I den forbindelse vil jeg gerne høre om der er nogle tidsfrister mv., vi kan få problemer med.
Hvis vi forudsætter at hun får sin OT efter 3 måneder (US’ servicemål for ukomplicerede og fuldt belyste sager
”Danskprøve på A1-niveau eller højere niveau skal som udgangspunkt bestås senest 6 måneder efter, at man er tilmeldt folkeregistret i Danmark”
Lad os bare sige at tilmeldingen sker samme dag, d. 23.01.2015. Så er det 6 måneder fra d. 23.01.2015.
Men rent skattemæssigt bliver hun skattepligtig til Danmark allerede fra den dag, hun indrejste til Danmark, dvs. d. 30.09.2014, jf. Kildeskattelovens regler (jeg ved at der er mange tråde om dette, men jeg har helt styr på dén del). Men vil det så i Folkeregisteret se ud som om hun er tilmeldt d. 30.09.2014 således at de 6 måneder tæller allerede fra d. 30.09.2014??
Omkring danskundervisningen: Når vi har afleveret ansøgningen om FS kan vi jo som udgangspunkt kun vente før hun kan starte på danskundervisning, søge jobs osv. Men vi har da tænkt os at ’tyvstarte’ hjemmefra mht. undervisningen, og undersøge jobmulighederne mv. Når dagen oprinder, og hun får OT; skal vi så gøre noget aktivt mht. tilmelding til integrationsforløb og danskundervisning? Eller bliver hun automatisk kontaktet af vores kommune?