derfor skal US selvfølgelig have at vide, at parret nu er gift, så de kan fjerne den fra sagens akter og skrive en korrekt afgørelse.
Der er også risiko for, at parret kan få afslag, fordi US ikke finder, at de har etableret et fast og beskyttelsesværdigt familieliv. Og det vil da være helt tosset at få afslag, fordi man ikke har givet US alle relevante oplysninger af betydning for sagen. Især når de oplysninger kun er til gavn for en selv.
Om ikke andet betyder et afslag, at man skal ud i en klagesag, hvilket forlænger forløbet med mindst ½ år. Og typisk kan ansøgeren ikke blive i Danmark under en klagesag.
Så mit argument var forkert og misforstået. Men min konklusion er stadig den samme. Nemlig at jeg anbefaler parret, at de hurtigt muligt sender et brev med en kopi af vielsesattesten til US og beder om, at det kommer til at indgå i behandlingen af sagen, at de nu er gift.
Der er også risiko for, at parret kan få afslag, fordi US ikke finder, at de har etableret et fast og beskyttelsesværdigt familieliv. Og det vil da være helt tosset at få afslag, fordi man ikke har givet US alle relevante oplysninger af betydning for sagen. Især når de oplysninger kun er til gavn for en selv.
Om ikke andet betyder et afslag, at man skal ud i en klagesag, hvilket forlænger forløbet med mindst ½ år. Og typisk kan ansøgeren ikke blive i Danmark under en klagesag.
Så mit argument var forkert og misforstået. Men min konklusion er stadig den samme. Nemlig at jeg anbefaler parret, at de hurtigt muligt sender et brev med en kopi af vielsesattesten til US og beder om, at det kommer til at indgå i behandlingen af sagen, at de nu er gift.
Fair nok. Jeg snakker kun ud fra egen erfaring, hvor vi indsendte yderligere oplysninger, som ikke havde betydning for hvorvidt vores ansøgning rent faktisk ville blive godkendt eller ej, og har nu ventet næsten 9 måneder (vi blev dog bedt om sikkerhedsstillelse for et par uger siden).fundiver199 skrev:Ok det havde jeg ikke styr på så. Stadig er jeg uenig med dig i, at det er bedst ikke at fortælle om de ændrede forhold i sagen. Den nævnte erklæring er jo så underskrevet på et grundlag, der ikke længere eksisterer. Og derfor skal US selvfølgelig have at vide, at parret nu er gift, så de kan fjerne den fra sagens akter og skrive en korrekt afgørelse.
Vi mener, at de supplerende oplysninger gjorde mere skade (i form for forsinkelse af sagsbehandlingen) end gavn for os. Men selvfølgelig varierer det meget fra sag til sag. Fx var vi rimelig sikre på, at vi ville få positivt svar på vores ansøgning, da det primære bevis på vores samliv var, at vi allerede boede på samme adresse i folkeregistreret osv. Det er jo umuligt for de fleste i den her situation, så selvfølgelig er det et bedre bud at have status som gift par i ansøgningen.
-
I princippet har du lidt ret i, at man risikerer at komme bagerst i køen, hvis man indsender nye dokumenter.
Men omvendt er det jo ikke sådan, at det tager længere tid for US at behandle en sag, bare fordi de har fået tilsendt et eller andet dokument som f.eks. en vielsesattest senere end de andre sagsakter.
Og servicemålet er jo bare en forventningsafstemning. Det er ikke sådan, at sagsbehandlerne sidder og spiller Tetris hele dagen og nægter at kigge på en sag, hvis servicemålet ikke er ved at udløbe. En sag kan blive afgjort både hurtigere og langsommere end servicemålet.
I søgte lige på det tidspunkt, hvor US blev druknet i sager om familiesammenføring fra syriske flygtninges ægtefæller og børn og endnu ikke havde fået ansat ekstra personale.
Det har de nu. Så man kan sige, at I søgte på et tidspunkt, hvor køen i Netto gik hele vejen gennem butikken, og der kun var 2 kasselinier åbne. Lige nu går køen stadig hele vejen gennem butikken. Men der er 4 kasselinier åbne, og derfor er ventetiden alt andet lige kun den halve.
Men omvendt er det jo ikke sådan, at det tager længere tid for US at behandle en sag, bare fordi de har fået tilsendt et eller andet dokument som f.eks. en vielsesattest senere end de andre sagsakter.
Og servicemålet er jo bare en forventningsafstemning. Det er ikke sådan, at sagsbehandlerne sidder og spiller Tetris hele dagen og nægter at kigge på en sag, hvis servicemålet ikke er ved at udløbe. En sag kan blive afgjort både hurtigere og langsommere end servicemålet.
I søgte lige på det tidspunkt, hvor US blev druknet i sager om familiesammenføring fra syriske flygtninges ægtefæller og børn og endnu ikke havde fået ansat ekstra personale.
Det har de nu. Så man kan sige, at I søgte på et tidspunkt, hvor køen i Netto gik hele vejen gennem butikken, og der kun var 2 kasselinier åbne. Lige nu går køen stadig hele vejen gennem butikken. Men der er 4 kasselinier åbne, og derfor er ventetiden alt andet lige kun den halve.
Lige en yderligere forsinkelseserfaring - vi røg også ud i en 3 måneders forsinkelse pga. ekstra oplysninger i en ellers simpel sag.. Vores forsinkelse var fordi vi skiftede adresse efter sikkerhedsstillelse - den lejekontrakt var de så 3 måneder om at kigge på.
Så vores erfaring er helt i tråd med de andre - yderligere oplysninger har en reel risiko for at trække sagen i langdrag. Men om man skal lade være med at informere om I er gift er jeg på ingen måde i stand til at vurdere..
Så vores erfaring er helt i tråd med de andre - yderligere oplysninger har en reel risiko for at trække sagen i langdrag. Men om man skal lade være med at informere om I er gift er jeg på ingen måde i stand til at vurdere..
-
Hvis man ønsker en hurtig sagsbehandling, er det helt sikkert bedst ikke at flytte, gifte sig osv., medens sagsbehandlingen står på, sådan at sagen kan være fuldt oplyst fra start af.