Borger.dk/ tilknytningskravet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sinr

Borger.dk/ tilknytningskravet

Indlæg af Sinr » 30.11.2013 12:48:49

Jeg logget på borger.dk på min side kunne jeg se hvor jeg har været folkerigesteret hele mit liv men jeg kunne kun se at jeg er folkerigesteret fra 1997, da jeg er født her i Danmark men boet i Pakistan ca. 3 år da jeg var 3 år , så jeg kom tilbage da jeg var 6 år ..

Har det nogen betydning for tilknytningskravet ?
Skal jeg lægge fødselsattest når jeg søger fs.. Jeg læste nemlig at der var en stor antal afslag til pakistansk og tyrkiske lande ...
Jeg er født 1990 ..

fundiver199

Re: Borger.dk/ tilknytningskravet

Indlæg af fundiver199 » 01.12.2013 07:58:38

Hmmm ja lidt. Men som udgangspunkt er kravet jo opfyldt, hvis du har boet 12 år i Danmark. Og det har du jo. De mange afslag til ansøgere fra Tyrkiet og Pakistan har ikke noget at gøre med deres nationalitet. De skyldes, at der er mange fra de to lande, der ikke lever op til kravene.

Hvilket ikke er så mærkeligt, for mange af reglerne er netop indført for at begrænse "kædeindvandring" via familiesammenføring fra netop Tyrkiet og Pakistan. Så selvfølgelig har man lavet reglerne sådan, at mange ansøgere fra Tyrkiet og Pakistan ikke lever op til dem.

Det er bla. tilknytningskravet men også 24-års reglen og formodningsreglen om tvangsægteskaber, hvor der automatisk er formodning om tvangsægteskab, hvis ægtefællerne er beslægtede.

Jeg har hørt, at før indførelsen af denne regel var op imod 50% af ansøgerne fra Pakistan i familie med den herboende ægtefælle, og fra Tyrkiet var det op imod 25%. Fra et land som Thailand er tallet nok nærmere 0%, så derfor er der ingen ansøgere fra Thailand, der får afslag pga. den regel.

Der er også langt flere ansøgere fra Tyrkiet og Pakistan, der får afslag pga. andre regler herunder selvforsørgelseskravet. Hvilket jo så må skyldes, at langt flere af de herboende, som gifter sig med en person fra Tyrkiet eller Pakistan, har været på kontanthjælp inden for de sidste 3 år sammenlignet med f.eks. dem, der gifter sig med en person fra Thailand.

Så reglerne er de samme for alle. Men det betyder jo ikke, at anerkendelsesprocenter skal være ens for alle nationaliteter. Det er jo ikke en lodtrækning, der er tale om, men nogle forholdsvis objektive krav, der enten er opfyldt eller ikke opfyldt.

Sinr

Indlæg af Sinr » 01.12.2013 17:46:08

Tak.. Mange tak for svaret..

Altså jeg har mødt min mand i 2010 marts .. Og i 2011 18.05.11 maj blev vi forlovet officielt og i november 2011 søgte jeg faktisk turistvisum til mand som var min forlovet den gang men han fik afslag.

Så har vi self ventet på den rette tid og kendt hinanden bedre igennem alle disse år.. Vi blev gift 02.09.13..

Det er jo bevis på det ikke er tvang eller profoma ..jeg ved ikke om de kan se i systemet hos udlændingeservice at han fik afslag i 2011 og nu søger den samme person søger fs i 2013 med samme person ..det kunne være bevis på at det hverken er proforma eller tvang ..men ved ikke om det fordel eller ulempe ved han fik afslag den gang..eller om de overhovedet kan se det?

Spørgsmålet var faktisk at jeg har ikke noget folkerigister siden jeg blev født, tror us at jeg har boet de 7 år ud fra landet og ikke er født i Danmark, det var grunden til jeg spurgte om jeg skulle lægge fødselsattest ..

. Men jeg forstår udmærket godt at der bliver kigget på ansøgning på forskellige måder.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.12.2013 22:21:18

Du skal selv skrive i ansøgningen, hvilke perioder du har været bosat i udlandet. Og her skriver du selvfølgelig de 3 år og ikke 7 år. Du skriver under på tro og love. Og jeg har ikke kendskab til, at man overhovedet KAN undersøge, om du har haft perioder med bopæl i Danmark forud for din seneste indrejse som 7-årig.

Det vil jo i givet fald kræve, at Folkeregisteret gemmer oplysninger om personer, der er udrejst. Og at US herefter bruger tid og kræfter på at indhente dem. Det tror jeg faktisk ikke, de gør, så jeg er ret overbevist om, at de bare tager det for gode varer, hvad du under strafansvar selv har angivet af oplysninger i din ansøgning.

Omkring reglen om tvangsægteskaber siger loven, at der automatisk er formodning herom, hvis ægtefællerne er beslægtede. Og den formodning er meget svær at tilbagevise. Det er ikke nok, at ægtefællerne har kendt hinanden i et par år, før de søger. Der skal snarere mange års samliv (i et andet land end Danmark) og 2 børn til, før formodningen anses for at være tilbagevist.

Hvis du er i familie med din mand, kan I derfor lige så godt opgive på forhånd og vælge andre løsninger som f.eks. EU-reglerne. Det vil spare jer for megen tid og mange frustrationer.

Sinr

Indlæg af Sinr » 01.12.2013 22:38:45

Ok..

Jeg opfylder jo stadig kravet da jeg har været her i mere end 12 år..

NEJ.. Jeg er ikke i familie med min mand.. Men er det noget de kommer til tro fordi han er fra Pakistan eller er det efter de oplysninger jeg giver dem..

De spurgte også til interview (turistvisum) om vi i familie og der svaret min mand at nej det var ikke men du er vi fordi hun er min kone..

Jeg synes simpelhen det hele ikke så nemt som jeg troede :(
Er meget bekymret..

HVORNÅR Kan man søge efter eu regler.. ??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.12.2013 22:45:12

Det er også efter de oplysninger, du selv angiver under strafansvar. Så i realiteten kan man muligvis snyde sig til opholdstilladelse ved at skrive, at man IKKE er familie med hinanden, selvom man er det. Hvilket jeg dog naturligvis ikke vil anbefale, da man dermed begår en strafbar handling.

Sinr

Indlæg af Sinr » 01.12.2013 22:53:10

Okay.. Det vidste jeg ikke men det også ligemeget når man har ren mel i posen...

Jeg skriver nok om hjælp mår jeg skal udfylde min fs ansøgning..
Har læst meget og har forstået mange flere ting , takket været denne hjemmeside..
Jeg tror faktisk jeg opfylder alle kravene .. Tænker meget på det med han er fra Pakistan og ansøgningen bliver kigget på en anden måde ..

Når men jeg må bare håbe på at det går selvom jeg allerede er meget nervøs .. :s

Mange tak for hjælpen..

Besvar