Definition af "sociale ydelser" ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JM-DK

Definition af "sociale ydelser" ?

Indlæg af JM-DK » 24.01.2015 10:27:29

Kære alle,

Bare et hurtigt spørgsmål til min egen forståelse:

I ÆUG's vejledning om familiesammenføring står der på side 4: "Krav til referencen: [...] Du må ikke have modtaget sociale ydelser de sidste 3 år."

På den danske Wikipedia side for "sociale ydelser" står der at arbejdsløsheds-dagpenge er en social ydelse.

Min forståelse var ellers at kontanthjælp fra kommunen er en social ydelse, men at dagpenge fra A-kassen ikke er, fordi A-kassen er en delvist selvbetalt forsikringsordning. Betyder ovenstående at hvis man har været arbejdsløs inden for de sidste 3 år og i en periode modtaget dagpenge, så kan man som udgangspunkt ikke få familiesammenføring efter de danske regler?

Tak :)

skaanebo

Re: Definition af "sociale ydelser" ?

Indlæg af skaanebo » 24.01.2015 10:35:43

Nej, Wikipedia er ikke pålidelig kilde. Alle og enhver kan jo skrive hvad som helst på wikipedia. Dagpenge er ikke en social ydelse, men udbetaling fra en forsikringsordning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2015 11:29:41

JM-DK skrev:I ÆUG's vejledning om familiesammenføring står der på side 4: "Krav til referencen: [...] Du må ikke have modtaget sociale ydelser de sidste 3 år."
Side 4 er jo kun en sammenfatning af de forskellige krav og dispensationsmuligheder. På side 8 er der et afsnit, som uddyber forsørgelseskravet. Der kan du finde en liste over ydelser, der er "forbudt" og ydelser, der ikke er.

Og du kan også finde den mere præcise beskrivelse, nemlig at det er ydelser efter Aktivloven og Integrationsloven, du ikke må modtage.

Det kunne vi selvfølgelig også skrive på side 4. Men en sammenfatning skal vel netop være kort og let at læse. Og så er det altså bare beklageligt, at en Wikipedia-forfatter har en anderledes forståelse af begrebet sociale ydelser end den, vi har i ÆUG.

Hvilket definition, der er "rigtig", kan der muligvis være flere meninger om. Men så må man altså læse den uddybende tekst på side 8, for noget så relativt kompliceret som forsørgelseskravet kan aldrig forklares udtømmende på bare en enkelt linie i en sammenfatning.

JM-DK

Indlæg af JM-DK » 30.01.2015 15:52:41

fundiver199 skrev:Side 4 er jo kun en sammenfatning af de forskellige krav og dispensationsmuligheder. På side 8 er der et afsnit, som uddyber forsørgelseskravet.
Tak, du har helt ret. Det var min fejl; beskrivelsen på side 8 er meget klar --- jeg skulle ikke have kigget på Wikipedia. :D

Besvar