En som studerende...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hvassjhen
Geografisk sted: DK

En som studerende...

Indlæg af hvassjhen » 04.04.2008 16:30:03

Hej...

Jeg vil gerne vide fra nogen af jer herinde som har måske søgt FS mens de er studerende.

Lykkes det også med FS selvom den herboende er studerende? og får kun SU?

Nicolai
Geografisk sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Nicolai » 06.04.2008 18:05:19

Jeg er studerende og får SU, og vi sender ansøgningen i næste uge. Du skal bare opfylde boligkravet samt det andet. Fremleje gælder IKKE!

TwistedMind

Indlæg af TwistedMind » 06.04.2008 20:12:15

Er det ikke hårdt at få sparet de 58000kr sammen når man er på SU?

For mig lyder det af mange penge.

Nicolai
Geografisk sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Nicolai » 06.04.2008 20:20:16

TwistedMind skrev:Er det ikke hårdt at få sparet de 58000kr sammen når man er på SU?

For mig lyder det af mange penge.
Er 1000 kr. ikke mange penge at bruge i byen en weekend?

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 06.04.2008 21:19:26

Hej Hvassjen.
Min mand og jeg fik også FS for godt 2 år siden, mens jeg var studerende. Vi opfyldte alle kravene til at få FS. Mht. at leve kun af SU, så er det ingen hindring for FS. US kigger ikke på, hvor stor en samlet indtægt familien har. Bare man kan forsørge sig selv. Det kan man, hvis man ikke modtager kontanthjælp, starthjælp eller lign. og ikke har gjort det indenfor det sidste år, når man søger FS.

TwistedMind:
Mht. bankgarantien, så er det jo ikke nødvendigvis penge, som men selv.

Hvis man har en opsparing af den størrelse kan man rigtig nok deponere pengene på en lukket konto som garantien.
Hvis man ikke har pengene kan man bede banken om at stille garantien, dvs. de står som garant for pengene. Man betaler et oprettelsesgebyr for garantien (ca. 500 kr afhængigt af hvilken bank man har), og så provision hvert kvartal for denne løsning (eks. 300 kr pr kvartal).
I tilfælde af, at garantien bliver hævet (det gør den hvis den ene ægtefælle søger kontanthjælp, starthjælp eller anden hjælp efter lov om aktiv socialpolitik), så vil man herefter skylde banken alle pengene.

Så medmindre man skylder banken rigtig mange penge i forvejen, så kan det næsten altid lade sig gøre - også for studerende :-)

kainat

Indlæg af kainat » 08.04.2008 17:18:04

jeg er studerende og søgte fs for 3 måneder siden. har i de 3 måneder ligget på langs for at finde noget holdbart til at opfylde bolikravet. og det sys jeg så godt VIRKLIG kan være svært. heller ikke mange banker der er ville for at låne mig penge til at købe noget.
ellers er det vil fint. kærlighed og kildevand indtil han finder et arbejde..
jeg vil da i altfald ikek drope hverken studie elelr ægteskab og så må det jo være sådan.
garanti pengene har jeg sparet op. det ER jo stadig tilladt at arbejde selvom amn læser og jeg ku ikke drømme om at bruge 1000 kr i byen.
man kan stor set hvad man vil:)

han kommer iøvrigt den 17!!! 3 mnd og 10 dage efter vi søgte

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 17:17:15

Efter min opfattelse er det højest uhensigsmæssigt, at man ikke tillader dansk/udenlandske par at bo i fremlejede boliger. Det ville gøre livet meget lettere for mange, og kunne måske endda medvirke til mindre ghettodannelse, idet fremlejede boliger jo netop ligger spredt rundt omkring. Nogle af de steder, hvor det er lettest og hurtigt at få en permanent lejllighed, er til gengæld netop i ghettoerne. Så det virker mildest talt ikke særlig gennemtænkt. Hvis ønsket altså vel at mærke er, at reglerne skal være med til at sikre en bedre integration.

Jeg ved faktisk ikke, hvad begrundelsen er for, at man satte kravet ved de 2½ år. Men man kan jo frygte, at det netop var for at gøre det så svært som muligt at opfylde det, i håb om dermed at formindske antallet af familiesammenføringer. Varigheden af en fremlejekontrakt eller bare privat lejekontrakt er som regel højest 2 år p.g.a. reglerne i lejeloven. Tilfældighed, at man i lyset af dette netop valgte 2½ år som grænse i reglerne for familiesammenføring? Thja......

Besvar