Tilbagebetaling af garanti stillet i 2009?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kimusa

Tilbagebetaling af garanti stillet i 2009?

Indlæg af kimusa » 11.06.2015 22:21:05

Jeg stillede garanti i september 2009 ifm. familiesammnenføring med ægtefælle. jeg ved at der er ændret på reglerne senere. At der er indført krav om forlængelse af garanti mm.Men jeg kan ikke fnde ud af om den ordning jeg stillede garanti efter er omfattet af de efterfølgende ændrede regler? Jeg har fået tilbagebetalt halvdelen hvilket skete da min kone bestod danskprøve 3.

Mit spørgsmål går derfor på om jeg kan være sikker på at få mine penge tilbage når garantien udløber i september 2016 eller der kan forventes yderligere krav om genopfyldning eller forlængelse i mit tilfælde, hvor garantien er stillet i september 2009?

Hvad sker der hvis jeg på det tidspunkt hvor garantien udløber får kontantydelse (altså ikke kontanthjælp men kontantydelse, jf. denne nye ordning indført ultimo 2014). Jeg kan nemlig få brug for denne nyindførte ydelse lige omkring det tidspunkt hvor garantien udløber.Men jeg håber selvfølgelig jeg får et arbejde.

Hvor længe er US om at give besked til banek om at garantien skal udbetales?

Håber nogle kan hjælpe med et kvalificeret svar. På forhånd mange tak1

fundiver199

Re: Tilbagebetaling af garanti stillet i 2009?

Indlæg af fundiver199 » 17.06.2015 10:03:50

Hver gang reglerne for garantien og for permanent opholdstilladelse er ændret, har man ladet de gamle garantier fortsætte efter de regler, som de var stillet efter. Det gælder også for din, som dermed hører under denne udgave af bekendtgørelsen:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=29049

Som det fremgår af bekendtgørelsen, skal din garanti gælde i 7 år, og der er ingen regler om, at den skal forlænges, hvis din kone ikke til den tid har opnået permanent opholdstilladelse.

Besvar