særbarn, kontanthjælp, dispensation

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pigen
Geografisk sted: Denmark, Sønderjylland

særbarn, kontanthjælp, dispensation

Indlæg af Pigen » 28.05.2008 10:38:34

Hej-sa :D
jeg ved at hvis man har et særbarn så kan man få dispensation for samtlige krav, med undtagelse af proforma, ved ansøgning af familiesammenføring

Mit spørgsmål (måske lidt dumt):

Vil det så sige,"
referencen gerne(edited) må have fået offentlig hjælp efter integrationsloven eller efter lov om aktiv socialpolitik (fx kontanthjælp eller starthjælp) i en periode på ét år forud for afgørelsen om ægtefællesammenføring
?? :roll:

håber nogen kan svare på det.. Thousand tak for det på forhånd :lol:

Pigen
Geografisk sted: Denmark, Sønderjylland

Indlæg af Pigen » 28.05.2008 10:43:49

ehm.. tror jeg skal være lidt bedre til at læse efter.. :lol:
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelse til at beskytte retten til et familieliv kan navnlig følgende betingelser fraviges for særlige grupper af ansøgere:

24-årskravet
tilknytningskravet
boligkravet
kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse
kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 1 år forud for ansøgningen
Dvs. hvis jeg satser på at få dispensation p.g.a. at jeg har et særbarn kan jeg rolig søge kontanthjælp.

ZB

Indlæg af ZB » 29.05.2008 07:32:36

Nej, du kan ikke bare satse.

Du skal være 100% sikker på fra US at du kan få særbarn dispensation i din sag før du begynder på at modtage noget.
Tager du imod kontanthjælp skal der gå 12 md fra sidste udbetalingsdag til du kan få FS.

ZB

Indlæg af ZB » 29.05.2008 07:36:15

Særbarn

Har den herboende ægtefælle et barn med en anden, som bor i Danmark end sin nuværende ægtefælle og har vedkommende regelmæssig samkvem med barnet, kan der dispenseres for samtlige krav i udlændingeloven, undtagen proforma/tvangs-reglen. Regelmæssigt samkvem er defineret som samkvem svarende til hver anden weekend samt en hverdag om ugen. Er der tale om et lille barn, kan samværet dog være af kortere varighed. Barnet skal være under 18 år.

Dispensationsmuligheden er indført for at imødese barnets krav på at have regelmæssigt samkvem med begge forældre.

Til orientering er det almindeligt, at udlændingestyrelsen kontakter den anden forælder for at få bekræftet, at der er tale om regelmæssigt samkvem.

taget fra:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p= ... ganisation

Besvar