FS, folkeregister, dansk prøve og CPR - hvad er god timing?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
webmik

FS, folkeregister, dansk prøve og CPR - hvad er god timing?

Indlæg af webmik » 16.10.2013 13:12:14

Jeg skal giftes med min kæreste fra Thailand til december, når hun for 3. gang kommer til DK på turistvisum.Jeg har 2 spørgsmål, hvor jeg ikke føler mig sikker på svarene, trods de mange gode vejledninger herinde, så jeg håber I vil hjælpe mig :-)

1)
Umiddelbart efter vielsen søger vi FS. Jeg har forsøgt at finde ud af, hvornår det er bedst at tilmelde hende til folkeregistret på min adresse, da det så vidt jeg kan se betyder noget for, hvornår hun så skal op til danskprøven.
Er det korrekt, at prøven skal tages senest 6 måneder efter tilmelding til folkeregistret, eller er det 6 måneder efter tildelt opholdstilladelse - eller er jeg helt galt på den?
Eller med andre ord: hvad er den optimale tidsplan for FS-ansøgning og tilmelding til folkeregister, for at få så optimale/længst mulig tid til danskprøven?

2)
Går hun bare på borgerservice for at få et CPR-nummer, når opholdstilladelsen (forhåbentlig) er tildelt, eller følger der automatisk et CPR-nummer med til hende, når hun får sit opholdskort?

Mange tak for hjælpen!

jesperK

Re: FS, folkeregister, dansk prøve og CPR - hvad er god timi

Indlæg af jesperK » 16.10.2013 14:08:45

1. Når I har fået opholdstilladelse har I 5 dage til få lavet cprnr, når hun er her i landet. Så har I 6 måneder til dansk prøven. At få lavet et cprnr tager kun 5 - 10 min, så man oprettet i systemerne. Derefter kan I gå til det kontor der kan hjælp jer med få en tilmeldt en sprogskole. Spørge efter det, på borgerkontoret.

2. I skal på borgerkontoret for at få lavet cprnr, I går bare ned og siger I skal ha lavet cprnr til hende, medbring opholdstillladelse.

webmik

Indlæg af webmik » 16.10.2013 15:04:08

jesperK skrev:Når I har fået opholdstilladelse har I 5 dage til få lavet cprnr, når hun er her i landet. Så har I 6 måneder til dansk prøven.
Ok, tak. Så de 6 måneder til danskprøven beregnes altså fra datoen, hvor man får lavet CPR-nr?

Hvordan med tilmelding af hende på min bopælsadresse hos folkeregistret.
Skal det være gjort inden der kan søges FS?

jesperK

Indlæg af jesperK » 16.10.2013 17:26:59

Du skal ingenting gøre før opholdstillladelse er blevet givet. Når du går ned for at få lavet cprnr på borgerkontoret kan de hjælp dig med det hele.

webmik

Indlæg af webmik » 17.10.2013 09:24:31

Jesper, tak for svarene, som har givet mig lidt mere ro på. Man vil jo helst ikke lave alt for mange fodfejl i denne jungle af mere eller mindre gennemskuelige regler og procedurer :-)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.10.2013 19:38:49

Man KAN slet ikke blive tilmeldt folkeregisteret, før man har opholdstilladelse, så det er så nemt med det :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar