Tillykke ABJ, det må jeg sige - det er da hurtigt!
Vi er i forlængelsesproceduren nu - vi sendte den anbefalet med posten. De modtog den d. 19/2 og den blev screenet d. 4/3. Jeg har ringet ind et par gange for at høre om status og hver gang har jeg fået at vide, at de har et servicemål på 3 måneder og mere kunne de ikke sige - de 3 måneder var pga. bunken foran.
Da de 3 måneder var gået ringede jeg ind igen og da kunne de oplyse at behandlingen var påbegyndt - men mere kunne de ikke sige. Jeg spurgte om de kan oplyse nærmere status, hvornår den ventes færdigbehandlet eller om kontakt på sagsbehandleren, men det kunne de ikke, svarede de, da de arbejder i teams og det derved ikke er en enkeltperson der sidder med sagen, hvilket egentlig er en god ting. Jeg sagde at servicemålet jo var overskredet og det kunne hun desværre kun give mig ret i, men at de var hårdt presset i øjeblikket - hun foreslog at jeg skrev en email. Det gjorde jeg så i onsdags og vi har endnu ikke hørt noget.
Jeg går stærkt ud fra at svaret er lige på trapperne og går også stærkt udfra at den går lige igennem, men det undrer mig bare at det skal tage så lang tid, når vi har fulgt vejledningen til punkt og prikke og kun netop har sendt dokumentation de efterspørger i spørgeskemaerne for at undgå de får en masse unødvendig dokumentation med. Ligeledes opfylder vi alle kriterier. Men mon ikke snart vi får et svar.
Det var kort om vores erfaringer - som forhåbentlig snart når til en afgørelse.
Da jeg skrev emailen til US blev jeg lidt irriteret og sendte dem derfor i samme email ligeledes nogle generelle kommentarer og forslag til forbedringer (ÆUG det er ligeledes input til jer, i forbindelse med jeres dialog med US):
"Endvidere et par generelle kommentarer og forslag til forbedringer.
- Først og fremmest er det positivt at se, at der arbejdes med principper som lean.
- At få nedfældet nogle servicemål er et skridt i den rigtige retning, men det er stadig ikke optimalt at største del af sagsbehandlingstiden er ventetid, det er netop det der undgås ved at implementere lean og just-in-time principperne.
- Det er ydermere ikke tilfredsstillende at den specifikke status ikke kan meddeles "kunden" som ansøgeren er i dette tilfælde.
- Det er et skridt i den rigtige retning, at det er et team der arbejde med de enkelte sager fremfor enkelte sagsbehandlere - sidstnævnte situation kan være meget uhendsigtsmæssigt i tilfælde af sygdom eller ferie. Men ved øget IT understøttelse af sagsbehandlingen vil enhver medarbejder til enhver tid kunne se aktuel status på sagen og hvem der sidst har arbejdet på sagen, dette vil medføre et væsentlig højere serviceniveau.og en meget højere kundetilfredshed.
- Det er ligeledes muligt at understøtte det med web-interfaces hvor ansøger selv kan undersøge nuværende status og evt. sende opdaterede oplysninger undervejs i behandlingen.
- Og hvorfor ikke gøre hele ansøgningsproceduren elektronisk - det er jo muligt at underskrive via Digital Signatur.
Ved at arbejde videre med lean vil det give hurtigere behandlingstider, højere kvalitet af behandlingen og et højere serviceniveau."
Jeg glemte forresten helt at skrive, at det slet ikke acceptabelt at der ydes så ringe service, når deres servicemål er overskredet. De er nået et stykke, men de har lang vej endnu for at kunne kalde sig Udlændinge (Service).
Det er dog positivt at høre, at det heldigvis ikke er alle der oplever lange behandlingstider - og vores tilfælde er jo nok ikke så slemt i forhold til andre man ligeledes hører om. Så godt at høre de positive historier også ABJ