Nye svartider eller er det bare tom reklame???

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chisinau

Nye svartider eller er det bare tom reklame???

Indlæg af Chisinau » 07.06.2008 00:52:41

Hej alle!

Jeg går og venter på svar fra udlændningeservice, angående en familiesammenførings sag med min kone.
Jeg har undret mig noget over følgende artikel på DR's hjemmeside:
http://dr.dk/Nyheder/Indland/2008/05/02 ... pose=15642

Som jeg forstår artiklen skulle man nu få svar fra US om den forventede sagsbehandlingstid "i løbet af meget kort tid." (altså ikke et endeligt svar, men dog en vudering af den maksimale sagsbehandlingstid)

Er der nogen der haft erfaringer med det nye system, for nylig? Jeg selv har intet hørt fra US i 3 uger. Nu er "meget kort tid" jo et relativt begreb, men alligevel. Jeg syntes ikke at US burde udtale sig så skåsikkert til pressen, medmindre der virkelig var noget om snakken. Det er jo altid rart at vide om ens sag fx. er havnet i "enkle sager kategorien" eller i "komplicerede sager kategorien".

Er der i øvrigt nogen der har en idé om hvordan man i praksis skelner mellem enkle og komplicerede sager? Min sag burde falde ind under kategorien "enkle fuldt oplyste sager" vil jeg mene, men måske har de alligevel fundet et eller andet der nager dem.

Med venlig hilsen
Michael Andersen

ChrisB

Indlæg af ChrisB » 07.06.2008 15:00:49

I vores tilfælde gik der ikke ret lang tid fra vi indgav ansøgning til vi fik brev om forventet svartid. Vi fik at vide at svartiden var maks 3 måneder.

Så lang tid ventede vi dog ikke. Fra vi indgav ansøgning til vi fik det endelige svar gik der under 2 måneder. Det er da også min opfattelse at sagsbehandlingstiderne generelt er meget kortere end de var hvis man gåt et par år tilbage. Dermed ikke sagt at der ikke stadig er par der venter længe, for der forkommer også stadig.

Chisinau

Indlæg af Chisinau » 08.06.2008 02:12:04

Så er det nok bare os der har været uheldig. Måske skulle jeg prøve at ringe.

Lotte
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Lotte » 08.06.2008 10:12:40

Hejsa,

Da vi havde ventet 2 uger på svar ringede jeg og spurgte til vores sag og kvitteringsbrevet. Hun svarede, at der på nuværende tidspunkt kan gå op til 4 uger før man modtager kvitteringsbrevet med sagsbehandlingstiden.
Efter nøjagtig 4 uger ringede jeg igen og 2 dage efter modtog jeg brevet, også med 3 måneders ventetid!

Så når i har ventet næsten 4 uger vil jeg anbefale at ringe. Så skulle i meget gerne modtage brevet snart:-)

Så er det bare ventetiden man skal kæmpe med! Men det er nemlig rigtig rart at vide hvilken bunke ens ansøgning er endt i:-)

Mvh. Lotte

supawizz
Geografisk sted: Denmark

kvittering og sagsbehandlingstid

Indlæg af supawizz » 08.06.2008 17:50:48

Hej

Vi fik også kvitteringbrev after lidt over 14 dage, som us påstår er tidsrammen.
Hvordan de beregner om sagen tage lang eller kort tid er noget helt andet. men en ting er sikkert det er ikke den reelle sagsbehandlingstid det drejer sig om, det er om de vurderer at man skal hav lov at vente eller ej. Vores sag blev beregnet til at tage lang tid, uanset vi tidligere havde fået oplyst fra både us og ministreiet at den kunne afsluttes på ca, 2 måneder. Det kan den også for nu er der gået over 5 måneder og de er end ikke startet på sagen, så vi kan udlede at den er hurtigt afgjort når de engang ønsker at behandle den. Det har jeg skriftligt på mail fra us selv.
Det er helt et spørgsmål om held i hvilken sagsbehandler der får sagen.
Vi var så meget uheldige, dejligt at nogen er mere heldige.
Wizz

ghommy

hi

Indlæg af ghommy » 09.06.2008 16:09:33

det tror jeg ikke udlændingeservice ved noget om.....for de er uendelig langsomme.....vi har nu ventet 4 mdr

Chisinau

Indlæg af Chisinau » 09.06.2008 22:37:48

Tak for svarene.
Jeg har lige fået oplyst at det nu kan tage op til 5 uger før man modtager kvitteringsbrevet.

Basse666

Indlæg af Basse666 » 15.06.2008 11:45:59

Jeg venter også og fik først at vide, at det maks ville tage 10 dage. Men da der efter 10 dage intet var sket ringede jeg igen, og nu ville der gå op til 4 uger....

Og så troede man, at vi var på vej mod bedre tider.. Min kone vil så forfærdelig gerne igang med at lære dansk, få et arbejde, hvad som helst der ikke indebærer at surfe på nettet, læse bøger eller se fjernsyn. Men man kan bare INTET gøre for ens liv er i US's hænder...

Besvar