Dansk prøve ifm. med nedsætning af deponerings beløb!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nicolai
Geografisk sted: Aarhus, Denmark

Dansk prøve ifm. med nedsætning af deponerings beløb!

Indlæg af Nicolai » 28.03.2008 11:25:41

Hej,

Min kæreste har allerede dansk prøve 2 og skal snart tage dansk prøve 3, men hvilken er det, hun skal bestå for at jeg kan få nedsat mit deponeringsbeløb? Er det Danskprøve 3, eller er det en helt anden prøve, som US har?

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 28.03.2008 17:17:05

Hej Nicolai.

Prøven skal bestås hos Sprogcenteret, og har ikke noget med US at gøre som sådan...

Du skriver hun har afsluttet prøve 2. Jeg går ud fra du mener de 6 moduler på Danskuddannelse 2.

Generelt:
Undervisningen på landets sprogskoler er bygget op i niveauer, og niveauerne er opbygget af moduler.
Der er 3 niveauer, som kaldes Danskuddannelse 1, Danskuddannelse 2 og Danskuddannelse 3 (DU1, DU2, DU3).
Niveuerne er opdelt efter, hvilken skolegang eleven har hjemmefra og om eleven udover at tale og skrive sit modersmål kan et eller flere fremmedsprog. Det er sprogskolen der vurderer for hver enkelt elev, hvilket niveau han eller hun skal på.
På DU1 og DU2 er der 6 obligatoriske moduler.
På DU3 er der 5 obligatoriske moduler. Dertil kommer det valgfrie modul 6 som kaldes danskprøven, og som vil være adgangsgivende til videre uddannelse i DK.

Hvis man eks. bliver indstillet til DU1 eller DU2 skal man afslutte modul 6 på det pågældende niveau, for af få garantien nedsat. Hvis man bliver indat på DU3 skal man afslutte til og med modul 5.

Man skal kun afslutte ét niveau, eks. DU2 for at få garantien nedsat.

Da I endnu ikke har fået FS og heller ikke har stillet bankgaranti (korrekt?), så vil jeg tro, at det er det niveau hun bliver indsat på når I har fået FS og hun skal have integrationskontrakt osv. som skal bestås for at få garantien nedsat. Så hvis du mener hun snart skal på DU3, så skal hun nok først afslutte det, før garantien kan blive nedsat.

For en sikkerheds skyld kan I spørge jeres sagsbehandler når I efter FS bliver indkaldt til samtale vedr. integrationskontrakt.

NB: Man skal selv kontakte kommunen, når man skal søge om at få garantien nedsat. Det sker ikke automatisk, og det er ikke US, der tager sig af det...

Besvar