Udlands dansker med Kinesisk kone. Tager jeg fejl?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Beijing2008

Udlands dansker med Kinesisk kone. Tager jeg fejl?

Indlæg af Beijing2008 » 13.09.2013 13:50:06

Hej alle,

sikke en fantastisk hjemmeside :-)

Jeg har læst meget på hjemmesiden og på de officielle hjemmesider, og jeg tror vi har styr på det nu men vil meget gerne høre fra folk der har været igennem forløbet:

Vores situation:
Dansker 30 år bosat i Kina de sidste 5 år
Kinesisk kone 31 år med MA uddanelse fra Frankrig og 5 års erhvervserfaring
Vi blev gift 10. august 2013 i Danmark og har været sammen siden September 2009
Vi vil gerne lave ansøgningen fra Kina da vi først flytter til DK d.1 November

1. Vi har bedt kommunen om udtale for at vise at jeg ikke har modtaget offentlig støtte de sidste 3 år

2. Derefter vil vi begge indgive ansøgningen i kina (vi prøver at se om det kan lade sig gøre i Chongqing hvor der er konsulat, ellers må det være Shanghai/Beijing
Hvis den bliver lavet 1 måned før vi flytter er processen så hurtigere hvis vi venter og gør det i DK?

3. Vi flytter til DK d. 1 november og afventer kontakt fra udlændingestyrelsen for bank garanti på 50.000 DKK

Er dette den rigtige rækkefølge?
Hvor lang er et procedurelt ophold? Er det helt til man får svar?
Hvor længe skal vi forvente at vente? Vi har dansk folkekirke bryllups bevis
Min kone er begyndt at søge job og ved ikke rigtig hvad hun skal sige til potentiele firmaer med hensyn til start dato.

Vores plan er at vi betaler os til dansktimer hos studieskolen, så hun hurtigst muligt kan få dansk prøven af vejen.

Til sidst: Lejlighed
Da jeg er udlandsdansker har vi en 6 måneders frist til at finde bolig med ubegrænset varighed (eller 3 år). Hvad er folks erfaring med at finde en sådan bolig? Når jeg kigger på københavns området er de fleste for 2 år med mulighed for at forlænge 1 år.

Hvis der er andre med kinesisk kone eller udlandsdansker som har haft et lignende forløb vil jeg meget gerne høre fra jer :)

Mange tak

Jørgen & Di

Beijing2008

Re: Udlands dansker med Kinesisk kone. Tager jeg fejl?

Indlæg af Beijing2008 » 13.09.2013 14:01:10

Undskyld jeg glemte at skrive at min kone har et "multi-entry" visum til Danmark som gælder til slut Juli. Det betyder at hun kan være i Danmark 90 dage af gangen.

Planer er derfor den at indgive vores ansøgninger start til midt oktober, rejse til DK 1. November på hendes visum, og forhåbentlig nå at få svar inden for 3 måneder.

Hvis vi ikke gør dette, har vi 2 muligheder:

1. Tager tilbage til Kina på ferie og vender så tilbage efter 10 dage.
2. Kontakter politiet for at gøre dem opmærksome på at hendes visum udløber og at vi derfor har brug for at procedurelt ophold

Spørgsmål: Gælder procedurelt ophold kun hvis man har indgivet ansøgningen i DK eller gælder det også hvis man har indgivet den i udlandet og så kommet til DK med lovligt visum?

Mange tak og jeg beklager hvis der er noget der stadig er uklart.

Mvh

jørgen & Di

Ladyinred

Indlæg af Ladyinred » 13.09.2013 14:11:45

Din kone vil ikke få en familiesammenføring i løbet af 1 måned. Det tager mindst 3 måneder hvis sagen er let, hvis sagen er svær det kan tage op til 7 måneder.

Beijing2008

Indlæg af Beijing2008 » 13.09.2013 14:51:19

Hej Ladyinred,

nej så optimistiske er vi heller ikke :) Men det virker som om det godt kan lade sig gøre inden for 4 måneder (før hendes visum udløber).

Spørgsmålet hvad sker der hvis vi står i DK d.1 februar 2014 og hun ikke har fået opholdstilladelse endnu? Har hun så forsat lov til at blive i landet under procedurelt ophold?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2013 18:53:57

Kære Jørgen

Det, du beskriver, burde kunne lade sig gøre. Hvis din kone straks efter sin ankomst underretter US om, at hun er ankommet til Danmark, og dokumenterer sit "lovlige ophold" i form af gyldigt visum, burde de kunne tildele hende et "processuelt ophold", til sagen er behandlet. Uanset at ansøgningen blev indleveret i Kina.

AussieFyr

Indlæg af AussieFyr » 20.09.2013 09:59:02

Beijing2008 skrev: Til sidst: Lejlighed
Da jeg er udlandsdansker har vi en 6 måneders frist til at finde bolig med ubegrænset varighed (eller 3 år). Hvad er folks erfaring med at finde en sådan bolig? Når jeg kigger på københavns området er de fleste for 2 år med mulighed for at forlænge 1 år.

Hvis der er andre med kinesisk kone eller udlandsdansker som har haft et lignende forløb vil jeg meget gerne høre fra jer :)

Mange tak

Jørgen & Di
Hej Jørgen,

Min kone er fra Vietnam, og bortset fra at vi søgte i danmark, så ligner vores historie jeres.
Jeg boede i Australien, og fandt en lejebolig på lejebolig.net og fik mine forældre til at skrive under. Jeg kan anbefale Patrizia Nordics A/S som udlejer. Der skal man kun leje min 1 år, om end det er lidt dyrt...

Vh Nicklas

Besvar