Sammenboende eller gift?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Donna

Sammenboende eller gift?

Indlæg af Donna » 18.08.2013 06:12:37

Kære ÆUG,

Jeg har et par spørgsmål vedrørende familiesammenførings reglerne i DK. Min kæreste og jeg har boet sammen i 2 år i hans hjemland og vil gerne flytte til DK. På det tidspunkt vi planlægger at flytte, vil vi have boet sammen i 3 år.

Umiddelbart planlægger vi at flytte til DK og så vente et år med at blive gift, så vi har god tid til at forberede brylluppet. Jeg har læst mig til, at man også kan søge om familiesammenføring med en partner, man har boet sammen med i over halvandet år, men mit spørgsmål er så: Har vi uden at være gift de samme (lige) rettigheder som hvis vi var gift eller er det en god ide at gifte sig inden man søger om sammenføring – for en sikkerhedsskyld?

Vi overvejer at søge om turist visum og så indgive familiesammenførings ansøgningen, når vi er i DK, så min kæreste kan blive i landet indtil hans ansøgning er gået igennem. Jeg ved, at det ikke er muligt at arbejde og studere (gratis) under sådant et ophold, men er det lovligt for ham at tage nogle mindre kurser, som vi selv finansierer?

Mange tak for hjælpen!
Donna

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sammenboende eller gift?

Indlæg af mh1 » 18.08.2013 07:26:35

Hvis du går op øverst og klikker på RÅDGIVNING, dernæst på FAMILIESAMMENFØRING, vil du få svar på det meste.

Man må i ventetiden godt gå til kurser, som ikke er kompetencegivende, og der er også nogle steder i landet, hvor man kan få gratis danskundervisning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Donna

Indlæg af Donna » 19.08.2013 11:21:53

Tak for svaret mh.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.09.2013 09:45:58

Hvis I er i tvivl, om I kan dokumentere 18 måneders fast samliv på en måde, der tilfredsstiller US, er det en god ide at gifte jer. Men hvad angår opholdstilladelse mm. gør det ingen forskel for jeres rettigheder, om I er gift eller fast samlevende. Så det er op til jer, om I har lyst til at gifte jer eller ej.

Besvar