Hvordan ansøger man of FS i et land uden en dansk ambassade?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bolind

Hvordan ansøger man of FS i et land uden en dansk ambassade?

Indlæg af bolind » 04.09.2014 09:06:28

Min kone og jeg agter at søge om familiesammenføring. Hun bor og arbejder i Hong Kong, hvor Danmark ikke har en ambassade eller et konsulat, men til gengæld har en repræsentationsaftale med Finland, vis konsulat man bruger når man skal søge alm. turistvisum etc.

Jeg har antaget, at hun kan aflevere sin halvdel af ansøgningen der, men jeg spurgte for en sikkerheds skyld per mail, og de svarede:
The Consulate General of Finland represents Denmark in Hong Kong only in matters relating to short term tourist/business Schengen visas; for further inquiries on residence permits to Denmark, please contact the Danish Consulate in Guangzhou:

http://kina.um.dk/en/about-us/danish-re ... guangzhou/
Er det rigtigt?

Jeg har kigget i ansøgningsskemaet (FA1) og der står det ikke umiddelbart beskrevet. Der står noget om, at man kan aflevere to billeder hos en dansk repræsentation...

Hvis det ikke kan ske ved Finnerne, hvad så? Rejser man så til nærmeste danske konsulat eller ambassade?

Edit: det lader til, at det kun er på svenske og norske ambassader/konsulater man kan søge om andet end simpelt visum, jævnfør listen her: http://um.dk/da/~/media/UM/Danish-site/ ... A%20EN.pdf

Næste spørgsmål er så, skal man møde op personligt?

fundiver199

Re: Hvordan ansøger man of FS i et land uden en dansk ambass

Indlæg af fundiver199 » 04.09.2014 09:46:00

Ja man søger på den nærmeste danske ambassade. Eller når man befinder sig i Danmark på et gyldigt visum. Hong Kong hører jo egentlig under Kina nu, så det oplagte sted at søge må være på ambassaden i Beijing.

bolind

Indlæg af bolind » 04.09.2014 10:17:16

Tak for dit svar.

Har du nogen viden om hvorvidt det skal ske personligt?

Hong Kong er lidt i et underligt limbo, det hører under Kina men så alligevel ikke. Man skal stadig have visum fra Hong Kong til Kina, f.eks.

kurthansen

Indlæg af kurthansen » 04.09.2014 11:33:56

Det skulle konsulatet i Guangzhou kunne klare og det er jo kun en time fra Hong Kong foreslår du prøver at ringe til dem og spørge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.09.2014 12:20:37

Ja man skal altid møde personligt op, når man søger om visum eller opholdstilladelse. De skal "se giraffen" om man så må sige, bla. for at sikre, man er den, man giver sig ud for at være.

Besvar