intet forsørgerkrav efter danske regler?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
leamarieoesterberg

intet forsørgerkrav efter danske regler?

Indlæg af leamarieoesterberg » 22.07.2013 15:36:41

Hej, jeg har lige et par hurtige spørgsmål vedr. familiesammenføring efter danske regler:
1. Forsørgerkrav er kun ved familiesammenføring efter EU retten?
2. Jeg er født dansk statsborger og min mand er Fillipinsk statsborger, som har været i DK på turistvisum 2 gange. Vi har et barn sammen. Hvordan skal min mand dokumentere hans tilknytning til DK? Er det nok bare at vise stemplerne i hans pas fra de gange han har været her?

Tak for den hjælp i yder - det gør en kæmpe forskel når man skal finde rundt i junglen af regler:)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: intet forsørgerkrav efter danske regler?

Indlæg af Durmaz » 22.07.2013 19:38:15

1: der er forsørger krav ved danske regler.man skal dokumentere man er selvforsørgende, dette i form af ingen sociale ydsler 3 år forud for ansøgningen, samt efterfølgende.
Dette krav fraviges kun ved disp. eks særbarn status ( barn med har med en anden dansk statsborger og dele samværet med, eller et barn på 6 år og op)

Pas i stempler, rejsedokumentation, billeder osv..

leamarieoesterberg

Indlæg af leamarieoesterberg » 25.07.2013 12:11:46

Okay og det er ALT der ligger i forsørgerkravet? Altså ingen sociale ydelser 3 år før og 3 år efter? Og jeg forstod ikke helt det du skrev med særbarn status. Skriver du, at hvis man som ansøger har et barn med en dansk statsborger kan man få dispensation fra forsørgerkravet? Og er dette realistisk, for når man kigger på afgørelser hvor folk har fået afslag på fs synes jeg som oftest det er i forbindelse med at de har forsøgt at afvige forsørgerkravet. Men det er måske ikke rigtigt...?

leamarieoesterberg

Indlæg af leamarieoesterberg » 01.08.2013 15:53:54

Hej igen. Jeg vil gerne efterlyse et svar på ovenstående spm:)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 02.08.2013 17:40:02

Hvis du læser det der står om særbarn kan du se at man får disp fra alle krav på nær de grundlæggende, ægteskabets gyldighed osv....

Har du har et barn med en dansk statsborger, er barnet over 6 eller har fast samkvem af en hvis omfang. Som jeg kan forstå har du og din mand et barn sammen og dette barn har ikke udmiddelbart status som særbarn.. et særbarn er et barn du har med en anden en den nu søger fs med, med mindre barnet har boet 6 år i dk, opg som jeg kan forstå at barnet et ,mindre barn. Så dette er slet ikke relevant for jer...

man må ikke få sociale ydsler 3 år forud for en ansøgning, og så må i faktsik ikke få før efter han/hun har fået permenent opholdstilladelse, så ingen kontanthjælp overhovedet fra 3 år før ansøgningen og de næste mange år....

forsørgerkravet er ikke så svært at gennemskue...hvis du læser på US hjemmeside fremgår ovenstående svar tydeligt.. så spørgsmålet er jo egentlig kun, har du fået kontanthjælp og hvis ja, er det inde for de sidste 3 år, så kan i ikke søge fs, hvis nej så ingen problemer...

leamarieoesterberg

Indlæg af leamarieoesterberg » 07.08.2013 12:26:23

Okay. Som jeg forstår det så er chancen for at vi opnår dispensation i forhold til fælles barn meget lille. Men hvis vi ønsker at søge om dispensation alligevel, skal det så angives i vores fs ansøgning? Jeg kan se der er et felt hvor man skal krydse af om der ønskes hensyntagen til særbørn, men der hører vores søn jo ikke under? Og skulle vi få afslag på dispensation er det så også afslag på opholdstilladelsen? Eller kan de godt give afslag på dispensation men samtidig give opholdstilladelsen? Bare så jeg ved om det er for risikabelt overhovedet at søge om dette eller ej. Håber du forstår mine spm, ved godt det er lidt kringlet skrevet..

Mvh

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.08.2013 16:31:39

Du kan roligt krydse af. Der kan godt gives fs uden dispensation. Der kan blot ikke gives dispensation uden fs :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar