Skal man bo sammen efter vielsen - FS-ansøgning?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AcrossTheNight

Skal man bo sammen efter vielsen - FS-ansøgning?

Indlæg af AcrossTheNight » 23.10.2014 09:14:44

Min kæreste fra Tyrkiet er endelig kommet til Danmark. Han arbejder på et EU projekt i en anden by end der hvor jeg bor, men vi kan ses 3-4 dage om ugen. Hans projekt slutter i juni og hans arbejds- og opholdtilladelse ophører også der. Projektet har givet ham en lejlighed og han har derfor ikke folkeregisteradresse hos mig eller i samme by som jeg.

Vi regner med at blive gift til februar eller marts og så søge familiesammenføring derefter, for er det rigtigt forstået at han kan fortsætte sit arbejde, som hidtil, mens vi søger om FS, så længe han har arbejdstilladelsen i orden?
Det vil nemlig være det smarteste, så FS afgørelsen forhåbentlig kommer inden hans projekt slutter, så han kan fortsætte med at arbejde/studere derefter, uden at skulle være på proccessuelt ophold.

Er det et problem, at vi efter vielsen ikke kommer til at bo sammen? Altså så han stadig har folkeregisteradresse i den by han arbejder i indtil juni? Så vidt jeg har forstået skal han have folkeregisteradresse i den by hvor han arbejder, hvis han vil beholde lejligheden der. Det er for langt at pendle fra hvor jeg bor.

Håber I kan hjælpe :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skal man bo sammen efter vielsen - FS-ansøgning?

Indlæg af mh1 » 23.10.2014 13:26:01

Nej, det er ikke noget problem. Man kan jo også søge om fs, mens den udenlandske part venter i sit hjemland og selvsagt ikke har adresse sammen med ægtefællen.

Og naturligvis kan han fortsætte i sit arbejde, sålænge tilladelsen varer. En gyldig opholdstilladelse bortfalder ikke fordi man søger om en ny på et andet grundlag.

NÅR tilladelsen ophører skal han dog have et nyt opholdsgrundlag på plads, så hvis ikke fs er bevilget inden, skal han søge om visum til at blive.
mh
Rådgiver for ÆUG

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 23.10.2014 13:33:15

Tak for dit svar! Det er jeg virkelig glad for.

Vil det sige at han ikke får processuelt ophold, hvis hans opholdstilladelse ophører før vi har fået svar på familiesammenføring?
Jeg troede alle havde ret til det.

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 23.10.2014 14:32:59

Jeg har fundet dette i ansøgningsskemaet om familiesammenføring, og tænker at det godt kunne tyde på, at vi skal bo sammen når vi er i samme land?

11. Samlivserklæring
Denne erklæring skal udfyldes, hvis du (ansøger) allerede er i Danmark.
(Sæt kryds)
Jeg erklærer på tro og love,
• at jeg lever sammen med min ægtefælle/samlever på fælles bopæl på nedenstående adresse, og
• at formålet med vores ægteskabs eller vores samlivsforholds etablering ikke alene er at opnå et selvstændigt
opholdsgrundlag for mig.
Adresse (gade/vej, nr., postnr. og by)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.10.2014 17:10:14

Ja, tjah - din kæreste HAR jo allerede et selvstændigt opholdsgrundlag, så den del kan han roligt skrive under på.

Rubrikken er tydeligt lavet med henblik på dem, som kommer på et visumbesøg og søger fs under visumopholdet. Man kan jo ikke på nogle få sider tage alle mulige konstellationer med. Når først I har fået fs, så skal I til gengæld bo på samme adresse, det er en af betingelserne for fs.

Jeg synes du skal skrive og spørge US. Hvis de svarer at han skal bo hos dig for at kunne søge, ja, hvis så ikke der er meget gode grunde til at søge allerede i februar/marts ville det måske være bedre at vente med ansøgningen til han kan flytte ind hos dig (dvs. flytte folkeregisteradresse), fx en måned før hans projekt udløber.

Han kan godt blive folkeregistreret hvis hans opholdstilladelse stadig er gyldig, men alligevel bevare værelset til udløb af projektet - der er formodentlig en opsigelsesfrist. Det kan ikke være anderledes end for andre, som flytter og har en overlapning hvor de har to boliger, de kan jo godt tilmelde sig den nye adresse uden at skulle ud af den gamle bolig STRAKS.

Det ville naturligvis være rart at have den nye opholdstilladelse klar måske allerede før den anden udløber, men det er vel ikke en absolut nødvendighed?
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2014 08:11:33

Jeg ville strege det over, der ikke er korrekt, nemlig at I bor på samme adresse, og så skrive under. Herudover ville jeg vedlægge et lille kort brev, der forklarer, hvorfor I ikke bor sammen, og en kopi af hans nuværende opholdstilladelse. Herefter må det så være op til US at vurdere, om ansøgningen kan behandles eller ej.

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 24.11.2014 10:50:28

Jeg har i dag talt med Udlændinge styrelsen, da de ikke har svaret på min mail endnu. Der fik jeg at vide at vi ikke kan søge familiesammenføring før vi bor sammen, og at vi derfor først kan søge efter 1. juni. De var ligeglade med om han var her på et andet grundlag, de sagde bare at når man søger fra Danmark skal man bo sammen på ansøgningstidspunktet.

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 08.12.2014 16:58:02

Jeg har endelig fået svar fra Udlændinge Styrelsen per mail, og her var svaret et andet end det jeg fik over telefonen, men jeg er i tvivl om, hvordan det skal forstås:

Det kan oplyses, at der på ansøgningstidspunktet ikke er krav om, at I bor sammen, men når vi skal vurdere ansøgningen og træffe afgørelse i sagen, er det et krav om at I bor sammen og har samme folkeregister adresse.

- Jeg synes ikke rigtig det giver nogen mening, da vi vel ikke ved, hvornår de begynder på at vurdere sagen, og hvornår vi derfor skal have samme adresse?
Nogen der kan hjælpe?

Tak :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.12.2014 18:33:28

Det sikreste er vel bare at flytte sammen og så indgive ansøgningen derefter og ikke i modsat rækkefølge.

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 09.12.2014 10:22:01

Ja det er det vel. Det kommer bare til at koste mig min praktikplads, en masse penge og en masse transport tid, men jeg tror det er den eneste løsning.

NizeGuy

Indlæg af NizeGuy » 24.04.2015 10:56:23

Jeg ved dette er en gammel tråd, men har selv et spørgsmål vedr. emnet.

Min kone er p.t Au Pair i Norge. Til maj kommer hun hertil for at søge, men tager derefter tilbage til Norge for at få afsluttet hendes kontrakt med sin vært.

Hvad skal vi skrive i ansøgningen? Hendes adresse i Norge, selvom hun kommer til Danmark om kort tid?

F.eks. er der også 11. samlivserklæringen.
"Denne erklæring skal udfyldes, hvis du (ansøger) allerede er i Danmark."

Hun er sådan set ikke i Danmark, men har lov til at være her pga. hendes Au Pair i Norge, men når hun så kommer hertil lidt senere på et processuelt ophold, skal man så udfylde erklæringen??

Besvar