Jeg har nogle spørgsmål ang. ansøgning om FS for mig og min kæreste (som er fra Uganda). Han er lige pt. i DK på et 3 måneders visum.
Mine spørgsmål er:
- Kan man få proceduelt ophold ved ansøgning om FS?
- Får man karantæne hvis man ansøger om FS mens man er i DK på kort visum (som tilfældet er det hvis man søger opholdstilladelse)?
- Kan man blive gift i Danmark når man opholder sig på proceduelt ophold?
Håber nogle kan hjælpe. Min kærestes visum udløber i slutningen af oktober. Alle relevante svar modtages med kyshånd.
FS som kærester?
-
s.københavn
Re: FS som kærester?
I kan ikke få FS i dk hvis i blot er kærester MEDMINDRE i kan dokumenterer at i har boet sammen på SAMME adresse i mindst 18 måneder!
Processuelt ophold er noget man kan få når man søger om FS, men hvis i ikke opfylder kravene om enten at være gift, eller boet sammen 18 måneder så får han afslag!
Så hvis i alligevel har tænkt jer at blev gift (hvilket i godt kan på turistvisum), hvorfor så ikke bare allerede nu booke en tid på kommunen og spørge dem hvilke papirer i skal medbringe? Da min mand og jeg blev gift på kommunen skulle vi medbringe gyldigt visum, hans pas, hans civilattest oversat hvor der stod han ikke var gift til anden side også skulle vi udfylde nogle papirer på kommunen blandt andet en paragraf 9b erklæring tror jeg den hed om at vi var indforstået med, at ægteskabet ikke automatisk gav ret til FS!
Opfylder i de andre krav til FS? Boligkrav, sikkerhedsstillelse, tilknytningskrav, 24 års reglen osv?
Processuelt ophold er noget man kan få når man søger om FS, men hvis i ikke opfylder kravene om enten at være gift, eller boet sammen 18 måneder så får han afslag!
Så hvis i alligevel har tænkt jer at blev gift (hvilket i godt kan på turistvisum), hvorfor så ikke bare allerede nu booke en tid på kommunen og spørge dem hvilke papirer i skal medbringe? Da min mand og jeg blev gift på kommunen skulle vi medbringe gyldigt visum, hans pas, hans civilattest oversat hvor der stod han ikke var gift til anden side også skulle vi udfylde nogle papirer på kommunen blandt andet en paragraf 9b erklæring tror jeg den hed om at vi var indforstået med, at ægteskabet ikke automatisk gav ret til FS!
Opfylder i de andre krav til FS? Boligkrav, sikkerhedsstillelse, tilknytningskrav, 24 års reglen osv?
Vi opfylder de andre krav ja. Lige nu er min bekymring at der står på Københavns kommunes hjemmeside at man skal søge om ægteskab 4 mdr inden den dato man ønsker at blive gift. Findes der ikke en måde hvorpå man kan fremskynde den proces så vi kan nå at blive gift? Eller?
-
s.københavn
Du behøver ikke blive gift i din kommune!
Jeg var fraflyttet til Sverige, men blev gift på Tårnby Rådhus!
Fra da vi valgte, at gifte os kunne vi blive gift en lille uge efter! De har næsten ingen ventetid og vielser HVER fredag.
Jeg var fraflyttet til Sverige, men blev gift på Tårnby Rådhus!
Fra da vi valgte, at gifte os kunne vi blive gift en lille uge efter! De har næsten ingen ventetid og vielser HVER fredag.
Det er lige som i Fakta , det tager kun 5 minutter