Hjælp ! vedr. restskat

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Eriş

Hjælp ! vedr. restskat

Indlæg af Eriş » 06.03.2015 20:40:30

Min mand skal søge om forlængelse af sin FS her i sommer, og nu sidder jeg her og har netop fået et chok idet jeg ser jeg skal betale restskat tilbage :shock:
Et ret stort beløb som SKAT skriver, vil blive indberegnet i min skat for 2016, hvis jeg ikke betaler.

MEN man må jo ikke skylde skat eller det offentlige penge, vil det så være en hindring for os, selvom SKAT set "igennem fingrene med det" og "blot" indregner det i 2016 ???

fundiver199

Re: Hjælp ! vedr. restskat

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2015 04:33:11

Du har misforstået reglerne. Det er ikke en betingelse for familiesammenføring, og dermed naturligvis heller ikke for forlængelse, at referencepersonen (dig) ikke må have gæld til det offentlige.

Din misforståelse skyldes nok, at det omvendt ER en betingelse for PERMANENT opholdstilladelse, at ansøgeren (din ægtefælle) ikke må have FORFALDEN gæld til det offentlige. Men en restskat er ikke forfalden gæld, hvis man blot betaler den til tiden.

Forfalden betyder, at man ikke har betalt til tiden. Det kan f.eks. være fordi, man er selvstændig erhvervsdrivende og ikke har afregnet moms, som man skulle, så man dermed skylder det offentlige 100.000 kroner, der skulle have været betalt for længst.

I den situation er Folketingets holdning så, at man ikke skal "belønnes" med permanent opholdstilladelse og de ekstra rettigheder, denne giver, før gælden er bragt ud af Verden.

Dette har også indirekte en betydning i forhold til adgangen til familiesammenføring. Det er nemlig et grundkrav for familiesammenføring, at referencepersonen (dig) skal være dansk/nordisk statsborger, eller flygtning eller have haft permanent opholdstilladelse i mindst 3 år.

Så hvis du er statsborger i f.eks. Uganda, ikke er flygtning, og stadig kun har tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark, så vil forfalden gæld til den offentlige forhindre, at du får permanent opholdstilladelse. Og dermed indirekte via betingelsen om, at du skal have haft dette i mindst 3 år, også at du kan blive familiesammenført med din ægtefælle.

Hvis du er statsborger i f.eks. Uganda, ikke er flygtning og fik permanent opholdstilladelse før 2010, hvor kravene var mere lempelige end i dag, så skal du ved familiesammenføring leve op til det, der hedder "overførte betingelser for permanent opholdstilladelse". Og dermed bliver du så, i forhold til familiesammenføring, stillet på samme måde som, hvis du stadig havde midlertidig opholdstilladelse. Dvs. din forfaldne gæld vil fungere som en stopklods for en sådan.

Da du allerede er familiesammenført, er dette dog ikke umiddelbart relevant for dig, og kravet om "overførte betingelser" er ikke et, der også skal være opfyldt, når der søges om forlængelse.

Men hvis du er fra f.eks. Uganda, ikke er flygtning og fik permanent opholdstilladelse i 2008, så vil forfalden gæld til det offentlige medføre, at du ikke kan blive familiesammenført med en ny ægtefælle, hvis du bliver skilt fra din nuværende ægtefælle.

Som det nok fremgår af hele denne lange forklaring er der tale om et komplekst regelsæt, der handler om integration af indvandrere og om at begrænse "kædeindvandring" via familiesammenføring ved, at indvandrere finder (nye) ægtefæller i hjemlandet, efter de er kommet til Danmark.

Hvis du er dansk statsborger, er det slet ikke noget, du overhovedet behøver at interessere dig for :D

Eriş

Indlæg af Eriş » 07.03.2015 13:04:34

Tusind tak, men jeg skal lige forstå det helt korrekt.

Vil det sige, at jeg som er den herboende Dansker, skylder nu SKAT 15.000 kan lade det overgå til næste års skatteår uden problemer.

Samtidig er min Tyrkiske mand som er FS hertil, og som arbejder fuld tid, også blevet beriget med en restskat på 12.000 :evil: bare så øv ! MEN kan han også lade sin restskat overgå til næste års skatteår, uden problemer ?

Tak for din tid.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.03.2015 13:38:21

Du kan altid selv gå ind på Skats tastselv-service og ændre på din selvangivelse, således at du slipper for den slags kedelige overraskelser. Og som nævnt: restskat op til et vist beløb overføres bare automatisk til næste skatteår. Det er kun, hvis I ophober restskat år efter år, og I så kommer over den beløbsgrænse, Skat har, at restskatten skal forfalde til betaling i efteråret.

Eriş

Indlæg af Eriş » 07.03.2015 15:01:15

Det er jeg klar over :-) Problemet er blot at 2014, har været et "begynder" år på mange måder for min mand og jeg, i det han er helt ny på det danske arbejdsmarked, og jeg desværre har mistet mit arbejde mm. Så det hele er endt i hat og briller. MEN blot at det ikke får betydning for vores forlængelse, er det aller vigtigste, så "tager vi" den med lidt mindre udbetalt næste år....
:D

Besvar