sikke en fantastisk hjemmeside
Jeg har læst meget på hjemmesiden og på de officielle hjemmesider, og jeg tror vi har styr på det nu men vil meget gerne høre fra folk der har været igennem forløbet:
Vores situation:
Dansker 30 år bosat i Kina de sidste 5 år
Kinesisk kone 31 år med MA uddanelse fra Frankrig og 5 års erhvervserfaring
Vi blev gift 10. august 2013 i Danmark og har været sammen siden September 2009
Vi vil gerne lave ansøgningen fra Kina da vi først flytter til DK d.1 November
1. Vi har bedt kommunen om udtale for at vise at jeg ikke har modtaget offentlig støtte de sidste 3 år
2. Derefter vil vi begge indgive ansøgningen i kina (vi prøver at se om det kan lade sig gøre i Chongqing hvor der er konsulat, ellers må det være Shanghai/Beijing
Hvis den bliver lavet 1 måned før vi flytter er processen så hurtigere hvis vi venter og gør det i DK?
3. Vi flytter til DK d. 1 november og afventer kontakt fra udlændingestyrelsen for bank garanti på 50.000 DKK
Er dette den rigtige rækkefølge?
Hvor lang er et procedurelt ophold? Er det helt til man får svar?
Hvor længe skal vi forvente at vente? Vi har dansk folkekirke bryllups bevis
Min kone er begyndt at søge job og ved ikke rigtig hvad hun skal sige til potentiele firmaer med hensyn til start dato.
Vores plan er at vi betaler os til dansktimer hos studieskolen, så hun hurtigst muligt kan få dansk prøven af vejen.
Til sidst: Lejlighed
Da jeg er udlandsdansker har vi en 6 måneders frist til at finde bolig med ubegrænset varighed (eller 3 år). Hvad er folks erfaring med at finde en sådan bolig? Når jeg kigger på københavns området er de fleste for 2 år med mulighed for at forlænge 1 år.
Hvis der er andre med kinesisk kone eller udlandsdansker som har haft et lignende forløb vil jeg meget gerne høre fra jer
Mange tak
Jørgen & Di