Krav til underskrivelse af integrationskontrakt

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ecanem

Krav til underskrivelse af integrationskontrakt

Indlæg af Ecanem » 17.10.2014 13:20:18

Hej ÆUG

Min kone har opholdstilladelse, på baggrund af dansk familiesammenføring MED dispensation.

Jeg har søgt lidt omkring, og bl.a. fundet denne tråd:
viewtopic.php?f=6&t=11974&p=74316&hilit ... akt#p74316

Der bliver sagt at man ikke har pligt til at skrive under på integrationskontrakt - er dette korrekt?

Har man pligt til at tage sprogskole - selvom man ikke har pligt til at bestå eksamen?

Det er interessant for os, da hvis min kone som er computer ingeniør ikke kan finde arbejde i Danmark, så flytter vi nok ud af landet når jeg er færdig med min kandidat. Hun taler allerede 4 sprog, og er ikke interesseret i at lærer dansk, medmindre vi bliver i landet. Der er masser af engelsktallene arbejdspladser, der søger arbejdskraft som ikke behøver at kunne dansk, dem søger hun nu efter, men på trods af hendes glimrende ansøgninger, er der jo ingen garanti for at hun finder arbejde.

closed1

Re: Krav til underskrivelse af integrationskontrakt

Indlæg af closed1 » 17.10.2014 15:30:05

Det står i opholdstilladelsen om man skal følge integrationsprogrammet . Det skal langt de fleste så mon ikke også din kone skal det .
Hvis der står i opholdstilladelsen at man skal følge programmet og man ikke gør det så bliver ens opholdstilladelse trukket tilbage og man skalskal så forlade landet.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 18.10.2014 11:38:06

Hej Ecanem

Såfremt din kone ikke kan finde arbejde og hun f.eks tage dansk 1 (det lette niveau) skal hun gå i skole i 3 dage om ugen af 3 timer af gangen.

Jeg kender en pige fra Kenia som snakkede flydende engelsk, da hun blev familiesammenført i Danmark.

Hun tog sin dansk uddannelse på 6-8 måneder, det største problem var tiden til den afsluttede prøve, da de den kun ligger en gang hver halve år.

Så umiddelbart lyder det ikke som den store opgave for din kone

mvh
H_Larsen

Ecanem

Indlæg af Ecanem » 20.10.2014 09:25:58

Lyder generelt som om at der ikke er klarhed herinde omkring emnet, når der ses på de forskellige tråde, med forskellige udmeldinger.

Vil lige klargøre at min kone ikke behøver at bestå dansk prøven, da dette klart er blevet dispenseret for.

Spørgsmålet er blot om vi kan undgå dansk undervisning, når vi alligevel ikke har tænkt os at blive i Danmark.

closed1

Indlæg af closed1 » 20.10.2014 12:06:51

Du kan se i opholdstilladelsen om hun skal underskrive integrations kontrakten og skal hun det så skal hun på sprogskolen også selvom hun ikke skal til prøve.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 20.10.2014 19:41:02

Hej Ecanem

Der fik du mig i gang med at læse regler :D

Der 2 forskellige danskprøve man skal bestå

Der er danskprøve A1 som skal bestås inden 6 måneder og jeg gå udfra er det er den prøve som din kone er blevet dispenseret for. Den blev indført 15 maj 2012

Så er der den danskundervisning som er beskrevet i integrationskontrakt, som jeg mener blev vedtaget engang i 2006

Dansk1, Dansk 2 og Dansk 3 som kommunen normalt udbyder gennem en lokal sprogskole.

I min kones opholdstilladelse stå der følgende:
Du er omfattet af integrationsloven
Du har fået opholdstilladelse som familiesammenført efter reglerne i udlændingelovens §9, følger det af reglerne i integrationsloven § 2 stk 3. jf § 16, at kommunen skal tilbyde dig et integrationsprogram.
Dette kan ikke påklages. Det følger af integrationsloven § 53, stk 1
Under borger.dk har jeg fundet følgende:

https://www.borger.dk/Sider/Integration ... drere.aspx
Flygtninge og indvandrere, der får opholdstilladelse i Danmark, har pligt til at deltage i et treårigt integrationsprogram
Så umiddelbart kan jeg ikke se, at man ikke behøver at underskrive en integrationskontrakt og dermed undgå Dansk1, Dansk 2 eller Dansk 3

Men jeg indrømmer jeg ikke er 100% sikker i min sag :?:

med venlig hilsen
H_Larsen

Ecanem

Indlæg af Ecanem » 21.10.2014 11:41:19

Har læst det der står på borger.dk, men kan ikke se hvor det står i loven.

Vi hører også til under integrationsloven.

I loven er der kun omtalt et "tilbud"
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 63323#Kap4

Der står ikke noget om man skal tage imod tilbuddet.

Til gengæld i selve ansøgningen om familiesammenføring, skriver man under på sin intention om at tage imod enhver tilbud om integration.
MEN, mon det så også gælder når der gives dispensation? Normalt gives der jo dispensation for alt, på nær det vigtige som proforma ægteskab.

Det ville være rart at få afklaret hvordan alt dette hænger sammen, kan være vi bør kontakte nogle jurister, men tror virkelig der er nogle gråzoner her.

EDIT: FANDT DETTE
https://www.nyidanmark.dk/bibliotek/pub ... pter10.htm

Går ud fra at det er for gammelt, men der står bl.a.:
Vælger en udlænding at tage imod tilbudet, indgår det i den pågældendes introduktionsprogram, og den pågældende får pligt til at følge forløbet. Da udlændingen ikke modtager introduktionsydelse, har kommunalbestyrelsen ikke de samme umiddelbare sanktionsmuligheder som over for en udlænding, der modtager introduktionsydelse. Udebliver en udlænding, der ikke modtager introduktionsydelse, imidlertid i væsentligt omfang og uden rimelig grund fra det tilbudte forløb, eller afviser eller afbryder den pågældende forløbet, skal det tilbudte forløb ophøre. Da det tilbudte forløb er en del af introduktionsprogrammet, kan udeblivelse i større omfang eller afvisning eller afbrydelse af tilbudet endvidere få konsekvenser for den pågældendes mulighed for at få meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse.

Staten yder tilskud til sådanne forløb for udlændinge, der ikke modtager introduktionsydelse, dog højst i ni måneder, jf. nærmere herom i ”Integration og repatriering - Vejledning om finansieringen af kommunernes indsats".
Hvis man opholdstilladelsen ikke ophører, ved at man ikke overholder sin kontrakt, hvorfor skulle den så ophører ved at man ikke skriver under?

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 22.10.2014 09:26:06

Hej Ecanem

Jeg synes ikke loven er klart og tydelig, for hvad angår kravet til en integrationskontrakt.

Så hvis i ikke vil skrive under på integrationskontrakt, så synes jeg i skulle skrive et brev gennem borger.dk til jobcenteret og spørger til juridiske konsekvenser ved ikke at skrive under beder om henvisningen til § i integrationsloven.

Jobcenter skal så svare jer

Så kan i besluttet jer udfra jobcenteret svar.

Jeg kunne selv et problem, hvis i skulle søge permanent opholdstilladelse, men jeg læser også dit indlæg, som om i forlader Danmark, når du er færdig med studier.

mvh

H_Larsen

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 28.10.2014 19:21:17

Hvis hun skal have en permanent opholdstilladelse senere, så SKAL hun have underskrevet og gennemgået en integrations aftale samt have godkendt den 3 årige integrationskontakt, som er styret af kommunes integrationsbehandler, og hvor man hver 3 tredje måned, enten skal til møde, eller holde telefonsamtale eller kun på mail, hvis man opfylder integrationskontraktens indhold, hvor der er skrevet en plan for integration.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 28.10.2014 20:20:22

Hej Resser
resser skrev:Hvis hun skal have en permanent opholdstilladelse senere, så SKAL hun have underskrevet og gennemgået en integrations aftale samt have godkendt den 3 årige integrationskontakt, som er styret af kommunes integrationsbehandler, og hvor man hver 3 tredje måned, enten skal til møde, eller holde telefonsamtale eller kun på mail, hvis man opfylder integrationskontraktens indhold, hvor der er skrevet en plan for integration.
Så entydig er det ikke beskrevet

Nyidanmark skriver følgende
Erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund
For at få permanent opholdstilladelse skal man have underskrevet en erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund.

Hvis man ikke kan underskrive erklæringen, skal man på anden vis tilkendegive at acceptere indholdet af den.

Erklæringen underskrives eller indholdet af erklæringen accepteres på anden vis samtidig med, at man ansøger om permanent opholdstilladelse.
i erklæringen stå der blandt andet
Jeg anerkender, at de enkelte borgere og familier har ansvar for at forsørge sig selv. Jeg vil derfor arbejde på at blive selvforsørgende hurtigst muligt. Jeg ved, at det kan hjælpe mig til at blive selvforsørgende, at jeg deltager i de aktiviteter, som er beskrevet i min integrationskontrakt med kommunen.

Jeg ved, at hvis jeg er arbejdssøgende og deltager i danskuddannelse og i de aktiviteter, der er beskrevet i min integrationskontrakt med kommunen, er jeg – hvis jeg eller min ægtefælle ikke kan forsørge mig – berettiget til midlertidig økonomisk hjælp.
Der stå ikke man skal have skrevet under på en integrationskontrakt, og man behøver hellere ikke at underskrive erklæringen, men skal anden vis tilkendegive at acceptere indholdet af den.

Alle jeg kender har haft en underskrevet integrationskontrakt, men når jeg læser nyidanmark vejledninger igennem stå der ikke direkte, som der gør men så meget andet, man skal underskrive og følge en integrationskontrakt.

Det er ikke noget jeg ville anbefale, men som jeg skrev tidligere synes jeg de skulle skrive et brev gennem borger.dk til jobcenteret og spørger til juridiske konsekvenser ved ikke at skrive under beder om henvisningen til § i integrationsloven.

mvh
H_Larsen

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 28.10.2014 20:39:19

Det er rent teoretisk, at man kan undlade at underskrive integrationsaftalen.
For det er kommunens ansvar at man kan komme hurtigt og gratis 3 år på sprogskolen og kommunens integrations behandler vil ved samme lejlighed have underskrevet integrationsaftalen, det er jo også rent teoretisk at man selv kan uddanne sig til sprogprøven, uden at gå på kommunens sprogskole.

Ecanem

Indlæg af Ecanem » 30.10.2014 09:46:44

Jeg er 100% sikker på at inden der er gået de mange år, inden man kan søge om permanent, så er flyttet ud af landet.

Men på jobcentret truer integrations fyren med at han vil ringe til udlændinge styrelsen, og sige til dem at vi ikke er samarbejdsvillige, for at få os smidt ud af landet.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 30.10.2014 11:20:13

Ecanem skrev:Men på jobcentret truer integrations fyren med at han vil ringe til udlændinge styrelsen, og sige til dem at vi ikke er samarbejdsvillige, for at få os smidt ud af landet.
Hej Ecanem

Jeg synes du bevæger dig på tynd is, men det er dit valg.

Som jeg har skrevet tidligere skrev, så synes jeg hellere ikke det stå klart og tydeligt at man behøver at skrive under på en integrationskontrakt, men har du lyst til at slå mod systemet og risikere at tabe.'

Du skriver at din kone ingeniør og taler allerede 4 sprog, så burde Dansk 1 være det let at bestå, I Høje-Taastrup gå man på sprogskole 3 gange ugentligt af 3 timer.

Så hvis din kone ikke kan finde arbejde, så er det jo ikke den store arbejdsydelse der skal lægges. Hvis din kone finder arbejde, kan man få orlov fra sprogskolen.

Mht at Jobcenteret vil melde jer til US, så bed jobcenteret skriftligt om henvisning til lov og paragraf, som jobcenteret mener i bryder. Jobcenteret skal svare jer på dette.

Send anmodningen skriftligt gennem borger.dk , så din dokumentation ikke kan anfægtes.

mvh
H_Larsen

Besvar