Hej,
Er for nyligt vendt hjem til Danmark (sammen med min kone) efter mange aar i udlandet og skal til at soege om FS efter danske regler.
Det virker lidt taabeligt at bede kommunen om en udtalelse om at jeg ikke har modtaget "forbudte" ydelser i de sidste 3 aar naar jeg kun har boet i Danmark et par uger. Men paa den anden side side staar der jo at det skal med som bilag og vil noedigt have at behandlingstiden bliver forlaenget pga. bureakratiske detaljer.
Kan/vil US stadig insistere paa at se udtalelse fra kommunen selvom jeg kun har boet i Danmark i to uger?
Udtalelse fra kommunen for nyligt hjemvendt
-
AcrossTheNight
Re: Udtalelse fra kommunen for nyligt hjemvendt
Det koster ikke noget at få udtalelsen, så du kan lige så godt få den lavet. Jeg blev bedt om en udtalelse selvom jeg ligesom dig, ikke have boet i Danmark et stykke tid.
Hvis du ville have undgået besværet, kunne I jo have søgt, INDEN du bosatte dig i Danmark og gjort brug af "Coming home"-reglen.
-
fundiver199
Ja da. Det er jo netop umiddelbart efter hjemkomsten til Danmark, at der er størst risiko for, at du søger om kontanthjælp. Der er mange udlandsdanskere, der vender hjem, NETOP fordi det ikke gik så godt i det andet land og de derfor ønsker at falde tilbage på det sociale sikkerhedsnet i Danmark. Og typisk har de ikke ret til dagpenge fra en A-kasse, hvorfor der så kun er kontanthjælp at falde tilbage på.boqa skrev:Kan/vil US stadig insistere paa at se udtalelse fra kommunen selvom jeg kun har boet i Danmark i to uger?
Så det er da lige så vigtigt for US at vide, at du ikke har søgt om kontanthjælp efter din ankomst til Danmark som at vide, at en person, der har boet her hele sit liv, ikke har gjort det de sidste 3 år.