Jeg har et spørgsmål.Jeg sidder og læser ang. A1 og A2 prøven på nettet. Så ser jeg et link over prøver, der kan gå i stedet for den officielle A1/A2 prøve (der jo koster 2500 kr.)
Min mand går til dansk på studieskolen og der står på listen over prøver, der kan bruges som bevis for sprogniveau - i stedet for den officielle A1 /A2 prøve:
Bestået Danskprøve 3 fra Studieskolen i København og Odense samt Århus Kommunes Sprogcenter.
Dvs. at han jo således bare kan tage danskprøve 3 i stedet for den officielle prøve. Dete er jo superog dejligt at spare de penge. Jeg vil meget gerne høre fra nogen der har gjort dette. Altså brugt en anden prøve end A1/A2 prøven for at bevise niveau. Og hvordan mon det fungerer i praksis. Skal man aflevere den beståede prøve inde hos dem?
Selvom det står i loven at dette er ok, vil vi bare ikke risikere noget.Så hører meget gerne, hvis der er nogen der ved noget mere.
På forhånd tak.
A1 prøve = DAnskprøve 3 fra studieskolen.
-
fundiver199
Re: A1 prøve = DAnskprøve 3 fra studieskolen.
Det kan han ja, men prøven er jo rettet mod udlændinge, der har gennemført hele integrationsprogrammet. Så med mindre han har særligt sprogtalent eller kunne dansk i forvejen, før I søgte FS, kan han ikke nå op på et niveau, hvor han kan bestå denne prøve, inden for fristen på 6 måneder.
Vi venter lige nu på at US færdigbehandler vores ansøgning, og har informeret dem om at jeg har bestået Studieprøven mens vi har siddet og ventet. Det lader til at det er helt i orden med dem, at jeg sprang direkte til Studieprøven, uden at tage nogen andre danskprøver før. Hvis det er PD3 - Prøve i Dansk 3 - du snakker om, så bliver den og Studieprøven også nævnt i lovgivningen omkring hvad der betragtes som en 'afsluttende' danskprøve, når man gerne vil have sikkerheden nedsat til det mindst mulige beløb.
Tusind tak, begge to!