Min kæreste, som pt stadig er i et ægteskab med en anden mand, er pga. familiære årsager været nødt til at haste hjem til sit hjemland. Hun er rejst med min hjælp og uden mandens viden. Han fik først besked nogle dage efter (ikke unormalt han ikke ser hende i længere perioder). De haft problemer i gennem længere tid. Hans besked til hende nu er, at hun ikke kan rejse tilbage til Danmark. Hun er selvfølgelig fortvivlet over den besked, og er bange for at det er rigtigt. Men har han nogen som helst mulighed, at gøre det umuligt for hende at rejse ind i landet igen?
Jeg kan ikke selv se nogen (lovlige) muligheder, og har da også beroliget hende med at det nok bare er tomme trusler. Hun har jo stadig en opholdstilladelse og er stadig gift. Jeg får hendes post og har hendes nemid, så der burde vel ikke ske noget uden hendes (vores) viden?
Kan ægtemanden forhindre indrejse?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Kan ægtemanden forhindre indrejse?
Nej naturligvis kan manden ikke SELV forhindre hende i at rejse ind, så længe hun har en gyldig opholdstilladelse.
Han kan påstå overfor myndighederne, at samlivet er ophørt og han kan måske endda framelde hende folkeregisteret - jeg er dog lidt i tvivl om man kan gøre det med en ægtefælle (man kan gøre det med én, der fx har haft fremleje i ens lejlighed og ikke selv gider gøre det). Men et grundprincip i forvaltningen er at begge parter skal høres - dvs. spørges - om forhold, som den ene påstår foreligger og som kan have konsekvenser for den andens rettigheder. Myndighederne skal altså spørge din veninde, om det er rigtigt at samlivet er ophørt.
Afhængigt af omstændighederne kan det ophørte samliv medføre at hun mister sin opholdsret, men hvis hun kan fremføre nogle gode grunde til at det ikke skal, så kan hun muligvis bevare sin opholdsret også efter en evt. skilsmisse. Det er ikke noget manden bestemmer, det er udelukkende myndighedernes afgørelse, baseret på længden af hendes ophold i DK, integrationsniveau, arbejde mm.
Han kan påstå overfor myndighederne, at samlivet er ophørt og han kan måske endda framelde hende folkeregisteret - jeg er dog lidt i tvivl om man kan gøre det med en ægtefælle (man kan gøre det med én, der fx har haft fremleje i ens lejlighed og ikke selv gider gøre det). Men et grundprincip i forvaltningen er at begge parter skal høres - dvs. spørges - om forhold, som den ene påstår foreligger og som kan have konsekvenser for den andens rettigheder. Myndighederne skal altså spørge din veninde, om det er rigtigt at samlivet er ophørt.
Afhængigt af omstændighederne kan det ophørte samliv medføre at hun mister sin opholdsret, men hvis hun kan fremføre nogle gode grunde til at det ikke skal, så kan hun muligvis bevare sin opholdsret også efter en evt. skilsmisse. Det er ikke noget manden bestemmer, det er udelukkende myndighedernes afgørelse, baseret på længden af hendes ophold i DK, integrationsniveau, arbejde mm.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Re: Kan ægtemanden forhindre indrejse?
Mange tak for svar.