@mh
Blander du ikke forskellige bestemmelser lidt sammen her? §9, stk. 9, 2. pkt. den såkaldte "fætter/kusine regel" blev først indsat i Udlændingeloven med lov nr. 1204 af 27. december 2003 og er dermed af nyere dato end 24-års reglen, der blev indført i 2002. Før 24-års reglen kom der i 2000 en 25-års regel, hvor det skulle vurderes konkret, om der var tale om et tvangsægteskab, hvis en af ægtefællerne var under 25 år.
I notatet står der følgende om tolkningen af fætter/kusine reglen:
........................................
"Som anført ovenfor kan der ikke meddeles afslag på ægtefællesammenføring med henvisning til bestemmelsen i § 9, stk. 8, 2. pkt., såfremt parterne over for udlændingemyndighederne kan godtgøre, at ægteskabet er indgået efter eget ønske.
Som eksempler på, hvorledes parret kan godtgøre frivilligheden i ægteskabet eller samlivsforholdet, nævnes i bemærkningerne et længerevarende og indgående bekendtskab forud for ægteskabets indgåelse eller samlivsforholdets etablering, en egenhændig planlægning af brylluppet eller samliv forud for indgåelsen af ægteskabet. Endvidere nævnes det tilfælde, hvor parret ikke har været bekendt med deres slægtskabsforhold forud for ægteskabets indgåelse eller samlivsforholdets etablering.
Dokumentation for længerevarende og indgående bekendtskab kan ske ved en simultanafhøring af parret, hvor de hver for sig stilles spørgsmål vedrørende deres indbyrdes bekendtskab.
Godtgørelse af fælles samliv forud for ægteskabets indgåelse kan ske på samme måde,
eller ved fremlæggelse af f.eks. kvitteringer for indkøb af fælles bohave, huslejekontrakt
eller dokumentation for fælles konto i et pengeinstitut.
Der er i bemærkningerne ikke gjort udtømmende op med, hvilke omstændigheder, der kan
føre til, at der skal meddeles tilladelse til ægtefællesammenføring til trods for, at ægteskabet er indgået mellem nærtbeslægtede eller i øvrigt nærmere beslægtede, og der må altid foretages en konkret og individuel vurdering af forholdene i hver enkelt sag."
................................................
Jeg kan ikke se, at der står noget om hverken alder eller tidligere ægteskaber som et kriterie, der svækker mistanken om tvangsægteskab?
Dog står der, at der altid må foretages en konkret og individuelt vurdering af forholdene i hver enkelt sag. Og her er jeg da enig med dig i, at både alder og tidligere ægteskaber er noget, man kan anføre som argument for, at ægteskabet er indgået frivilligt.
Hvis man absolut vil insistere på at forsøge at overbevise Udlændingestyrelsen om, at man ikke er tvangsgift, selvom man er beslægtet med sin ægtefælle, vil jeg anbefale at bruge de penge, som det koster at få en dygtig advokat til at føre sagen for en.
Hvis der overhovedet skal være en chance, er det således af afgørende betydning, at alle de forhold i sagen, der kan tale til ens fordel, bliver angivet i ansøgningen eller et følgebrev til den.
Hvis jeg lyder lidt kynisk og skeptisk, er det fordi, jeg synes, vi i ÆUG efterhånden har mange års erfaringer for, at US er endog meget dårlige til at udøve "konkrete og individuelle vurderinger af forholdene i hver enkelt sag" de steder, hvor de egentlig skal.
De har for mig at se en udpræget tendens til i stedet at sætte skøn under regel og sagsbehandle ud fra metoden "1-2-3-afslag".
Og derfor er det, som du også selv startede med et skrive, lidt et spørgsmål om, hvor meget tid og energi man vil bruge på et årelangt slagsmål med de danske myndigheder om, hvorvidt man er tvangsgift. Eller om det ikke er bedre i stedet at bruge tiden og energien på at gennemføre en familiesammenføring via EU-reglerne.
De sparede udgifter til advokaten kan vel om ikke andet betale hovedparten af ens flytteomkostninger.