Hvilke muligheder har jeg med min tyrkiske kæreste?
Hvilke muligheder har jeg med min tyrkiske kæreste?
Hej Ægteskab Uden Grænser
Jeg skriver egentlig til jer fordi min kæreste og jeg har gået og overvejet om at flytte sammen i enten Danmark, Sverige eller Tyskland i sommeren eller vinteren 2014 ( vi tænker på at blive gift).
Min kæreste studere Kunsthistorie på sidste år af sin bachelor i Istanbul, Tyrkiet og bliver formentlig færdig med sin bachelor i juli 2014.
Lidt om mig: Jeg er 21 år gammel og er født og opvokset i Danmark(har dansk statsborgerskab) Jeg har en STX ( Gymnasial udd.) Pt. er jeg arbejdsløs og studere ikke - men er arbejdssøgende samt har jeg sendt ansøger til ledige uddannelser.
Jeg har familie i Danmark( mor far søskende bedsteforældre).
Min kæreste har familie i Tyskland.
Vi har ingen bekendte i Sverige men jeg har hørt at forholdende for familiesammenføring er lettere i Sverige end i Danmark så derfor har vi også overvejet Sverige som en mulighed.
Min kæreste studere og arbejder samtidigt i Tyrkiet. Vi har undersøgt sprogkurser i Istanbul (engelsk) som jeg mener vil være en god ide at han får lært så godt som han nu kan inden vi begynder på ngt her hjemme.
Min kæreste fylder 26 i år.
Vi ønsker begge to at kunne komme til Danmark end Sverige og Tyskland da jeg har familie i Danmark som kan hjælpe ham med job og sprog...
Jeg tænker om det at han har en bahcelorgrad kan hjælpe os med at få familiesammenføring i Danmark på trods af at jeg er under 24?
Mvh.
Jeg skriver egentlig til jer fordi min kæreste og jeg har gået og overvejet om at flytte sammen i enten Danmark, Sverige eller Tyskland i sommeren eller vinteren 2014 ( vi tænker på at blive gift).
Min kæreste studere Kunsthistorie på sidste år af sin bachelor i Istanbul, Tyrkiet og bliver formentlig færdig med sin bachelor i juli 2014.
Lidt om mig: Jeg er 21 år gammel og er født og opvokset i Danmark(har dansk statsborgerskab) Jeg har en STX ( Gymnasial udd.) Pt. er jeg arbejdsløs og studere ikke - men er arbejdssøgende samt har jeg sendt ansøger til ledige uddannelser.
Jeg har familie i Danmark( mor far søskende bedsteforældre).
Min kæreste har familie i Tyskland.
Vi har ingen bekendte i Sverige men jeg har hørt at forholdende for familiesammenføring er lettere i Sverige end i Danmark så derfor har vi også overvejet Sverige som en mulighed.
Min kæreste studere og arbejder samtidigt i Tyrkiet. Vi har undersøgt sprogkurser i Istanbul (engelsk) som jeg mener vil være en god ide at han får lært så godt som han nu kan inden vi begynder på ngt her hjemme.
Min kæreste fylder 26 i år.
Vi ønsker begge to at kunne komme til Danmark end Sverige og Tyskland da jeg har familie i Danmark som kan hjælpe ham med job og sprog...
Jeg tænker om det at han har en bahcelorgrad kan hjælpe os med at få familiesammenføring i Danmark på trods af at jeg er under 24?
Mvh.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hvilke muligheder har jeg med min tyrkiske kæreste?
En bachelorgrad gør hverken fra eller til i forhold til fs.
Når din kæreste ikke kan godt engelsk og slet ikke dansk, kan han næppe gøre sig noget håb om hverken at finde arbejde, blive au-pair eller blive optaget på en kandidatuddannelse. Hvis han når at få lært engelsk tilstrækkeligt godt, kan en af delene måske lade sig gøre.
Ellers må I en tur omkring Sverige, før I kan komme til at bo sammen i DK, eller vente til I bliver gift OG du er fyldt 24.
Når din kæreste ikke kan godt engelsk og slet ikke dansk, kan han næppe gøre sig noget håb om hverken at finde arbejde, blive au-pair eller blive optaget på en kandidatuddannelse. Hvis han når at få lært engelsk tilstrækkeligt godt, kan en af delene måske lade sig gøre.
Ellers må I en tur omkring Sverige, før I kan komme til at bo sammen i DK, eller vente til I bliver gift OG du er fyldt 24.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
mh skrev:En bachelorgrad gør hverken fra eller til i forhold til fs.
Tak for svaret mh. Jeg troede ellers en bachelor kunne rede ngt.. men er det fordi pointsystemet ikke er gældende længere?
Hvis han lærer tilstrækkeligt nok engelsk kan han så søge om optagelse på en dansk kandidatuddannelse? Og vil det sige han får midlertidigt ophold på 2 år mh?
Hvad skal vi gøre for at komme til Sverige? Jeg skal selvfølgelig være arbejdsaktiv skal jeg ikke?
Jeg har en kammerat som kom til Tyskland og giftede sig med en tysker - han har midlertidigt ophold? Ved du noget om forholdende for fs i Tyskland?
For han kan godt tage til Tyskland på familiebesøg - han kan også søge om ophold som flytning da hans landsby i Tyrkiet er blevet brændt ned og hans landsby står på en liste over "hurtigt godkendte sager", men det vil jeg helst undgå synes ikke han skal på asylcenter og sådan... men som sagt hvis han bliver inviteret til Tyskland af et familiemedlem og kommer på besøg i Danmark kan vi så godt gifte os?
-
mh1
- Kontakt:
Din kærestes uddannelse ville, selv hvis den var en kandidatuddannelse, ikke give nogen fordel, for den er ikke på positivlisten (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/a ... ersigt.htm).
Hvis uddannelsen i DK er på engelsk, hvilket nogle få er, så kan han søge om optagelse, men om han kan blive optaget afhænger jo af meget andet, bl.a. hans eksamensresultater. Bliver han optaget, vil han få opholdstilladelse til den normerede tid, dvs. 2 år. Hvis han kommer ind som gæste- eller udvekslingsstuderende (Erasmus), kan han højst blive på universitetet i 2 år.
Han kan bl.a. læse om muligheder her: http://studies.ku.dk/admission/danish_g ... olarships/
Hvis ikke I er gift, og han ikke kan komme som gæste- eller udvekslingsstuderende, vil der jo også være problemet med betaling, for uddannelse er ikke gratis for udlændinge generelt.
Jeg tror ikke et øjeblik på, at din kæreste kan få asyl i Danmark eller Europa i det hele taget, for der er masser af steder i Tyrkiet, hvor han kan bo. Tyrkiske statsborgere får YDERST sjældent asyl.
Du kan da bare selv invitere din kæreste på besøg i DK, så I kan blive gift, der er ingen grund til krumspring. Et turistvisum til en tyrkisk statsborger er i reglen let nok at få, når der er en dansker der inviterer. Det betyder ikke noget, at du ikke opfylder kravene til fs, når I kun søger om visum.
For at kunne få fs i Tyskland skal DU jo bo der først. Hvis I er gift, kan I bruge EU-reglerne, men du skal jo så kunne forsørge din ægtefælle. Hvis du ikke kan tysk, er det ikke nemt at finde et job i Tyskland, men ellers er arbejdsløsheden mindre der end i DK.
Sverige er nok en bedre mulighed, medmindre du er god til tysk. I kan godt søge som kærester, hvis I bruger svenske nationale regler. Der er en temmelig lang sagsbehandlingstid, fra 7 mdr. og opefter, så hvis du flytter til Sverige en gang i efteråret og I søger fs efter svenske regler, så kan det måske komme til at passe sammen med at din kæreste får gjort sin uddannelse færdig. Bruger I de svenske regler behøver du strengt taget ikke at have arbejde, blot et sted at bo.
Hvis uddannelsen i DK er på engelsk, hvilket nogle få er, så kan han søge om optagelse, men om han kan blive optaget afhænger jo af meget andet, bl.a. hans eksamensresultater. Bliver han optaget, vil han få opholdstilladelse til den normerede tid, dvs. 2 år. Hvis han kommer ind som gæste- eller udvekslingsstuderende (Erasmus), kan han højst blive på universitetet i 2 år.
Han kan bl.a. læse om muligheder her: http://studies.ku.dk/admission/danish_g ... olarships/
Hvis ikke I er gift, og han ikke kan komme som gæste- eller udvekslingsstuderende, vil der jo også være problemet med betaling, for uddannelse er ikke gratis for udlændinge generelt.
Jeg tror ikke et øjeblik på, at din kæreste kan få asyl i Danmark eller Europa i det hele taget, for der er masser af steder i Tyrkiet, hvor han kan bo. Tyrkiske statsborgere får YDERST sjældent asyl.
Du kan da bare selv invitere din kæreste på besøg i DK, så I kan blive gift, der er ingen grund til krumspring. Et turistvisum til en tyrkisk statsborger er i reglen let nok at få, når der er en dansker der inviterer. Det betyder ikke noget, at du ikke opfylder kravene til fs, når I kun søger om visum.
For at kunne få fs i Tyskland skal DU jo bo der først. Hvis I er gift, kan I bruge EU-reglerne, men du skal jo så kunne forsørge din ægtefælle. Hvis du ikke kan tysk, er det ikke nemt at finde et job i Tyskland, men ellers er arbejdsløsheden mindre der end i DK.
Sverige er nok en bedre mulighed, medmindre du er god til tysk. I kan godt søge som kærester, hvis I bruger svenske nationale regler. Der er en temmelig lang sagsbehandlingstid, fra 7 mdr. og opefter, så hvis du flytter til Sverige en gang i efteråret og I søger fs efter svenske regler, så kan det måske komme til at passe sammen med at din kæreste får gjort sin uddannelse færdig. Bruger I de svenske regler behøver du strengt taget ikke at have arbejde, blot et sted at bo.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay.. Det var ærgerligt.mh skrev:Din kærestes uddannelse ville, selv hvis den var en kandidatuddannelse, ikke give nogen fordel, for den er ikke på positivlisten (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/a ... ersigt.htm).
Men han kan vel søge ind på en engelsksproget kandidatuddannelse, hvis han opfylder adgangskravene såsom enten TOEFL eller IELTS, ikke? Selvfølgelig skal han have et gyldigt diplom for bacheloruddannelsen før han søger om kandidaten.mh skrev:Hvis uddannelsen i DK er på engelsk, hvilket nogle få er, så kan han søge om optagelse, men om han kan blive optaget afhænger jo af meget andet, bl.a. hans eksamensresultater. Bliver han optaget, vil han få opholdstilladelse til den normerede tid, dvs. 2 år. Hvis han kommer ind som gæste- eller udvekslingsstuderende (Erasmus), kan han højst blive på universitetet i 2 år.
mh skrev:Hvis ikke I er gift, og han ikke kan komme som gæste- eller udvekslingsstuderende, vil der jo også være problemet med betaling, for uddannelse er ikke gratis for udlændinge generelt.
Sagen er den at hvis han får mulighed for det, så må han også arbejde, og hvis han får arbejdstilladelse hvilket er 15 timer om ugen, dækker han de 10-12 timers arbejde som SU kræver for at kunne gøre ham SU berettiget. Så det kunne jo være meget rart at han ligesom fik det istedet for at vi skulle alle mulige andre steder hen vi kunne jo bo sammen som var vi gift og jeg kunne evt. studere eller arbejde samtidig med det.. Det er ikke helt umuligt.
Ja, men hans situation er en anden. Det havde måske været nemmere for ham hvis han ikke studerede på en universitetsgrad.mh skrev:Jeg tror ikke et øjeblik på, at din kæreste kan få asyl i Danmark eller Europa i det hele taget, for der er masser af steder i Tyrkiet, hvor han kan bo. Tyrkiske statsborgere får YDERST sjældent asyl.
Altså hvis jeg invitere ham hertil med turistvisum og vi bliver viet på rådhuset, hvad skulle det så hjælpe mig med når jeg ikke opfylder fs? Han får vel ikke opholdstilladelse og sådan? Hvad får vi ud af det? Når jeg stadig er under 24.mh skrev:Du kan da bare selv invitere din kæreste på besøg i DK, så I kan blive gift, der er ingen grund til krumspring. Et turistvisum til en tyrkisk statsborger er i reglen let nok at få, når der er en dansker der inviterer. Det betyder ikke noget, at du ikke opfylder kravene til fs, når I kun søger om visum.
Det dropper vi.mh skrev:For at kunne få fs i Tyskland skal DU jo bo der først. Hvis I er gift, kan I bruge EU-reglerne, men du skal jo så kunne forsørge din ægtefælle. Hvis du ikke kan tysk, er det ikke nemt at finde et job i Tyskland, men ellers er arbejdsløsheden mindre der end i DK.
Ja, det er nok den sidste mulighed desværre, men jeg forsøger virkelig at finde noget vi kan bruge i Danmark... Jeg skal lige være med - er jeg ikke forpligtet til at forsøge ham? Altså have et arbejde og sådan? Vil det sige at jeg i princippet kan flytte til Sverige og hente ham dertil og bo der i 6 måneder sammen med ham uden at skulle arbejde eller studere eller have et beløb i banken? Selvfølgelig vil jeg arbejde samtidig men jeg kan forstå det ikke er et krav?mh skrev:Sverige er nok en bedre mulighed, medmindre du er god til tysk. I kan godt søge som kærester, hvis I bruger svenske nationale regler. Der er en temmelig lang sagsbehandlingstid, fra 7 mdr. og opefter, så hvis du flytter til Sverige en gang i efteråret og I søger fs efter svenske regler, så kan det måske komme til at passe sammen med at din kæreste får gjort sin uddannelse færdig. Bruger I de svenske regler behøver du strengt taget ikke at have arbejde, blot et sted at bo.
Med venlig hilsen
-
mh1
- Kontakt:
Han kan SØGE, men om han bliver optaget er jo en anden snak. Der er rift om pladserne, men søger han ikke bliver han i hvert fald ikke optaget. Opfylder han betingelserne kan han søge, men han skal i gang NU med at søge stipendier o.l.
Det med ret til SU, hvis man har (haft) job i DK gælder altså IKKE for alle, det gælder kun for EU-borgere. Og han skal betale for uddannelsen, hvis han ikke er gæste- eller udvekslingsstuderende. Betalingen er forskellig på forskellige studier, men det koster omkring 100.000 kr om året i gennemsnit.
Hvis I er gift, kan I bruge EU-reglerne. Ellers kan I ikke.
I kan bo i Sverige, selv om du ikke har job. I kan IKKE flytte til DK efter 6 mdr. hvis I ikke er blevet gift OG du ikke har haft arbejde i mindst ca. 3 mdr. OG mindst 10-12 timer/uge til normal timeløn. BEGGE dele skal være opfyldt. Arbejdet må gerne være i DK.
Det med ret til SU, hvis man har (haft) job i DK gælder altså IKKE for alle, det gælder kun for EU-borgere. Og han skal betale for uddannelsen, hvis han ikke er gæste- eller udvekslingsstuderende. Betalingen er forskellig på forskellige studier, men det koster omkring 100.000 kr om året i gennemsnit.
Hvis I er gift, kan I bruge EU-reglerne. Ellers kan I ikke.
I kan bo i Sverige, selv om du ikke har job. I kan IKKE flytte til DK efter 6 mdr. hvis I ikke er blevet gift OG du ikke har haft arbejde i mindst ca. 3 mdr. OG mindst 10-12 timer/uge til normal timeløn. BEGGE dele skal være opfyldt. Arbejdet må gerne være i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Er stipendier nødvendigt? Vi har tænkt os at betale for studiet.mh skrev:Han kan SØGE, men om han bliver optaget er jo en anden snak. Der er rift om pladserne, men søger han ikke bliver han i hvert fald ikke optaget. Opfylder han betingelserne kan han søge, men han skal i gang NU med at søge stipendier o.l.
Jamen så er jeg blevet fejloplyst. SU-kontoret fortalte mig idag at han kunne blive berettiget til SU hvis han arbejdede samtidig med han studerede? ( Jeg sagde at min kæreste var tyrkisk statsborger og at Tyrkiet ikke var et EU-land, men det gjorde ikke spor sagde hun?)Det med ret til SU, hvis man har (haft) job i DK gælder altså IKKE for alle, det gælder kun for EU-borgere. Og han skal betale for uddannelsen, hvis han ikke er gæste- eller udvekslingsstuderende. Betalingen er forskellig på forskellige studier, men det koster omkring 100.000 kr om året i gennemsnit.
Som sagt vi vil gerne betale beløbet, for så længe vi kan få det til at balancere med hans SU er det jo intet problem, men du siger det ikke er muligt? De kandidatstudier vi undersøger koster ml. 6000-9000 euro det er okay nok at give istedet for at bruge de opsparede penge i Sverige.
Okay... Hvis jeg opfylder dem kan vi godt flytte til DK efter 6 måneder ikke?Hvis I er gift, kan I bruge EU-reglerne. Ellers kan I ikke.
-
mh1
- Kontakt:
Mundtlige oplysninger fra myndighederne er nogenlunde lige så meget værd, som det papir de er skrevet på. Tyrkiske statsborgere har IKKE særstilling i forhold til SU, og ej heller samme stilling som EU/EØS-borgere.
Læs selv betingelserne: http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx
Den, du har talt med, kan have fået den opfattelse at du spurgte i forhold til hvis udlændingen er gift med en dansker.
Hvis I benytter EU-reglerne OG du flytter tilbage til DK for at ARBEJDE vil din ægtefælle kunne få SU.
Der har herinde været indlæg fra nogle, som har fortalt hvordan kærester har fået afslag på SU, selv om de har opfyldt betingelsen om 18 mdr.s samliv og derfor har kunne bruge EU-reglerne til fs.
Uddannelsesafgiften varierer naturligvis fra uddannelse til uddannelse: http://studyindenmark.dk/study-in-denma ... holarships "Annual tuition fees for full-degree students
USD 8,000-21,000 / Euro 6,000-16,000 (DKK 45,000-120,000)."
Bemærk det er om ÅRET. I skal altså af med i alt MINDST 90.000 DKK for en masters -/kandidatuddannelse.
Læs gerne AL den information på siden, som er relevant for en ikke-EU/EØS udlænding.
Din kæreste vil også skulle have sin uddannelse godkendt, se: http://fivu.dk/uddannelse-og-institutio ... sindehaver
Mht. hvis I bruger omvejen Sverige, så vil 6 mdr.s bopæl der være nok - det er DIG, der skal bo der mindst 3 mdr. og meget gerne længere og mindst med arbejde i de 3 mdr. som ligger umiddelbart før du flytter retur.
Din mand behøver ikke være flyttet sammen med dig fra begyndelsen, han skal blot have nået at 'slutte sig til dig', dvs. være flyttet ind. Hvis han ankommer som fs til dig efter svenske regler og du allerede da har boet og arbejdet i Sverige min. ca. 3 mdr., så kan I fsv. søge om forhåndsgodkendelse til at flytte til DK efter EU-reglerne, så snart I er blevet viet.
I praksis vil jeg nu råde til at I venter nogle uger med at søge til DK, også selv om DU måtte have boet i Sverige i 6 mdr. allerede.
Den, du har talt med, kan have fået den opfattelse at du spurgte i forhold til hvis udlændingen er gift med en dansker.
Hvis I benytter EU-reglerne OG du flytter tilbage til DK for at ARBEJDE vil din ægtefælle kunne få SU.
Der har herinde været indlæg fra nogle, som har fortalt hvordan kærester har fået afslag på SU, selv om de har opfyldt betingelsen om 18 mdr.s samliv og derfor har kunne bruge EU-reglerne til fs.
Uddannelsesafgiften varierer naturligvis fra uddannelse til uddannelse: http://studyindenmark.dk/study-in-denma ... holarships "Annual tuition fees for full-degree students
Bemærk det er om ÅRET. I skal altså af med i alt MINDST 90.000 DKK for en masters -/kandidatuddannelse.
Læs gerne AL den information på siden, som er relevant for en ikke-EU/EØS udlænding.
Din kæreste vil også skulle have sin uddannelse godkendt, se: http://fivu.dk/uddannelse-og-institutio ... sindehaver
Mht. hvis I bruger omvejen Sverige, så vil 6 mdr.s bopæl der være nok - det er DIG, der skal bo der mindst 3 mdr. og meget gerne længere og mindst med arbejde i de 3 mdr. som ligger umiddelbart før du flytter retur.
Din mand behøver ikke være flyttet sammen med dig fra begyndelsen, han skal blot have nået at 'slutte sig til dig', dvs. være flyttet ind. Hvis han ankommer som fs til dig efter svenske regler og du allerede da har boet og arbejdet i Sverige min. ca. 3 mdr., så kan I fsv. søge om forhåndsgodkendelse til at flytte til DK efter EU-reglerne, så snart I er blevet viet.
I praksis vil jeg nu råde til at I venter nogle uger med at søge til DK, også selv om DU måtte have boet i Sverige i 6 mdr. allerede.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay, jeg troede lige... men ja de må have opfattet det som var vi gift, selvom jeg fortalte at han aldrig har været i udlandet før og at vi kun var kærester?mh skrev:Mundtlige oplysninger fra myndighederne er nogenlunde lige så meget værd, som det papir de er skrevet på. Tyrkiske statsborgere har IKKE særstilling i forhold til SU, og ej heller samme stilling som EU/EØS-borgere.
Okay dem må jeg lige finde frem til.Hvis I benytter EU-reglerne OG du flytter tilbage til DK for at ARBEJDE vil din ægtefælle kunne få SU.
Dette kunne blive muligt hvis han kunne få SU samtidig med han studerede så var vi villige til at give de MINDST 90.000 kr. her til fremfor at flytte til Sverige det koster også med husleje depositum møbler rejser hjem til danmark etc.Uddannelsesafgiften varierer naturligvis fra uddannelse til uddannelse: http://studyindenmark.dk/study-in-denma ... holarships "Annual tuition fees for full-degree students
Hvor lang tid har han krav på at blive hos mig i Sverige, vel ikke en uge? Det må da have et mindste tidspunkt eller tager jeg fejl?Din kæreste vil også skulle have sin uddannelse godkendt, se: http://fivu.dk/uddannelse-og-institutio ... sindehaver
Din mand behøver ikke være flyttet sammen med dig fra begyndelsen, han skal blot have nået at 'slutte sig til dig', dvs. være flyttet ind.
Betaler jeg dansk skat i Sverige?Hvis han ankommer som fs til dig efter svenske regler og du allerede da har boet og arbejdet i Sverige min. ca. 3 mdr., så kan I fsv. søge om forhåndsgodkendelse til at flytte til DK efter EU-reglerne, så snart I er blevet viet.
Hvad er sagsbehandlingstiden på dette? Hvis vi får godkendt vores ansøgning stilles jeg så for forsøger krav i Danmark? For så må jeg jo have garanteret et job herhjemme til den tid?
Som du siger, DK virker helt umulig og Sverige er måske derfor et nemmere skridt at tage selvom jeg ikke vil.I praksis vil jeg nu råde til at I venter nogle uger med at søge til DK, også selv om DU måtte have boet i Sverige i 6 mdr. allerede.
Min kærester bliver færdig med at studere til juni/juli 2014. Han skal også til militæret i 5/6 måneder så han er i princippet først færdig med alle sine ting i udgangen af 2014 starten af 2015. Hvornår vil det være logisk for mig at begynde at søge FS i forhold til de svenske regler så alt kommer til at hænge sammen?
Behøver vi at være viet i Tyrkiet før vi kan få lavet en fs i sverige?
-
mh1
- Kontakt:
Jeg starter fra bunden: Hvis I søger om fs efter svenske regler, og det kan I jo godt når der alligevel er så lang tid til din kæreste kan komme, så behøver I ikke at være gift.
Hvis I så vil bruge EU-regler til at flytte tilbage til DK, så skal I ENTEN være gift ELLER have boet sammen i ca. 18 mdr. Dvs. hvis ikke I vil blive i Sverige længere tid, så kan I gifte jer i Sverige.
Der er en ventetid på at blive viet pga. papirarbejde, så under alle omstændigheder vil din kæreste/mand nok skulle være i Sverige en lille måned, før I kan blive gift, men det vil være nok til at opfylde kravet om at han skal 'have sluttet sig til dig'. Der er ikke nogen fast mindstetid. Principielt ville en overnatning kunne være nok, hvis man ellers kunne godtgøre at ægtefællen har afviklet sin tilværelse i hjemlandet, men der er jo ingen grund til at prøve grænser af.
Hvis din kæreste kommer på baggrund af en tilladelse til fs som kærester, så HAR han jo fået opholdstilladelse i Sverige før han kommer, og kan blive mindst de to år den gælder i første omgang.
Hvis I vælger at nøjes med at han kommer på besøg på Schengen-visum, som gælder 90 dage, kan han blive 90 dage. Det kan ikke anbefales, for det kan ikke garanteres at jeres ansøgning om at komme til DK på EU-regler kan blive færdigbehandlet på den tid.
Hvis I flytter tilbage til DK på EU-regler, så skal du have et job klar, ja, eller opfylde betingelserne for at kunne få støtte fra a-kassen. Nogle har fået godkendt fs efter EU-regler på ganske få uger, andre har måttet vente i månedsvis. Det afhænger af, hvor klar og entydig ens dokumentation er.
Du betaler skat efter hvor du arbejder. Arbejder du i DK og bor i Sverige er du grænsegænger. Du kan læse på www.oresunddirekt.dk og finde svar på de fleste ting, du behøver at vide.
Du skal ikke se udgifter ved at bo i Sverige som ekstraudgifter, for du/I skal jo da både bo og spise, uanset hvor i verden I er, og det er billigere at leve i Sverige end i DK, hvis man planlægger det ordentligt. Hvis du skal arbejde i DK, skal du alligevel pendle frem og tilbage og er det med tog, koster det ikke ekstra at smutte til DK.
Der er endvidere usikkerhedsmomenter i en plan om at komme til at leve sammen via din kærestes optagelse på et studium i DK. Han skal have lært engelsk 'godt nok' og han skal optages på et studium. TOEFL er ikke helt nem at klare, og der er sikkert mange med engelsk som eget sprog, som søger ind på de engelsksprogede uddannelser. Endelig skal han jo bestå sine eksaminer undervejs for ikke at blive smidt ud og dermed miste opholdstilladelsen.
Hvis I så vil bruge EU-regler til at flytte tilbage til DK, så skal I ENTEN være gift ELLER have boet sammen i ca. 18 mdr. Dvs. hvis ikke I vil blive i Sverige længere tid, så kan I gifte jer i Sverige.
Der er en ventetid på at blive viet pga. papirarbejde, så under alle omstændigheder vil din kæreste/mand nok skulle være i Sverige en lille måned, før I kan blive gift, men det vil være nok til at opfylde kravet om at han skal 'have sluttet sig til dig'. Der er ikke nogen fast mindstetid. Principielt ville en overnatning kunne være nok, hvis man ellers kunne godtgøre at ægtefællen har afviklet sin tilværelse i hjemlandet, men der er jo ingen grund til at prøve grænser af.
Hvis din kæreste kommer på baggrund af en tilladelse til fs som kærester, så HAR han jo fået opholdstilladelse i Sverige før han kommer, og kan blive mindst de to år den gælder i første omgang.
Hvis I vælger at nøjes med at han kommer på besøg på Schengen-visum, som gælder 90 dage, kan han blive 90 dage. Det kan ikke anbefales, for det kan ikke garanteres at jeres ansøgning om at komme til DK på EU-regler kan blive færdigbehandlet på den tid.
Hvis I flytter tilbage til DK på EU-regler, så skal du have et job klar, ja, eller opfylde betingelserne for at kunne få støtte fra a-kassen. Nogle har fået godkendt fs efter EU-regler på ganske få uger, andre har måttet vente i månedsvis. Det afhænger af, hvor klar og entydig ens dokumentation er.
Du betaler skat efter hvor du arbejder. Arbejder du i DK og bor i Sverige er du grænsegænger. Du kan læse på www.oresunddirekt.dk og finde svar på de fleste ting, du behøver at vide.
Du skal ikke se udgifter ved at bo i Sverige som ekstraudgifter, for du/I skal jo da både bo og spise, uanset hvor i verden I er, og det er billigere at leve i Sverige end i DK, hvis man planlægger det ordentligt. Hvis du skal arbejde i DK, skal du alligevel pendle frem og tilbage og er det med tog, koster det ikke ekstra at smutte til DK.
Der er endvidere usikkerhedsmomenter i en plan om at komme til at leve sammen via din kærestes optagelse på et studium i DK. Han skal have lært engelsk 'godt nok' og han skal optages på et studium. TOEFL er ikke helt nem at klare, og der er sikkert mange med engelsk som eget sprog, som søger ind på de engelsksprogede uddannelser. Endelig skal han jo bestå sine eksaminer undervejs for ikke at blive smidt ud og dermed miste opholdstilladelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
mh skrev:Jeg starter fra bunden: Hvis I søger om fs efter svenske regler, og det kan I jo godt når der alligevel er så lang tid til din kæreste kan komme, så behøver I ikke at være gift.
Du betaler skat efter hvor du arbejder. Arbejder du i DK og bor i Sverige er du grænsegænger. Du kan læse på http://www.oresunddirekt.dk og finde svar på de fleste ting, du behøver at vide.
mh, mange tak for de oplysninger du har givet hidtil.
Hvis vi vælger at blive viet i Sverige og derefter flytter til Danmark, skal jeg have et arbejde, en a-kasse eller et studie jeg modtager SU på måske, men følger boligkravet med? Eller vi i princippet bo hos mine forældre?
Har min kæreste når vi bliver viet, fået sygesikringsbevis og sådan? Altså kan han tage på et sygehus i Danmark som jeg ville have gjort det, hvis vi bliver viet?
-
mh1
- Kontakt:
Hvis I bruger EU-reglerne er der ikke noget boligkrav, dvs. I kan godt bo hos dine forældre.
Hvis I - hvad der kan anbefales - venter med at flytte til DK til din mand har fået forhåndsgodkendelse på opholdskort, vil han kunne få sygesikringskort indenfor nogle uger - man får normalt ikke det fysiske kort 'straks', det tager lidt tid med fremstillingen. Han får det IKKE blot i kraft af at I bliver gift, det hænger sammen med opholdskortet.
Hvis han kommer til Sverige som fs efter svenske regler, vil han have svensk sygesikring, men den gælder ikke i DK.
Hvis I vælger at han kommer til Sverige på turistvisum, og I bliver gift der og derefter søger til DK på EU-regler kan det meget stærkt anbefales at han tegner en rejsesygeforsikring, som kan forlænges om nødvendigt, som dækker ham indtil I har fået det hele på plads.
Hvis I - hvad der kan anbefales - venter med at flytte til DK til din mand har fået forhåndsgodkendelse på opholdskort, vil han kunne få sygesikringskort indenfor nogle uger - man får normalt ikke det fysiske kort 'straks', det tager lidt tid med fremstillingen. Han får det IKKE blot i kraft af at I bliver gift, det hænger sammen med opholdskortet.
Hvis han kommer til Sverige som fs efter svenske regler, vil han have svensk sygesikring, men den gælder ikke i DK.
Hvis I vælger at han kommer til Sverige på turistvisum, og I bliver gift der og derefter søger til DK på EU-regler kan det meget stærkt anbefales at han tegner en rejsesygeforsikring, som kan forlænges om nødvendigt, som dækker ham indtil I har fået det hele på plads.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hvad er EU-reglerne egentligt?mh skrev:Hvis I bruger EU-reglerne er der ikke noget boligkrav, dvs. I kan godt bo hos dine forældre.
Er det det kort der er utrolig lang ventetid på og hvor mange år dækker et opholdskort? Har han samtidig ret til at lære dansk i Danmark uden betalingsgebyr? Får han lov til at arbejde med opholdskortet?Hvis I - hvad der kan anbefales - venter med at flytte til DK til din mand har fået forhåndsgodkendelse på opholdskort, vil han kunne få sygesikringskort indenfor nogle uger - man får normalt ikke det fysiske kort 'straks', det tager lidt tid med fremstillingen. Han får det IKKE blot i kraft af at I bliver gift, det hænger sammen med opholdskortet.
Vel indtil han får et opholdskort? Som dækker?Hvis han kommer til Sverige som fs efter svenske regler, vil han have svensk sygesikring, men den gælder ikke i DK.
Turistvisum ser jeg ikke nødvendig da vi har andre muligheder som enten kærester eller gift.Hvis I vælger at han kommer til Sverige på turistvisum, og I bliver gift der og derefter søger til DK på EU-regler kan det meget stærkt anbefales at han tegner en rejsesygeforsikring, som kan forlænges om nødvendigt, som dækker ham indtil I har fået det hele på plads.
-
mh1
- Kontakt:
EU/EØS-reglerne er forklaret her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
Der er ikke lang ventetid på sygesikringskortet, men det fysiske opholdskort (plastickort) har der været lang ventetid på - det betyder ikke, at man ikke har ret til ophold, men man må så have brevet med sig i stedet.
Opholdskortet gælder i 5 år. En ægtefælle til en EU-borger må i princippet arbejde, så snart parret har bosat sig i et andet EU-land (som kan være DK, når man først har boet i Sverige), men det er jo svært at overbevise arbejdsgiverne, hvis man ikke kan dokumentere sin ret. Det burde man dog kunne med sit brev om forhåndsgodkendelse og sygesikringskort i hånden. Ja, han vil kunne gå til dansk og det er frivilligt.
Hans svenske sygesikring vil IKKE dække i DK, for hans opholdstilladelse i Sverige bortfalder jo straks, når I flytter til DK. Derfor er det bedst at vente, til I har forhåndsgodkendelse fra DK, for så skulle det være på plads når I flytter.
Nej, netop når I alligevel er nødt til at vente, så er det en stor fordel at han kommer til Sverige som fs, med opholdstilladelse parat.
Der er ikke lang ventetid på sygesikringskortet, men det fysiske opholdskort (plastickort) har der været lang ventetid på - det betyder ikke, at man ikke har ret til ophold, men man må så have brevet med sig i stedet.
Opholdskortet gælder i 5 år. En ægtefælle til en EU-borger må i princippet arbejde, så snart parret har bosat sig i et andet EU-land (som kan være DK, når man først har boet i Sverige), men det er jo svært at overbevise arbejdsgiverne, hvis man ikke kan dokumentere sin ret. Det burde man dog kunne med sit brev om forhåndsgodkendelse og sygesikringskort i hånden. Ja, han vil kunne gå til dansk og det er frivilligt.
Hans svenske sygesikring vil IKKE dække i DK, for hans opholdstilladelse i Sverige bortfalder jo straks, når I flytter til DK. Derfor er det bedst at vente, til I har forhåndsgodkendelse fra DK, for så skulle det være på plads når I flytter.
Nej, netop når I alligevel er nødt til at vente, så er det en stor fordel at han kommer til Sverige som fs, med opholdstilladelse parat.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hvis jeg nu ikke arbejder i Sverige men studere i København dækker det så de 3 måneder hvor jeg skal have arbejdet?mh skrev:EU/EØS-reglerne er forklaret her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
Er det noget problem at mit kæreste ikke når at få tjent sin værnepligt hvis vi overvejer det til september 2014?
Havde jeg egentlig forsøgerkrav i Danmark efter EU-reglerne?