Skal halvsøskende inkluderes i ansøgning (tilknytningskrav)
Skal halvsøskende inkluderes i ansøgning (tilknytningskrav)
Hej,
Jeg har prøvet at søge efter et lignende spørgsmål, men der poppede ikke noget op der afklarede mit spørgsmål.
I ansøgning for familiesammenføring i skema 2 rubrik 7.A spørges der til søskende der enten lever i DK eller uden for DK. Gælder halvsøskende som søskende? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg kan ikke finde noget på google og jeg ved det ikke selv.
Jeg har to på min fars side, men mit forhold til dem er ikke-eksisterende (har f.eks. set min halvsøster 3 gange i mit liv, og har aldrig boet under samme tag som dem). Dog kan jeg ikke give udtryk for dette i ansøgningen og hvis jeg bare udfylder formularen ser det på papiret ud som jeg har en form for tilknytning til dem i Sverige, hvilket jeg jo ikke har.
Mange tak!
Jeg har prøvet at søge efter et lignende spørgsmål, men der poppede ikke noget op der afklarede mit spørgsmål.
I ansøgning for familiesammenføring i skema 2 rubrik 7.A spørges der til søskende der enten lever i DK eller uden for DK. Gælder halvsøskende som søskende? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg kan ikke finde noget på google og jeg ved det ikke selv.
Jeg har to på min fars side, men mit forhold til dem er ikke-eksisterende (har f.eks. set min halvsøster 3 gange i mit liv, og har aldrig boet under samme tag som dem). Dog kan jeg ikke give udtryk for dette i ansøgningen og hvis jeg bare udfylder formularen ser det på papiret ud som jeg har en form for tilknytning til dem i Sverige, hvilket jeg jo ikke har.
Mange tak!
-
fundiver199
Re: Skal halvsøskende inkluderes i ansøgning (tilknytningskr
Det vil jeg mene, de gør. Men skal I overhovedet opfylde tilknytningskravet? Det skal man jo ikke, hvis den herboende har været dansk statsborger i 26 år. Og da vi også har en 24-års aldersgrænse, gælder tilknytningskravet kun for indfødte danske statsborgere i en periode på 2 år.
Langt de fleste, der skriver her i ÆUGs forum, skal derfor IKKE opfylde tilknytningskravet. Og så skal man jo slet ikke angive alle de oplysninger, US skal bruge for at vurdere, om det er opfyldt eller ej.
Langt de fleste, der skriver her i ÆUGs forum, skal derfor IKKE opfylde tilknytningskravet. Og så skal man jo slet ikke angive alle de oplysninger, US skal bruge for at vurdere, om det er opfyldt eller ej.
Jeg er 28, født i DK i 1986, men sagen er den at jeg boede i Sverige fra 1988-1991, hvilket gør at jeg ikke har boet i DK i 26 år i træk. Desuden fik jeg svensk statsborgerskab som barn pga min mor og skiftede først til dansk i 2005.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Der står ingen steder at det skal være 26 år i træk.
Det der ville kunne have negativ betydning ville være om du havde haft et flere år langt ophold i din ægtefælles hjemland.
Det der ville kunne have negativ betydning ville være om du havde haft et flere år langt ophold i din ægtefælles hjemland.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Så skal I opfylde tilknytningskravet. For de 26 år SKAL det være en sammenhængende periode, uanset at dette måske ikke står helt tydeligt i vejledningen på Nyidanmark. I skal derfor udfylde alle de felter, der handler om tilknytningskravet, og ja herunder skal du også oplyse om dine halvsøskende.
Der er næppe tvivl om, at din del af kravet er opfyldt, så tilbage er alene, at din ægtefælle skal have være mindst 1 dag i Danmark på f.eks. visum, før I søger, for at opfylde sin del af kravet.
Der er næppe tvivl om, at din del af kravet er opfyldt, så tilbage er alene, at din ægtefælle skal have være mindst 1 dag i Danmark på f.eks. visum, før I søger, for at opfylde sin del af kravet.
Ok, jeg tror vi er sikre nok siden min kone har læst 1 år på universitetet her i dk og jeg kun har været i Colombia på ferie i en måned. Takker