FS med særbarn der snart bliver 18

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
larsmand

FS med særbarn der snart bliver 18

Indlæg af larsmand » 06.05.2015 18:30:55

Jeg har en Ukrainsk kæreste... Vi vil gerne giftes her i juni måned... Straks derefter vil vi indgive en FS (familiesammenføring) ansøgning.. Min søn der bor hos mig fylder 18 år til august.. Vi vil naturligvis søge med dispensation fra gældende regler, med henvisning til særbarn.... Hvordan vil dette blive modtaget i ministeriet..?? Jeg tænker på om det er ansøgningstidspunktet der er gældende for om vi kan komme ind under den regel eller vil det være på tidspunktet for den eventuelle godkendelse, for hvilken vi formoder kan være EFTER at han er fyldt 18 år og dermed kan vi ikke komme ind under den regel om særbørn...?????

Buang66

Re: FS med særbarn der snart bliver 18

Indlæg af Buang66 » 07.05.2015 09:32:16

Vi ansøgte om FS i december 2013, og bad om dispensation, da jeg havde et særbarn, som fyldte 18 år marts 2014. Vi fik brev om godkendt FS ultimo januar 2014, og de accepterede min ansøgning om dispensation. FS var givet med virkning fra ansøgningsdatoen (sådan tror jeg faktisk proceduren er generelt).
Vi skal søge om forlængelse december 2015, og nu er jeg så spændt på om de kan/vil forlange sikkerhedsstillelse. Det hedder sig jo, at alle betingelser som FS er givet på, stadig skal være opfyldt. Jeg har også læst mig til, at jeg ved forlængelsen nu skal opfylde både boligkrav og forsørgelseskrav, selvom jeg var fritaget for dette ved den oprindelige ansøgning (pga. særbarn under 18 år)

larsmand

Indlæg af larsmand » 07.05.2015 10:01:10

Tak for svar... Var også som jeg håbede at det ville være, nemlig at det var ansøgningtidspunktet der var afgørende.....
Ja det bliver da spændende hvad de forlanger omkring sikkerhedsstillelse samt de andre krav.. For jeg har nemlig også før haft en FS hvor der stod det samme som hos dig, men desværre er vi blevet skilt....
Måske der er andre der kan give et bud på hvad der vil ske i den situation...???? Om ikke andet må vi jo håbe at den familiesammenførte trods alt har været på sprogskole i mellemtiden og bestået nogle af de test, således at sikkerhedsstillelsen ikke er så høj....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.05.2015 11:03:29

Så vidt jeg ved, er der ikke tradition for at stille krav ved forlængelser, som ikke blev stillet oprindeligt, da opholdstilladelsen blev givet. Det krav, der med størst sandsynlighed kunne dukke op, er den fremadrettede del af forsørgelseskravet.

Dvs. hvis I hidtil har klaret jer uden kontanthjælp, så kunne US evt. vælge at skrive til jer, at det skal I også gøre fremover. Og at ellers risikerer I – i lighed med de fleste andre familiesammenførte – at opholdstilladelsen inddrages eller ikke forlænges. Her kan man nemlig sige at jeres situation ikke vil adskille sig fra dem, hvor den fremadrettede del af selvforsørgelseskravet hele tiden er blevet stillet.

At stille nye krav ved forlængelser, som nogen på afgørelsestidspunktet ikke kan leve op til, om som derfor medfører, at opholdstilladelsen ikke kan forlænges, er derimod helt utænkeligt, da det nærmest pr. automatik ville medføre krænkelse af menneskerettighederne.

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol skelner nemlig skarpt mellem beskyttelse af et familieliv, der allerede er etableret lovligt på en stats område, og et ønske om at etablere et NYT familieliv på statens område eller flytte familielivet fra en stat til en anden.

Af den grund ville det være helt umuligt at stille krav om bankgaranti, når en opholdstilladelse skal forlænges, da kravet alligevel ikke ville kunne håndhæves over for dem, der ikke er i stand til at stille den.

Hvad angår boligkravet, kunne det muligvis godt stilles, hvis man gav folk en lang frist til at finde en ny bolig. Men hvis familiesammenføringen allerede er sket i en ”ikke-godkendt” bolig, ville det jo give meget lidt mening for samfundet at kræve, at familien nu skal flytte til en anden bolig, fordi et særbarn er fyldt 18 år.

Buang66

Indlæg af Buang66 » 07.05.2015 13:23:47

Nedenstående er sakset fra Nyidanmark.dk under "Forlængelse af familiesammenføring med ægtefælle":

Blev kravene om selvforsørgelse og/eller bolig fraveget i forbindelse med den nuværende opholdstilladelse, skal fravigelsesgrunden fortsat være til stede. Hvis bolig- og selvforsørgelseskravet er fraveget, vil det fremgå af det brev, som Udlændingestyrelsen sender, når man får ens opholdstilladelse. Det vil også fremgå af brevet, hvilken særlig grund der har ført til fravigelse af kravene i ens sag.

Kravet om bolig og selvforsørgelse kan blive stillet igen, hvis begrundelsen for fravigelsen af kravene ikke længere er til stede. Hvis kravene fx tidligere er blevet fraveget på grund af samvær med særbørn i Danmark, vil kravene blive genoplivet, hvis den herboende ægtefælle ikke længere har samvær med sine særbørn i Danmark, eller hvis børnene er fyldt 18 år. Genoplivningen af kravene sker automatisk, og er ikke betinget af, at Udlændingestyrelsen træffer afgørelse herom.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2015 08:20:36

Jamen det er jo ret klart beskrevet så. Altså må man forvente, at de løbende krav dvs. boligkravet og den fremadrettede del af selvforsørgelseskravet "genopstår" på barnets 18 års fødselsdag. Det er vel sådan set også meget rimeligt, og det er jo to krav, som man selv har en betydelig grad af medindflydelse på, om man opfylder eller ej.

Besvar