OT, CPR, skattepligt, danskundervisning mm

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lincoln

OT, CPR, skattepligt, danskundervisning mm

Indlæg af Lincoln » 22.10.2014 12:56:03

Min kæreste kom hertil på turistvisum d. 30.09.2014, og vi blev gift d. 18.10.2014 – og i morgen afleverer vi ansøgning om FS hos US!

I den forbindelse vil jeg gerne høre om der er nogle tidsfrister mv., vi kan få problemer med.

Hvis vi forudsætter at hun får sin OT efter 3 måneder (US’ servicemål for ukomplicerede og fuldt belyste sager ;)), så får hun OT d. 23.01.2015. Som jeg så forstår det, så skal hun bestå Danskprøve 1 inden 6 måneder fra hun har fået OT, jf. US’ hjemmeside:

”Danskprøve på A1-niveau eller højere niveau skal som udgangspunkt bestås senest 6 måneder efter, at man er tilmeldt folkeregistret i Danmark”

Lad os bare sige at tilmeldingen sker samme dag, d. 23.01.2015. Så er det 6 måneder fra d. 23.01.2015.

Men rent skattemæssigt bliver hun skattepligtig til Danmark allerede fra den dag, hun indrejste til Danmark, dvs. d. 30.09.2014, jf. Kildeskattelovens regler (jeg ved at der er mange tråde om dette, men jeg har helt styr på dén del). Men vil det så i Folkeregisteret se ud som om hun er tilmeldt d. 30.09.2014 således at de 6 måneder tæller allerede fra d. 30.09.2014??

Omkring danskundervisningen: Når vi har afleveret ansøgningen om FS kan vi jo som udgangspunkt kun vente før hun kan starte på danskundervisning, søge jobs osv. Men vi har da tænkt os at ’tyvstarte’ hjemmefra mht. undervisningen, og undersøge jobmulighederne mv. Når dagen oprinder, og hun får OT; skal vi så gøre noget aktivt mht. tilmelding til integrationsforløb og danskundervisning? Eller bliver hun automatisk kontaktet af vores kommune?

H_Larsen

Re: OT, CPR, skattepligt, danskundervisning mm

Indlæg af H_Larsen » 22.10.2014 13:13:43

Hej

Man få opholdstilladelse med tilbagevirkende kraft til den dato hvor man ansøgte om familiesammenføring, hvis man opholder sig i Danmark.

Men bliver registeret i det centrale personregister med den dato opholdstilladelsen er skrevet.

Lov om Det Centrale Personregister §22, stk 3

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=88841

Man kan få tildelt skattefradraget den dag man er registeret i det centrale personregister, men med tilbagevirkende kraft til det år man har haft fast ophold i Danmark.

Tidsfrister
Fra nyidanmark
Danskprøve på A1-niveau eller højere niveau skal som udgangspunkt bestås senest 6 måneder efter, at man er tilmeldt folkeregistret i Danmark, eller senest 6 måneder efter, at man har fået opholdstilladelse som familiesammenført ægtefælle, hvis man allerede har opholdstilladelse i Danmark på et andet grundlag.
Tag kontakt med sprogcenter med det samme, min kone fik lov til at starte selvom hun ikke havde fået opholdstilladelse endnu. Selvom hun ikke få lov til starte, så er det sprogcenteret det første sted man tager hen efter man har fået opholdstilladelse og været på kommunen for at tilmelde adresse.

Jobcenteret kontakter jer automatisk.

Jeg håber jeg fik det hele med.

med venlig hilsen

H_Larsen

Besvar